• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga husbil på VW Transporter

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Bakgrundsbeskrivning
Som glad amatör-landskapsfotograf har jag under snart 10 år rest omkring i närområdet och längre sträckor under höst-, vinter- och vårsemestrar för att försöka ta med mig upplevelseminnen av Sveriges vackraste natur genom att fotografera det jag ser. Hittills har jag bott på vandrarhem och i stugor men då jag oftast går upp före soluppgången och kan behöva sova tidigt på kvällen har det inte synkat med glada grannar som har haft andra avsikter med sitt tillfälliga boende. Droppen kom för några år sedan när ett ungt par höll mig vaken hela natten genom att härma kaniner, om du förstår vad jag menar ;-)
Jag började drömma om husbil och skaffade en prenumeration på Husbilen Test. Under en lång tid var jag först inställd på att köpa en begagnad halvintegrerad husbil, sen fick jag upp ögonen för plåtisar och hyrde en under en vecka för att testa. Men då en hyfsad plåtis oftast kostar för mycket för min budget och dessutom har en del nackdelar började jag grunna på att bygga en själv. När jag trots allt ändå inte fick ihop allt så att det skulle funka för mig hände inget mer förrän jag bestämde mig för att kompromissa genom att gå ner i storlek och utgå från en VW Transporter, Mercedes Vito eller liknande. Hösten 2016 kollade jag runt på begagnatsidorna, kollade lån med banken och skissade på planlösningar. I mars 2017 hade jag bestämt mig och köpte en VW Transporter Kombi av 2010 årsmodell, den långa versionen. Kombimodellen har en baksätesrad och fönsterrutor vid baksätesraden. Jag hittade ingen passande Caravelle (buss med fönsterrutor runt om) men så här i efterhand tycker jag en Kombi är ett bättre alternativ för konvertering även om en Caravelle sannolikt har lite högre komfort, bättre ljudisolering och kanske även självstängande skjutdörr.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Krav och önskemål
Jag rör mig oftast ute i naturen för foto under höst och vår, i viss utsträckning även under vintern men sällan på sommaren. Tacka myggjävlarna för det! När jag är ute är det vanligtvis inte säsong för camping och naturaktiviteter varför jag för att få så stor frihet som möjligt vill fricampa.
Solen lyser som mest under sommaren men då jag behöver bilen kommer jag inte att få så mycket ström jag behöver via solceller, alltså behövs ett annat alternativ. Dessutom tar blybatterier alldeles för lång tid att ladda även om man har bra tillgång på ström. Elverk bullrar och bränsleceller är dyra och har dessutom en del begränsningar. När jag hyrde husbil orkade den inte ladda bodelsbatteriet under färd, troligtvis gick all kraft till det annars gasoldrivna kylskåpet. Eller så var ett fel trasigt, jag felanmälde den bristande laddningen till uthyraren.
Gasol, ja. Nästa sorgebarn. Varje gång jag kört dit jag skulle var jag tvungen att öppna båda dörrarna där bak och släppa ut all värme för att komma åt gasolkranen. Samma sak om gasolen tog slut mitt i natten och jag skulle byta flaska. Nu var det en billig snikmodell av husbil, en egen bil kan man kosta på automatik och fjärrstyrning, men ändå... gasolen tar slut, flaskor ska in och ut, det kostar en del, man måste ha koll på var man kan byta/fylla på och utöver detta finns det vissa säkerhetsrisker också. Jag vill ha dieselvärmare. Vilket inte finns på alltför många husbilar. Visst, man kan eftermontera, men bygger jag själv - varför inte göra "rätt" från början!
Planlösning. Varför tillverkar man husbilar med sittplatser man i praktiken inte kan använda? De flesta kortare plåtisar har en sittgrupp som i princip inte går att använda för att man inte får plats att sitta där. Vad ska jag då med den till? Bygger jag själv kan jag göra en lösning som funkar. Sängen. Jag är så pass lång att sängen inte får vara kortare än 200 cm för att jag ska sova gott. Hur många husbilar överhuvudtaget har en säng som är så lång? Bygger jag själv blir sängen så lång som jag vill ha den.
Ska jag vara oberoende av campingar och andra anläggningar måste jag kunna tvätta av mig. Dusch vore önskvärt men man kommer långt med varmvatten i ett handfat. Från början uteslöt jag duschmöjlighet i en bil som bara är 140 cm i takhöjd men med tiden har jag insett att det kommer att gå utmärkt att duscha - jag sitter helt enkelt ner.
Kylskåp, spis och matlagning är inget problem. Förvaringsplats finns. Lastvikten är god, ca 800 kg. Även om skåpinredning, kläder, prylar, mat och vatten tillsammans skulle väga ett halvt ton (förstår inte hur det skulle gå till) finns fortfarande 300 kg kvar att nyttja. Hur många fabriksbyggda husbilar har det?
Ventilation. Husbilen jag och min sambo hyrde var en sprillans ny plåtis på 630 cm, max ett halvår gammal, standardplanlösning med tvärställd säng bak, toa/tvättrum med dusch, köksdel, en oanvändbar sittgrupp och plisségardiner runt om. Det var 10 plus ute. Hur vi än gjorde fick vi börja varje morgon med att torka fönstren från kondens. Jag vill ha så bra ventilation att fönstren håller sig torra över natten.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Lösningar
Förra sommaren (2017) sålde jag baksätesraden. Det fällbara enkelsätet närmast skjutdörren var eftertraktat. Ut med mellanvägg och golvskiva i lastutrymmet. Hörde efter med bilverkstaden om de kunde lossa stolsfästena i golvet och det kunde de men då några fästen sitter ovanför bränsletanken hade det kostat många timmars arbete. Körde istället med kapskiva tills alla fästen var borta. De är annars några cm höga och skulle ha varit i vägen för det nya innergolvet, i vilket fall så som jag tänkte då.
Lät Webastocenter montera in en Airtop 2000 ST som blåser varmluft med 2 kW in i lastutrymmet. Valde att gå upp med luften strax bakom skjutdörren. Vattenburen värme hade gett många fördelar men 5 kW är overkill i en så liten bil. Det blev dyrare än förväntat (varje montering är unik) och verkstaden hade lite otur med några moment så jag fick åka dit några gånger extra men till sist - och utan extra kostnad! - löste de problemen. En mindre del i det hela var bränslepumpen. För den som inte känner till det kan jag nämna att bränslepumpen i en dieselvärmare tickar, och kan göra det irriterande ljudligt, men med en sk marinupphängning hörs inte mycket.
Jag har tidigare nämnt fricamping, långsam laddning av blybatterier, dyra bränsleceller och för min del inga solceller. Så hur har jag tänkt att lösa elbehovet? Svar: lithiumbatteri. När jag 2017 läste på om lithiumbatterier förstod jag att de kan kräva speciell laddare, att det inte räcker med att koppla det till generatorn. Det är i sig inget problem, bara en burk att koppla in (som kostar några tusen och tar upp lite plats). Sen, om jag skulle stå så att jag har tillgång till 230V, vore det bra om batteriet laddades. Ytterligare en burk och ytterligare en kostnad. Ska jag sen driva något som behöver 230V när jag står ute i skogen så behöver jag en omvandlare. Dvs en burk och en kostnad. I år har jag sett ett batteri som man tydligen ska kunna koppla in mer eller mindre direkt på generatorn, bara ett speciellt relä emellan. Hade jag sett det då hade jag kanske funderat annorlunda. Jag hittade på ett tidigt stadium en dyr lösning; en burk med lithiumbatteri och tillhörande elektronik. Antingen en Clayton LPS (Lithium Power Supply) eller ett EZA System från Reimo.com som får plats under en stol. Då jag såg det som alltför dyrt såg jag inte en sån lösning som ett alternativ. Sen upptäckte jag ett företag i Norge som sålde ut några demoenheter av Clayton LPS för ungefär 20 000 norska kronor och då bestämde jag mig för att åka över och köpa en. Just när jag höll på och planerade resan (bilfärja, vägtullar, importregler och tusen andra saker) skulle jag bara kolla nån teknisk data och googlade på "Clayton LPS" som jag gjort så många gånger tidigare men skillnaden den här gången var att det dök upp en återförsäljare några kilometer hemifrån som sålde den för 25 000 kronor. Någon Norgeresa blev det inte.
Webasto och Clayton LPS. Över 50 000 kronor tillsammans, förutom bilen merparten av vad jag tänkt lägga på husbilsbygget. Men vilka fördelar jag ser med den här lösningen! Värmaren går på diesel och den hämtas från bilens ordinarie tank. Lithiumbatterier kan urladdas upp till 80% av sin kapacitet medan blybatterier bara kan urladdas 50%. Blybatterier kan inte suga i sig hur mycket ström som helst även om det finns medan lithiumbatterier ofta kan laddas med lika stor ström som de kan leverera. Ett helt urladdat batteri (alltså ca 20% kvar) i en Clayton LPS (100 Ah) laddas på drygt en timmes bilkörning och suger då i sig upp till 50A. Av den anledningen har jag låtit dra en 35 kvmm kabel direkt från startbatteriet in till bodelen.
Köpte en rulle betongtäckmatta (tänk billigt liggunderlag, slutna celler) som jag skar bitar ifrån och isolerade sidor, tak och golv. Mellan plåt och väggskivor i transportern finns en del utrymmen att fylla. Fäste dem med spraylim från Biltema. La först på stycken av självhäftande bitumenmattor (tänk asfaltgummi) från Biltema för ljuddämpning av plåten. Senare ska jag isolera alla synliga plåtytor så att fukt inte fälls ut på dem när plåten är kall.
Sågade upp ett hål i taket och monterade en 280x280 mm taklucka från Fiamma, med fläkt.

Version 0,5 av husbilen
Inför höstens fotoresa i oktober (2017) byggde jag en enkel säng med sängram och ben, med ribbotten, skummadrass och en madrass med memoryskum från Jysk. Ribbotten var uppvikbar i två 60 centimeterssektioner (resterande 80 cm ej uppvikbar) så att jag kunde komma åt väskor och annat under sängen. Utöver detta köpte jag en lådhurts från Ikea 60x60x60 cm avsedd för kök. Där stoppade jag in tallrikar, glas, bestick, diskbalja och allt annat man behöver när man bor i en husbil. Fäste upp allt provisoriskt med kraftiga buntband mot karossen. Delade upp värmeblåset i två rör, ett som mynnade ut vid bakdörrarna och ett framme vid skjutdörren. Kopplade in lithiumenheten, enkel LED-belysning, takfläkt och flyttade matningen till Webaston från förbrukarbatteriet under förarsätet till lithiumenheten.
När jag installerat testkörde jag värmaren och skulle kolla förbrukningen på lithiumenhetens display. Istället råkade jag slå av lithiumenheten. Det tog bara några sekunder att slå på strömmen igen men värmaren tyckte inte alls om att bli avbruten under hög temperatur och ingenstans för värmen att ta vägen, så när Webaston fick fart igen blev det en rejäl avgaspuff utanför bilen. För att inte detta ska kunna ske igen gjorde jag en reläkoppling som kopplar Webastons matning till bilens förbrukarbatteri om strömmen från lithiumenheten skulle brytas.

Jungfruresan
Varade i 11 dagar runt månadsskiftet oktober-november 2017 och gick alldeles utmärkt. Temperaturen låg inte lägre än 10 grader dagtid varför jag inte körde värmaren när jag var ute och fotograferade. På nätterna var det nästan för varmt i bilen, fick sänka rejält, men så tycker jag också om att sova när det är svalt utanför täcket.
Det blev många uppkok av vatten varje dag. Till te, kaffe, disk och ibland till tvätt av mig. För ändamålet hade jag köpt ett litet gasolkök av typen BrightSpark som är godkänt för inomhusbruk (det finns även en variant utan tändsäkring). Avståndet mellan Ikea-hurtsen med köket ovanpå och innertaket blev ca 60 cm och med full blås på gasolen blev det ganska varmt där uppe, om jag minns rätt ligger köket på 1,5 kW. Tackluckan hade jag öppen på vid gavel och fläkten på utsug. Jag gläntade även på skjutdörren så att fläkten skulle få luft att suga ut. Allt det här behöver en bättre lösning till den slutliga versionen av husbilen.
På nätterna sov jag med takluckan stängd, men den är av typen att den alltid ventilerar, även stängd. Webaston blåste in uppvärmd utomhusluft och överskottet bör ha åkt ut genom takluckan. Tror inte något lufftlöde gick baklänges ut genom kupefläkten framtill. I vilket fall var det ingen som helst kondens på fönster eller plåtdelar på morgnarna. Vet inte hur det skulle fungerat om min sambo åkt med.
Mina kylvaror hade jag i en billig kylbox med kylelement. När jag körde med bilen fick den ström från batteri/generator och när jag sov fick den stå utanför bilen. Till den slutliga versionen ska jag ha kompressorkyl.
Provade att varvtalsreglera fläkten i takluckan med ljusregulatorn till LED-belysningen. Det gick utmärkt förutom att det pep om fläkten. Fel frekvens på regulatorn för motorstyrning helt enkelt. Köper en billig varvtalsregulator från Kina istället.
Under resan gjorde jag av med 40 liter vatten varav 15 gick till spoltanken på Porta pottin. Hade en enkel 20-litersdunk med mig som jag hällde över lite i taget till en 10-litersdunk som är lättare att hantera. Tyvärr hade den även en tendens till att lägga sig ner och läcka ut allt vatten. Tur att jag inte hade nån träkonstruktion som kunde ta skada.
Att laga mat på ett gasolkök var rena lyftet. Jag gjorde oftast wok med grönsaker och korv eller fisk. Den höga temperaturen lockade fram det bästa ur råvarorna.
När vi hyrde husbil noterade jag att vi oftast hade två körpass med bilen varje dag, mellan 1-2 timmar per gång beroende på hur långt det var mellan fotoställena. Under den här resan var det likadant och lithiumenheten var för det mesta fulladdad. I oktober/november är dygnets mörka tid relativt lång vilket gjorde att det blev ett pass på uppåt 12 timmar efter dagens sista foto fram till morgonens första. Tiden tillbringade jag i bilen och den gick åt till att ladda över dagens fotoskörd till datorn, ladda kamerabatterier, laga middag, kolla på bilderna, sova, äta frukost, packa och ge sig av. Lithiumenheten gav framförallt ström till Webaston. En mindre del gick till laddare, dator, LED-belysning och takfläkt. Efter ett pass på 12 timmar fanns oftast mellan 40-50% kvar av kraften. Det finns således utrymme att driva ett kylskåp också.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Nuläge
Den provisoriska inredningen har jag rivit ut. Lådhurtsen ska återanvändas medan endast madrasser och ribbotten från sängen ska återanvändas. Den tillfälliga golvisoleringen (2 lager betongtäckmatta) ska ut. Den främre delen av bodelen ska isoleras. Inredningen ska byggas på plats. Den välvda masoniten i taket och plasten i taket ovanför baksätesutrymmet ska bytas mot plywood i ett inte lika välvt montage. Golvet blir ca 5 cm högt med ramverk, isolering emellan och golvskivor. I golvet ska det även gå en 22 mm hög kanal för distribution och jämn fördelning av luft. Passagerarsätet fram har redan nu fått ett nytt underrede som gör att det går att vända stolen bakåt. I den kraftiga plåtkonstruktionen ingår även ett säkerhetsskåp med nyckel.
När bilen är "permanent inredd som husbil", vilket bör inträffa strax efter sommaren ska den typas om till husbil (personbil klass 2). När det sker måste jag även byta försäkringsbolag därför att IF som jag har nu inte försäkrar hemmabyggda husbilar. Försäkringen upphör i och med omregistreringen och jag kan byta bolag utan hänsyn till årsförfallodag. Ska jag ha kvar bilen reggad som lastbil måste den ha lastskydd, dvs en vägg eller galler mellan lastdel och förar/passagerardel. I och för sig möjligt att lösa med ett starkt nät som man tar bort när man parkerat, men mycket bekvämare att slippa det helt. Folksam blir nästa bolag. Inte har de olika premier beroende på körsträcka heller. Perfekt för mig som använder bilen som personbil också.
Det mesta av min fritid går just nu åt till att klura på olika lösningar in i minsta detalj. Lysande Sickan? Om inte annat är det väldigt kul! Och det är en stor del i varför jag tagit mig an det här projektet. Då nästa praktiska moment blir att bygga golvet klurar jag extra mycket på hur jag ska säkra vattentankarna. Färskvattentanken är på 105 liter med måtten 75(l)x30(b)x50(h) medan gråvattentanken är på 35 liter 60(l)x24(b)x24(h). Framförallt färskvattentanken kommer inte alls att ha lust att bromsa när bilen gör det. Placeringen är längst bak till höger, i bilens riktning. Där finns en lastögla och närhet till chassiet i övrigt. Gråvattentanken på motsvarande sida.
Efter mycket klurande har jag lite otippat bestämt att jag ska ge mig på att bygga en ram i aluminium genom att svetsa med Techno-Welds metod och säkra tanken med spännband, ungefär på samma sätt som ett bilbatteri sitter fast. Aluminiumramen ska sedan sitta fast mot chassiet på ett eller annat sätt. Funkar det inte med aluminium får jag (ta hjälp med att) svetsa en stålkonstruktion istället.
Sedan jungfruresan har jag köpt på mig en stor del av allt det som ska finnas i bilen när den är klar. Det är främst reglar, skivor och ytbeklädnad jag inte köpt ännu. Jag har vattentankar, kylbox, vattenpump, köksfläkt och varmvattenberedare här hemma. Ledbelysningar, strömbrytare och en massa småsaker finns klart att montera.
Kylboxen är en Isotherm BI40 med ASU. Dvs en 40-liters box med topplucka (vilket jag tycker verkar mer energieffektivt än ett kylskåp med frontdörr, även mer praktiskt att stuva in mjölkförpackningar och liknande uppifrån) med kylmagasin och ASU; automatic start up, som gör att kompressorn går för fullt så länge bilen körs och sen när man står still så går den i princip inte alls, utom vid enstaka tillfällen för att hålla kylan.
Varmvattenberedaren är ett eget kapitel där jag får säga att jag haft tur. Först tänkte jag mig en 12V-beredare som är i gång när bilen körs, av märket Whale, men i år verkar just den inte gå att köpa i Sverige. Sen är det så att baktill i lastutrymmet, bakom höger bakhjul sitter ett extraaggregat som matas med kylvatten från motorn för värme eller kalluft underifrån bilen. Styrningen sitter fram på instrumentbrädan. Även om det är helt utmärkt så tänker jag ta bort det och koppla kylvattenslangarna till vattenberedaren istället (Quick B3-15L). På så sätt kommer jag att ha "gratis" varmvatten varje gång jag kört bilen en timme eller mer. Skulle jag stå vid en stolpe kan beredaren även drivas med 230V.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Ser att jag kan ladda upp bilder redan nu!
Det första "bekymret" att lösa var baksätenas golvfästen som stack upp alldeles för mycket.

DSC00325.jpg

Fästena i metall har en plastsarg runt fästet som håller ner den isolerade gummimattan (ca 3 cm tjock). Bara att sätta en skruvmejsel under sargen och bända/lyfta upp. Till vänster syns mellanväggen i plast och dess golvfäste i form av en aluminiumvinkel som sitter fastskruvad i golvet med plåtskruv. I framkant syns plastlådan till insteget (bara att lyfta rakt uppåt för att lossa).

DSC00443.jpg

Efter en runda med kapskiva finns inte mycket kvar av fästena, endast bultskallarna sticker upp. De får vara kvar för att de pluggar igen hålen som annars skulle uppstå. Till vänster, med mellanväggen borta, syns nu den ljusa lastskivan i kraftig plywood. Även den ska bort till förmån för isolering, regelverk och en tunnare golvskiva.
 
F

F.d. 22252

Guest
I min gamla husbil lastbilsreg. finns det inget lastförskjutningsskydd, tror att du inte är uppdaterad man gjorde ju om alla bestämmelser när eu regler inträdde. Min gamla ombyggda caddy tog jag bort mellanväggen på och ingen sa något på besiktningen. Ser ingen fördel med att regga om den utom extrakostnader. Försäkringsbolag betraktar alla bilar med boinredning som husbilar oavsett registrering, och många försäkrar inte dom, kan ju bli dyrt vid en smäll. Omregistrering har mest ett värde i att man kan köra med gammalt B körkort på en tung bil över 3,5t
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Att såga hål i frisk plåt på en ganska så dyr bil... det tar emot! Jag mätte, ritade och dubbelkollade ett antal gånger innan jag startade borrmaskinen. Sen sågade jag inte utan nibblade ett spår (inifrån) med en plåtnibblare från Biltema fastsatt på borrmaskinen/skruvdragaren. Det gick alldeles utmärkt bortsett från att bilen och mina kläder blev fulla av små bortnibblade halvmånar.

DSC00604.jpg

Korrugeringen/nivåskillnaderna i taket gör att takluckan inte kommer att ligga emot taket hela vägen runt. Ett problem jag löste genom att bygga upp en kant av bitumenskivor (två på höjden) och täta med butyltätmassa från Biltema. Tyvärr grå men det syns inte så mycket av den med allt på plats. Om jag ska kolla/täta om luckan i framtiden ska jag ha svart massa.

DSC00613.jpg

Naturligtvis började det regna när jag höll på... det gick åt många trasor och ett paraply innan allt var på plats. Luckan är en Fiamma Turbo Vent på 28 x 28 cm med svagt tonad kåpa "crystal". Den sätts på plats utan skruvar. För att matcha bilen har jag först lackat underdelen svart (grundfärg, färg, lack). Med tanke på att det här var mitt första tackluckemontage och allt som kunde gått snett (för stort hål, felplacerat hål, vattenläckage, tätmassa på lacken utanför luckan...) som inte inträffade så är jag riktigt nöjd!
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hej bengtic! Tack för ditt inlägg. Det finns sannolikt en skillnad mellan regelverk och praktik. Enligt de uppgifter jag fått ska en lastbils lastutrymme vara skilt från förar/passagerardelen. Det finns minimimått för lastutrymmet. Det finns även krav (och kostnader) för omregistrering till husbil. Man får boka en särskild besiktningman för omregistrering och det finns några som anlitas av de olika bilbesiktningarna. Jag har talat med en av dem och fått svar på mina frågor. Juridiken finns där, som oftast mest i bakgrunden, men det är ju när det händer något som det brukar bli tydligt vad som faktiskt gäller. Inte alltid det man trott. I praktiken kan det definitivt fungera så som du beskriver. De ordinarie besiktningsmännen (och kvinnorna) följer väl ett protokoll och kan mycket väl missa sådant som ligger utanför de dagliga vanligheterna. Jag vet inte ens om det ingår att kontrollera hur bilen är reggad. Mellanväggen åkte ut förra sommaren och så har jag kört sen dess, utan mankemang. Å andra sidan har jag inte kontrollbesiktat bilen under den perioden. Då mitt arbete är förknippat med juridik har jag ett annat synsätt som spiller över på mitt privata liv, så för min del blir det omregistrering vare sig det verkar behövas eller inte.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Det nedstrippade lastutrymmet.

DSC00450.jpg

Till höger ett extra plastsjok som täcker värme/kylaggregat och utblås. Gallret längst till höger i bild är insug till fläkten vid uppvärmning. Med plasten borta syns aggregatet.

DSC00459.jpg

Vid kylning tar aggregatet in friskluft genom golvet. Undertill finns en täckplåt men det återstår att se om det finns något filter under golvet eller om det sitter på insuget på själva aggregatet. Bakom hjulhuset skymtar värmeslangarna med kylvatten från motorn. Oavsett varmt/kallt-inställning på instrumentbrädan pumpas det alltid kylvatten till aggregatet. Den rödvita sladden uppe till höger på aggregatet ger 12V när generatorn går, den motsvarar alltså B+ på generatorn. En signal jag behöver till lithiumenheten så att den vet när den får suga i sig ström för att laddas - färdigt och lättåtkomligt inne i bodelen där även lithumenheten ska stå. Det var bilmeken som nämnde detta närmast i förbigående. Och jag som inte vetat hur jag skulle få den signalen från generatorn utan en arbetskostnad på flera tusen då jag inte har möjlighet att göra en sån sak själv.

Till sist en isolerad bild, haha!

DSC00655.jpg

Bilden visar hur fantastiskt vackert och professionellt (inte) jag klistrat bitar av betongtäckmatta som isolering på höger bakvägg. Mattan är 9 mm tjock och på flera ställen ligger 4-5 lager matta. Silvertejpen nedtill håller utblåsröret på plats. Utblåset är strax framför hjulhuset, dvs åt vänster i bild.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Här en bild från min fotoresa i höstas med version 0,5 av husbilen. Jag har kommit in från morgonens foto i gryningen och ska precis äta en andra frukost och samtidigt kolla hur bilderna blev. Fotot som skymtar på datorn är från Saltö medan parkeringsplatsen där jag står tillhör naturreservatet Tjurpannan. Vi snackar Bohuslän här och jag har alltså redan åkt en bit på morgonen.

DSC_1408.jpg

Ikeahurtsen står i sin både provisoriska och slutliga placering; det är här den ska stå även när bilen är klar. I förgrunden syns den tillfälliga sängramen. Härifrån är det strax över 2 meter till bakdörrarna. Mellan förarsätets ryggstöd och lådhurtsen finns inte många centimeter. Det blir en tajt liten husbil men den kommer att ha allt en sexmeters plåtis på Ducato har. Nästan i alla fall :)
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Måttskiss
Om man ska bygga en husbil har man nytta av en måttskiss men hur mycket jag än letade så hittade jag ingen riktigt bra varför jag gjorde en egen. Den stämmer hyfsat bra (en ruta per centimeter) och har du en likadan - lång VW Transporter T5.1 - kan du använda den här. Skissen visar fönster för en Kombi men kan även användas till en "vanlig" Transporter utan fönster eller en Caravelle med fönster runt om. Kanske den även funkar för en T4 eller T6, vad vet jag!

Måttskiss.jpg
Följande skiss finns på nätet men jag har strippat den på en del detaljer så att det finns plats att skissa inredning.

Skiss tre vinklar.jpg

Den översta skissen har jag lagt in i MS Powerpoint och det blir då enkelt (tycker jag som kan programmet) att rita in och flytta runt de olika delarna för att hitta en optimal planlösning. Det är också lätt att kopiera det man skissat till en ny sida som man gör ändringar på och vips har man fler skisser att bläddra mellan och jämföra.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Tack! Häftig resa ni är ute på nu! Hur är er bil reggad, som lastbil eller husbil? Jag har ringt till IF vid två olika tillfällen och talat med två olika handläggare och fått samma svar - reggar jag min som husbil så upphör försäkringen hos IF.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag börjar misstänka att IF relativt nyligen ändrat sin policy angående hemmabyggen. De accepterar inga nyregistreringar men bryter inte pågående försäkringar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vår bil är reggad som PB2. Har haft den i IF i 4år. Det kan vara som du säger att de inte tar in nya hemmabyggen.
Ja det har varit en fantastisk resa, nu är den snart slut. Måste vara hemma i mitten av nästa vecka.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Planlösning
Det finns gott om camper-byggen på VW Transporter och tidigare modeller, inte minst i England där jag sett att det finns en uppsjö av färdiga inredningar att ställa in i bilarna. Omvandlat till högertrafik med ratten till vänster brukar en vanlig planlösning se ut så här:
01 - vanlig lösning.png
Jag känner inte till om det finns någon vedertagen definition av camper eller husbil men av det jag uppfattat så vill jag benämna en bil som man kan campa/övernatta i "camper" och en bil man kan bo i "husbil". Det jag bygger är i mina ögon en husbil, allt som behövs för att bo kan göras inne i bilen, även vintertid. Den är inte stor, takhöjden är bara 140 cm, inte så bred (max 160 cm) men hyfsat lång, uppåt tre meter i en viss höjd. Därtill sluttar sidorna och bakänden inåt, det skiljer gott och väl 10 cm mellan golv och tak på varje sida.

Följden blir att allt inte kan vara åtkomligt hela tiden. Sängen kan inte vara fullt utbredd hela tiden och bilen är för låg för att hissa upp sängen i taket. Det blir alltså till att stuva undan sängen på ett eller annat sätt. Min lösning är ha en ribbotten och att "rulla"/vika ihop sängen. Den kommer då att vara "bäddad" hela tiden varför det enda som tar tid kommer att vara ihoprullning och utvikning. Jag testade det här i version 0,5 och det funkade riktigt bra.
02 - sängen nedfälld.jpg
Jag placerar även sängen i mitten och får då två halvdjupa skåp på båda sidor, vilket inte är så tokigt, beroende på vad man vill förvara i sina skåp. En fördel är också att jag kan skjuta sängen längre bak i bilen, den kan då behålla standardmåttet 200x120 cm över hela ytan, vilket är i överkant när jag är själv i bilen och lite för smalt när vi är två. Men fortfarande bredare än de 110 cm som verkar vanligt när man sätter skåpet på ena sidan.

Underskåpet är en vanligt köksskåp från Ikea med fyra lådor av den dyrare typen som kan dras ut helt. Först var jag missnöjd över att den stabila metallkonstruktionen inkräktade lite för mycket på lådutrymmet men efter att ha använt lådorna under jungfruresan är jag mer än nöjd.

När sängen är upprullad/uppfälld kommer man åt det som finns under:
03 - sängen upprullad.jpg
Centrum för alla aktiviteter är sittplatsen som har samma höjd som baksätet som stod där innan, man har då plats att sitta utan att huvudet nuddar taket. Passagerarstolen snurras bakåt när vi är två och då kommer vi även att vilja fälla upp ett bord mellan oss, i annat fall kan jag använda glaslocket över diskhon som bord. Med en fällbar skiva över portan slipper man se den och får ytterligare yta att ställa saker på.

Det kommer dock inte att funka om/när jag går över till mulltoa. Jag har reserverat plats för en Nature's Head eller Air Head, den ena är 50 cm hög, den andra 54 cm. Överväger därför att göra det möjligt att vid behov sänka golvet just där, golvet är annars 5 cm högt. Sängen ligger på 55 cm höjd men ribborna ska även kunna fjädra nedåt, så där blir det på håret. Kanske jag måste höja sängen ett par centimeter men vill gärna ha så mycket luft ovanför sängen som möjligt.

Kylboxen är på 40 liter med de ungefärliga måtten 40x40x40 cm exklusive kompressor som kan placeras valfritt en bit från boxen. Diskbänken är en Dometic SNG 6044 vilket är en modell med rostfri avställningsyta vid sidan om diskhon. Under diskbänken finns ett hyfsat stort skåp som går ytterligare 20 cm ut mot bilplåten, dvs under skåpet på sidan av sängen. En del ska vara oisolerat skafferi, med möjlighet att lägga in en isolerskiva om det skulle bli alltför kallt.

Jag räknar med att de flesta prylar jag har med mig får plats i skåpen medan kläder och annat förvaras i mjuka väskor som måste flyttas runt i bilen beroende på vad som ska göras; sova, äta, åka.

120 cm av sängen fälls upp över resterande del av sängen. 60 cm står i 90 grader och 60 cm ligger i ytterligare 90 grader. Under resterande 80 cm ligger sådant som man normalt inte behöver komma åt;
04 - tekniska utrymmen.jpg
LPS är Lithium Power Supply. Utrymmet begränsas av förarsätets lutning, så från 25-30 cm och uppåt är utrymmet trekantigt, sett från sidan.

Som synes finns det plats för två personer att sova, laga mat, äta, gå på toa (nr 2), diska och även att duscha (sittandes):
05 - dusch.jpg
Man duschar genom att ställa fram ett lågt duschkar i plast, hänga upp duschdraperi(er) som räcker runt (avkortade till 140 cm höjd), ställa in en liten pall eller uppochnervänd hink att sitta på, dra in en duschslang och sedan sätta på vattnet. Avstängningsknapp på duschhandtaget och gärna något som håller handtaget i önskad position. Jag klurar fortfarande på hur avloppsvattnet ska hamna i gråvattentanken men är inne på att lösa det med en automatisk pump av lämpligt slag. Placerar jag duschkaret med en del hängandes över fotsteget/insteget vid skjutdörren kan jag fästa en burk under karet där vattnet samlas och pumpen får suga. Enklast möjliga lösning blir antagligen bäst.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Både intressant och imponerande. Härligt tänk bakom snart sagt varje val! Tack för att vi får följa!
 
Toppen