Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Boggie på husbil är klockrent så länge du ska rakt fram! Det kan dock bli problem när du ska svänga. Så efter att ha missat ett antal avfarter på sista semesterresan, har vi nu gått tillbaka till enkelaxel!På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
Inga problem med boggi, går stabilt på vägen , vet inte skillnaden då vi inte kört enkel axlad husbil.På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
Fiat original boggie? Aldrig hört talas om , förklara gärna.Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.
Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.
Det finns en 3-axlad Frankia 840 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)
Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på många husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Det finns en 3-axlad Frankia 840 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov,
Har du en länk till en sådan, nu blev jag nyfiken?
/ Peter
Det chassiet hamnade inte under många husbilar.Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)
Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på många husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Ja modellen kostade över miljonen när den kom, jag har dock svårt att säga att det var dyrt, vad jämför du med?, man måste upp på liners på lastbilschassin för att få denna komfort,Det chassiet hamnade inte under många husbilar.
Dyrt och problemfyllt.
Pålle
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)
Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Klart intressant chassi.
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?
I husvagn, lastbil och övriga hjulgående fordon/maskiner är boggiaxlar två axlar kopplade mekaniskt (eller hydrauliskt) till varandra så att när det främre hjulet höjs, trycks det bakre hjulet ned.Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Det var kring år 2010 som Pilote-gruppen bad Al-Ko och Mercedes att gemensamt utveckla ett ett chassi för helintegrerade husbilar, och resultatet syns på bilden nedan:Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?