En bild kanske hjälper, från länken ovan.
Staget som överför fjädringsrörelsen från en axel till den andra syns tydligt.
Visa bilaga 226393
Det är denna konstruktion jag berättar om i inlägg #19 och som funkar så mycket bättre än två axlar utan stag mellan axlarna.
(notera hur snyggt jag undvek "B" ordet
)
Förstår inte resonemanget!
Axelrören är i vardera ändan lagrade i bockar som är fastskruvade i rambalkarna, och mellan axelrören finns två lastutjämningsstag, och dessa stags främsta uppgift är att fördela belastningen mellan axlarna.
Inne i axelrören finns torsionsstavar som gör att de svängarmar på vilka nav/bromstrummor är fästade, kan röra sig uppåt och nedåt. Det är alltså här den huvudsakliga fjädringsrörelsen sker, inte genom att axelrören vrider sig.
Som kuriosa kan nämnas att en svensk husvagnstillverkare i slutet av 80-talet (eller var det början av 90-talet?) försökte att "rationalisera bort" det ena utjämningsstaget. Resultatet blev att axelrören kröktes, och man var tvungen att byta axlar på ett mycket stort antal husvagnar.
En bra beskrivning (på tyska) av funktionen hos tandemaxlar med utjämningsstag hittar den faktahungrige i denna film:
Pålle