Sv: Bo i husbil
Härligt Cotte, det tycker jag absolut att du ska göra!
Angående vintern är det ju förstås kanske inte den roligaste årstiden i husbilen. Jag ställde av Peggy för att spara några kronor i skatt och försäkring, stod utanför skolan och tillbringade mestadelen av tiden där eller någon annanstans utanför husbilen. All mat lagades på skolan osv, husbilen blev mest min sovplats och det var kallt där inne, trots bra värmesystem, men riktigt skönt att krypa ner i min varma vintersovsäck, särskilt när man värmt upp den lite med en värmefläkt först
Vattentanken tömde jag i god tid innan vintern så det inte skulle frysa sönder, glykolnivån i kylaren kollade jag också så det skulle hålla de riktigt kalla nätterna. Då det blev minusgrader på vissa ställen i husbilen tog jag in allt som kunde frysa sönder till ett skåp på skolan.
Det jag lärt mig om vintern är mest underhållet av bilen; det kan vara bra att köra en liten sväng då och då (jag stod stilla hela vintern), tanken bör vara full för att undvika kondens (motorn har krånglat en hel del under sommaren pga detta då vattendroppar i dieseltanken blir gött för slemmiga bakterier när värmen sedan kommer framåt sommaren...).
Startbatteriet bör hållas fulladdat hela vintern för att inte frysa sönder, (om en ska stå stilla länge kanske det till och med är idé att ta in det i värmen...?)
Hoppas detta kan vara till nån hjälp för dig! Lycka till!