• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil

F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Tack återigen för alla tips och synpunkter! och all pepp jag får förstås, det stärker!

lowelowe: haha, ja visst, en kanonsovsäck är ju inte fel, tar gärna över den om du vill bli av med den :)
dreams: tack! jag såg också denna husbil på blocket och det låter som den skulle passa mig. Dock är det en bit till Örebro och den får körförbud den 18 maj, vilket försvårar hämtningen eftersom jag troligtvis inte har möjlighet att åka och kolla innan dess... :/ Denna typ av bil har jag också hört att den har en väldigt hög bränsleförbrukning?
Tack för peppen Annette! ska tänka på det där med fuktskador vid köpet. Självklart kan jag uppdatera om hur det gick sen om folk är intresserade, vilket det verkar som :)
Bengt-Åke: ok, elpatron alltså, vad innebär det mer exakt, vad är en elpatron..? (oj vad okunnig jag känner mig... men det ska det bli ändring på! :))Tack för tipset med värmefläkten!
Någon som vet hur effektivt det är med solceller? går det att få tillräckligt med el för värme, lampor, kyl osv. året runt?
Tack Knut för länken! mycket intressant! Är det dyrt att importera från Tyskland? kan tänka mig att resan kostar en del och sen tillkommer väl säkert fler kostnader för att få ha den här i Sverige...? Kan ingen tyska tyvärr och det kanske blir ett problem?

Glad att jag hittat hit till detta forum; mängder med kunnigt och intresserat folk som gärna delar med sig av sina erfarenheter! Great! Fortsätt! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil

Elpatron kallas den delen som är ibland extra till värmesystemet som gör att du kan köra bilens värme och varmvatten på el istället för enbart gas för om du inte har "elpatron" så blir det ju rätt kostsamt med uppvärmningen .
Dock även om den har elpatron så rekonmenderar jan en fläkt som heter Wilfa och ha framme i förarhytten för det brukar bli kallras därifrån .

Sen får du mera husbil för pengarna om du köper en i Tyskland men det är ju lite extra jobb .

Solceller räcker bara för att förlänga laddningsintervallerna och du kan inte köra med värme på soleller bara belysning , 12 volts TV samt en 12v-230 volts inverter en kortare tid = bättre att betala lite extra i elavgift till skolan än att montera detta extra .
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Det finnes mange tråder her på forumet om import av husbilar från Tyskland, ekstra kostnad i forhold til en svensk er hovedsaklig en besiktning og reisan for å hente bilen. Det finnes billige flyreiser til flere steder i Tyskland så den biten klarer du bra når priset på bilen er rett :wink:.

Svært mange yngre i Tyskland snakker noe engelsk, så er det en bil som står hos en handlare - send en mail på engelsk til firmaet og meld din interesse, får du svar på engelsk så løser det seg :D

Du må se på reisen hjem som en ferietur hvor du lærer bilen å kjenne. I Tyskland er det i nesten hver liten dorf en stellplatz - sted en kan overnatte med husbil.

Når du leser de tyske anonsene på webben, bruk google translate tjenesten så får du oversatt det meste. Er det noen begreper som du ikke forstår - spørr her på forumet. Det er mange nok som hjelper til :cool:
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Bo i husbil

Gött initiativ!

själv pluggar jag på Chalmers just nu och sålde min Cheva Van igår...
Så nu söker jag också en husbil att bosätta mig i då jag också tycker det är tråkigt att betala massa hyra (pengar man aldrig ser igen).

Problem blir det men det är ju halva nöjet, att lösa dem och känna att man trivs med det man skapar sig.

Synd bara att alla husbilar på Blocket är så dyra om man jämför med tyskland (mobile.de), man får ju så mycket mer för pengarna där. Speciellt om man vill ha den någotsånär vinterförberedd. kanske svenskarna sänker priset eller så mättas väll marknaden eftersom man hellre köper i tyskland.

och precis som du så har vi här möjligheter till tvätt o bad i skolan vilket gör att man egentligen bara behöver en bra sovplats. Men att få den frihet som husbil innebär kan inte nog uttryckas i ord. Inför tentaplugg så drar man iväg till en vacker plats o njuter av utsikten och inser att det är ganska trevligt att plugga med en vacker natur kring sig ;)

ska bli intressant att höra hur det går för dig..

Lycka till :)
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Bo i husbil

olyckskorpar :) Jag säger bara att för att räkna hem affären måste man tänka sig för. Gratis ställplats med el och rätt bil bli alltid en bra affär. Skall man ut på äventyr till och från så är det dessutom ett helt lysande alternativ.

/ErikHedb
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Bo i husbil

Kanske en liten Hymer Ducato -87 nära Berlin för 3800 EUR

Nya däck och batteri
Nya bromsar
Ny Thetford toa
Nya takfönster och gummi
Markis, Truma-värme och varmvatten
Stor bränsletank för 1000km
Ny besigtigad

Kostnader:
Med Ryanair från Nyköping till Berlin 300-400SEK
Berlin - Velten med tåg ca.10 EUR
Färja Travemünde-Trelleborg med TT-Line 75 EUR
Bränsle 130 EUR
Tyska exportskylt 100 EUR
Ursprungskontroll och reg.besiktning i Sverige ca:2000 SEK

Bo två år och sälja för 60000 SEK :)

Import är lite arbete men det löna sig


Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bo i husbil

Innan du köper en så gammal husbil ifrån Tyskland så hör med dom Svenska myndigheterna om du får importera en bil som INTE uppfyller Minst Euro 4. Till Spanien så får man inte ta in en bil om den inte uppfyller minst Euro 4 kraven. Borde vara samma lagar i Sverige. Får du ta in en till Sverige så är ju ditt livs affär att komma hit och köpa en husbil som någon har importerat och inte vet att man inte kan regestrera dom på Spanska plåtar. Dessa bilar säljes väldigt billigt 2-5000€ dom hamnar oftast på kampingar där dom står permanent. m du vill så kan jag leta upp någon.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bo i husbil

Solcell...

den fungerar inget vidare sept-februari annars helt ok. Eftersom du vill komma billigt undan se till att du kan koppla på 220V när du står still och så ha ett fräscht bodelsbatteri som håller under helgen då du reser.

Lycka till Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bo i husbil

Här hittade jag en för 5000€ 2001
Solpanel
frys
Platt TV
ABS
Stor dusch
3500kg B kort

I annonsen står det att dom säljer pga sjukdom ?
den har tyska plåtar och uppfyller inte Eu4 kraven och kan då inte Impotreras.

Autocaravana

OBS: var försiktig det kan vara bedrägeri när något är för billigt skicka ALDRIG pengar i förskott eller för att reservera. Papper och nycklar mot pengar. Var du än hittar en husbil så tror jag nog att en HBK medlem kan hjälpa dig att titta på objektet innan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Kul Fraxe! Ja det finns väl både fördelar och nackdelar, precis som med allt. Men man måste ju testa för att lära! :) Jag kommer förmodligen vara betydligt mindre kräsen med en husbil än en lägenhet; i en lägenhet skulle jag inte vara särskilt glad om det inte fanns ugn, är kyligt på vintern, inte finns tvättrum och inte har egen toa och dusch... ;)
Friheten med husbilen gör att man kan prioritera bort en hel del... Hoppas du hittar en bra husbil att förverkliga drömmen med! Stort lycka till och vore kul att höra hur det går för dig med! :)
Ja, det är synd det där med blocket, börjar tröttna lite på det... kanske man skulle satsa på att resa iväg till Tyskland istället och hitta något där, får se det som en liten semester och gott om tid att lära känna sitt nya köp på resan hem som Knut så klokt föreslog... :) Eller om man väntar till slutet av sommaren kanske priserna går ner här i Sverige eftersom det är nu folk vill köpa husbilar inför semestern, efter sommaren kanske folk säljer av sig sina husbilar, till bättre priser...?
Ska försöka kolla upp det där med Euro 4-krav då, skulle vara lite snopet att ta hem något som man sedan inte får köra... Tack Juan! Vad innebär dessa Euro-krav?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Bo i husbil

I Sverige krävs Euro 0 :)

De tre som ja importerade hade Euro 0
Sist i mars 2010

Mvh.

Norbert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Kravet som er i dag om minst Euro-4 skalr bare gjelde for nye kjøretøy og er det samme i Europa og gjelder første gangs registrering - ikke bruktimport.
Det finnes i Norge et lite problem som jeg ikke skal gå inn på i detaljer, men kom på bakgrunn av en utsettelse i innføringen av Euro-4 krav i Tyskland.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Bo i husbil

Hej.
En ganska bra vinterbil från slutet av 80-talet,med vattenburen centralvärme är Solifer jag tror beteckningarna var 5500 och 6700,finns med bensin och diesel,bensin går tystare.Det är samma kvalitet som Solifer husvagnarna från den tiden,de var bland de bästa vintervagnarna.Det finns säkert någon här i klubben som har eller har haft en sådan husbil som vet mera.
Mvh Jan-E
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Blir lite förvirrad av dessa Euro-krav... :confused: Hur vet man vilken klass husbilen ligger i? Är Euro 0-klassen för bilar med värst utsläpp? och i Spanien får man alltså inte importera bilar som inte uppfyller euro 4, även om man köper en begagnad som varit registrerad innan, fast i ett annat land...? det får man i Sverige....?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Fra 1. oktober 2006 skulle alle nye biler tilfredstille Euro-4 normen når det gjelder utslipp av sot og giftige gasser. Tidligere standarder kom også med bestemte årsmodeller. Skulle egentlig tro at Spanias tolkning er i strid med opprinnelig mening, men ingen har fått saken prøvet. Det finnes noen få Euro-3 biler som ble registrert i Tyskland frem til mai 2007 grunnet en lokal dispensasjon. En slik bil kan ikke bli registrert i Norge og endel land innen EU, men det skulle ikke være noe problem for deg - de er hovedsaklig svært dyre biler.

Eneste problem jeg kan se med de bilene som står med tyske papirer er at de ikke har vært inne til sin periodiske kontroll hos TÜV eller Decra (tysk bilprovning) i rett tid. Bilen har i dette tilfelle kjøreforbud, dette forbud kan bare oppheves i Tyskland eller ved registrering i et annet land og umiddelbar kontroll. Om en kjøper en av disse tyske bilene som står i Spania så må den i praksis transporteres - ikke kjøres til Sverige, kan bli litt mye i frakt.

En brukt bil i tyskland med zulassing bis en dato litt i fremtiden kan enkelt kjøres til Sverige og omregistreres til svenske skilter. En må regne med en full besiktelse umiddelbart etter registrering.
 
F

F.d. 55309

Guest
Sv: Bo i husbil

Jag tycker du gör helt rätt.Men alla försöker avråda dej du frågade efter lämliga billiga HB.Jag skulle kolla på blocket efter äldre SMC eller Nordic, dom är välisolerade och elpatron.Lycka till och ha de bra. Kjelle.
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Bo i husbil

AVRÅDA är det enda som gäller nu. Jag tycker det är skamligt av husbilsägare här att peppa henne när det är frågan om att hon ska skaffa en husbil för en spottstyver och risken med ett sådant köp är hur stor som helst.
Ett haveri idag där ett besök på verkstad kostar 900kr/tim kan ni snart räkna ut vad det slutar med.
Nää vet ni vad här gäller det att söka ett boende på vandrarhem.
Din månadspeng går ju till skatt och försäkring så.........
Handlar inte om olyckskorp eller inte utan om vett och sans!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bo i husbil

Visst, och vandrahemmet kan man förmodligen ta med sig till olika platser i landet där man kan bo medans man utövar sin hobby, skating.
Hörde förresten om en sextonåring som seglade jorden runt non stopp, ensam.
Nog betydligt enklare att avbryta ett boende i husbil om det ej stämmer med förväntningarna än att avbryta en jordenruntsegling.
Man måste våga för att vinna, så enkelt är det.
Men beslutet måste var och en ta själv.
 
Toppen