• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil

F

F.d. 2702

Guest
Sv: Bo i husbil

Var idag inne o kollade husbilar hos en handlare i Göteborg.. Bedrövligt var det.. Han orkade inte ens resa sig ur stolen för att säga hej, sen när jag frågat om bilar i den prisklass jag vill ha så fanns det några från sent -80 tal och tidigt nittiotal.

Då jag ifrågasatte prisnivån om man jämför med de tyska priserna så fick jag en föreläsning om hur dåliga de tyska bilarna är och att de inte byggs efter samma standard som de gör till de som säljs till Sverige. Mer eller mindre tragiskt att lyssna på denna försäljare som inte kunde försvara sina priser sakligt utan att behöva smutskasta andra. klart det finns skillnader, men om man hittar en bil med de specifikationer man vill ha så kvittar det var den finns att köpa. Dessutom var det en Nordic vi talade om, och efter att frågat dem direkt om de leverear bilar med lägrekrav till övriga europa så skrattade de bara..

Sen är det kul att läsa alla inlägg här. Eftersom min plan är densamma, att bo i hb under resten av studietiden. en del är verkligen emot och andra för, precis som med allt så har vi olika åsikter. Men det skulle vara intressant att höra från dem som redan idag bor permanent i sin HB, har sett inlägg tidigare om att någon sålt av fast boende och flyttat ut i sitt rullande, Var är ni? berätta gärna hur det går och vad man ska tänka på.

MvH

Fraxe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bo i husbil

¿???¿
Flickan har vänt sig till en HUSBILSKLUBB för att få råd om att uppfylla hennes dröm om att köpa en HUSBIL att bo i, och åka runt i för att utöva sin sport. Då skall hon väl inte bli rekommenderad att ta in på vandrarhem.
En 21 åring fungerar inte som vi "gamla gubbar". Hon har över hundra kontakter i sin facebok studerar har en hel skola som ställer upp, Går bilen sönder så står den nästa dag på skolans verkstad för bilmekaniker och 20 elever reparerar den för självkostnadspris.Går på skroten och letar efter begagnade delar. Hennes klasskamrater/Förälrar hjälper henne med inredningen. Chansen att det skall gå åt skogen ser jag som liten.



Dessutom så har denna klubben efterlyst yngre husbilsägare.



Anneli .Helt klart så går jag med i din fan klubb Juan


Lär dig inte gå du ramlar
Lär dig inte simma du kan drunkna
Lär dig inte cykla du faller
Ställ dig inte på en Skate du slår dig
Ligg kvar i vaggan där är du trygg skrik så får du mat.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Bo i husbil

Hej
I dag finns en Solifer 6700 -87 till salu, på blocket, det är nog den bästa bil från slutet av 80 talet.
Mvh Jan-E
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Det er et par tekniske feil på den Clou som er tilbudt. Har du noen som kan fikse disse så er huset et av de sterkeste som er laget, helt normalt at det er byttet understell på en Clou fra denne perioden - det ble noen ganger brukt chassi som ble utslitt og huset løftet over på nytt eller brukt chassi.

Det er ingen ulempe at den og en av de andre er skattbefriade.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bo i husbil

En VW är inte helt fel det finns delar till dom på skroten har samma motor som Volvo D6 för övrigt så är det delar ifrån Transporter. Lättservad. Tror nog den är värd att titta på. Kanske någon erfaren HBK medlem ställer upp som bor nära kan hjälpa till att kontrollera den? och se om den är värd ett besök av Anneli.
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Ringde precis om Clou-husbilen.

Den är C-kortsreggad, men ska gå att regga om sade han. Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar, eftersom tjänstevikten på bilen är 4650kg... Går det att regga om till B-kort även om man inte kan få ner vikten under 3500...?

Det fanns bara en bältad plats exkl. föraren. Men enligt honom får man sitta även utan bälte eftersom bilen är så pass gammal och skattebefriad. I fordonsregistret (PAF009) står max 2 passagerare. Vad gäller?
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Det vore verkligen hemskt snällt om någon från Falköpingstrakten skulle kunna tänka sig att kolla VW-bilen. Inget jag räknar med, men om någon har lust vore jag ytterst tacksam!
Reg.nr. är ETH403 såvitt jag kan se, bränsleförbrukning enligt honom ca 1,3 l diesel/mil. km-mätaren går bara till 10 000, så han vet inte riktigt hur långt den gått. 2 bältade platser exkl. förare, men godkänd för 5 sittplaster enligt honom. Skulle kunna vara något, men som sagt en bra bit bort...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bo i husbil

Ringde precis om Clou-husbilen.

Den är C-kortsreggad, men ska gå att regga om sade han. Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar, eftersom tjänstevikten på bilen är 4650kg... Går det att regga om till B-kort även om man inte kan få ner vikten under 3500...?

Det fanns bara en bältad plats exkl. föraren. Men enligt honom får man sitta även utan bälte eftersom bilen är så pass gammal och skattebefriad. I fordonsregistret (PAF009) står max 2 passagerare. Vad gäller?

Tyvärr så har du nog inte ett körkort som tillåter att du får köra bilen även om den blir registrerad som personbil klass 2. (finns mycket att läsa om just personbil klass 2 och de knepiga regler som gäller för framförandet.)
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Bo i husbil

En VW är inte helt fel det finns delar till dom på skroten har samma motor som Volvo D6 för övrigt så är det delar ifrån Transporter.


När stämma byggår med 1977 är det en 4 Cyl. Perkins (Ford) med 65 HK
Inte dålig motor men med delar kan få lite problem
WV / Volvo D6 kommit först nov. 1978


Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Hej igen alla husbilsvänner!
I torsdags köpte jag min husbil! Det blev en fräsch peugeot kompaktbil från -86 som jag tycker väldigt mycket om! :)
Det känns helt rätt och jag ser fram emot framtiden med denna nya kompis!

Tecknade idag halvförsäkring hos trygghansa, men funderar på att höja till helförsäkring... kanske är bäst...?

En nackdel med den är att lastvikten endast är max 240kg, vilket innebär att åker man 5 personer så är man ganska långt över den gränsen... hur hårt är straffet för detta och hur ofta kollas sådant...?


//mvh Anneli
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Om jag fattat det rätt så åker körkortet om du överskrider lastvikten med 50%.
I ditt fall 50% av 240kg = 120kg vilket blir 360kg lastvikt. Det är nog katastofalt och du får åka ensam :-(
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bo i husbil

Riktigt mycket GRATTIS till din Peugeot
vgen.gif


Nu är vi ju nyfikna, kan du fixa in en bild
tongue.gif
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bo i husbil

Om jag fattat det rätt så åker körkortet om du överskrider lastvikten med 50%.
I ditt fall 50% av 240kg = 120kg vilket blir 360kg lastvikt. Det är nog katastofalt och du får åka ensam :-(

50% övervikt innebär väl att ärendet går till åtal och inte att körkortet ryker?
Finns mycket att läsa om övervikt i en annan tråd.

Risken att hamna på vågen är dessutom ganska liten skulle jag tro, men det blir stora bekymmer den dagen man på plats måste reducera vikten till den tillåtna.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Decker har rätt!
51% och högre överlast, då går ärendet till åklagare.
Upp till 50% blir det böter:
1 - 20% 2.000kr
21 - 30% 2.500kr
31 - 40% 3.000kr
41 - 50% 4.000kr

Problemet är att för att få köra vidare skall vikten reduceras till max totalvikt = 0% övervikt.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Körkortsfrågor, återkallellser m.m. hanteras av Allmänna ombudet på Länsstyrelsen. Denne går in på datan och tittar på ev. tidigare förseelser och gör en sammanlagd bedömning om körkortet skall återkallas.
/Åke
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Bo i husbil

Lycka till Anneli med husbilslivet.

Nästa månad firar jag 5-årsjubileum i min lilla "plåtis". MEN jag tillbringar vintern på sydkusten av Iberiska halvön. Inte en natt under noll i vintras.

Med dunsovsäcken från Lowelowe och en mössa klarar du nog den svenska vintern.

(PS Min son o hans fd flickvän gick på samma skola som du ska gå på för ca 15 år sen)
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Oj då, låter ju inget vidare det där med vikten... kanske är idé att höja totalvikten som just nu bara är 2500kg... Skatten blir väl högre, men skulle vara skönt att slippa riskera stora böter och risk för körkortsindragning... :p Är det enkelt att höja totalvikten?

Tack för stödet, vintern blir en spännande utmaning! :p ska försöka lägga in nån bild om jag får några minuter över nån dag :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Med litt flaks så kan du få den øket til 2800 kg. Det fantes en 3500 kg variant, men det er lite trolig det er den du har, men er det den største så gå for 3490 kg.

De aller fleste J5 fra den perioden var 2500 kg biler, men det var muligheter for 2850 kg på disse. En får håpe at det finnes papirer på dette tilgjengelig.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bo i husbil

Oj då, låter ju inget vidare det där med vikten... kanske är idé att höja totalvikten som just nu bara är 2500kg... Skatten blir väl högre, men skulle vara skönt att slippa riskera stora böter och risk för körkortsindragning... :p Är det enkelt att höja totalvikten?

Tack för stödet, vintern blir en spännande utmaning! :p ska försöka lägga in nån bild om jag får några minuter över nån dag :)

Gott tjejen! Kul att du gör detta! Vi vill gärna se nån bild på din husbil!
Här inne kan du alltid få hjälp med det mesta om det behövs, bara lägg in dina frågor så får du svar! Hoppas du kommer att trivas med din husbil!

Och jag gillar dig, du är precis som jag själv var för tjugo år sen, enveten som en åsna, och det ger resultat, jag lovar....

Kram Annette
 
Toppen