Sv: Biologisk bildgåta
God Kväll!
Nu är jag hemma och här kommer vargbilden i sin helhet! Bilden är tagen i hägn (Nordens Ark).
Aake, vad tycker du om att man även lägger ut eventuell information utifall bilden är tagen i hägn? Alltså jag menar inte att man lägger ut det i gåtan, utan jag menar i så fall när man publicerar facit. Jag för min del är rätt intresserad av att veta om bilden är tagen i hägn eller ej, vad säger du? Jag tycker samtidigt att det för mig som fotograf är viktigt att ge betraktaren den informationen, då jag känner att jag är ärlig när jag gör det. Som alla vet är det oerhört svårt att till exempel få en bra bild på vissa vilda djur.
Publicerar jag en närbild på ett lodjur, och inte anger att den är tagen i hägn, kan det skada mitt rykte som fotograf utifall det skulle komma fram vid ett senare tillfälle. Nu menar jag ju naturligtvis bilder där det inte klart framgår att bilden är tagen i hägn. Ser man till exempel delar av galler, så är det inte svårt för betraktaren att avgöra om det är en djurparksbild eller ej. Egentligen gäller det också ifall man manipulerat bilden på ett sådant sätt att betraktaren kan luras att tro något annat än vad det i verkligheten var när bilden togs. Eller kanske det är av mindre betydelse i en sådan här tävling på skoj?
Samtidigt så är det ju ändå en allmän publicering av bilder här, eller hur?
Aake, du som är upphovsman för tråden, säg vad du tycker?
Såklart är ju allt på frivillig basis här, men jag anger alltid eventuell manipulation, hägn eller annat.
MVH Annette