• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Svårt att säga med denna upplösning. Tycker mig ana lite väl mycket ögon. Spindel? Hoppspindel? Men art i denna familj blir i så fall då ömöjligt att att avgöra.
aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

God Morgon!

Svebor! Helt korrekt! Visst är det en varg! Rumpan och början av svansen! Dessvärre glömde jag att maila bilden till min jobbadress, vilket innebär att jag inte har den stora bilden just nu, eftersom jag befinner mig på jobbet!
Jag återkommer i eftermiddag med publicering av hela bilden!
Er tur att lägga ut!
MVH Annette

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Pausbild i väntan på svebor.

Många av mina smådjur fotade antingen med makrooptik eller för skyggare djur med denna utrustning (från -05): Extender + mellanring + bildstabiliserat zoomobjektiv.

aake

Bilagor

• IMG_0124.jpg
    IMG_0124.jpg
    839 KB · Visningar: 1

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Jag förstår att det måste vara riktiga grejor med så fina bilder som du åstadkommer.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

linden

Lite tips bara, om hur få närbilder av även lite skygga smådjur.

aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

God Kväll!

Nu är jag hemma och här kommer vargbilden i sin helhet! Bilden är tagen i hägn (Nordens Ark).
Aake, vad tycker du om att man även lägger ut eventuell information utifall bilden är tagen i hägn? Alltså jag menar inte att man lägger ut det i gåtan, utan jag menar i så fall när man publicerar facit. Jag för min del är rätt intresserad av att veta om bilden är tagen i hägn eller ej, vad säger du? Jag tycker samtidigt att det för mig som fotograf är viktigt att ge betraktaren den informationen, då jag känner att jag är ärlig när jag gör det. Som alla vet är det oerhört svårt att till exempel få en bra bild på vissa vilda djur.
Publicerar jag en närbild på ett lodjur, och inte anger att den är tagen i hägn, kan det skada mitt rykte som fotograf utifall det skulle komma fram vid ett senare tillfälle. Nu menar jag ju naturligtvis bilder där det inte klart framgår att bilden är tagen i hägn. Ser man till exempel delar av galler, så är det inte svårt för betraktaren att avgöra om det är en djurparksbild eller ej. Egentligen gäller det också ifall man manipulerat bilden på ett sådant sätt att betraktaren kan luras att tro något annat än vad det i verkligheten var när bilden togs. Eller kanske det är av mindre betydelse i en sådan här tävling på skoj?
Samtidigt så är det ju ändå en allmän publicering av bilder här, eller hur?
Aake, du som är upphovsman för tråden, säg vad du tycker?
Såklart är ju allt på frivillig basis här, men jag anger alltid eventuell manipulation, hägn eller annat.
MVH Annette

Bilagor

• DSC_3531.jpg
    DSC_3531.jpg
    262,3 KB · Visningar: 1

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nu har jag kopplat upp min diascanner, så nu kan jag scanna in lite bilder till framtida gåtor! Jag har ju inte så mycket digitalt ännu, i och med att jag gick över på allvar från analog till digital för bara ett år sedan. Däremot har jag ca 20 000 diabilder tagna under 30 års tid...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Spår av fågel. Liknar ripa och då troligast dalripa eftersom foten inte är fjäderklädd. ??
aake

Men även dalripar har fjädrar på fötterna. Hönsfågel tror jag dock på.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde/Annette

Håller helt med dig om att det är om inte annat ett anständighetskrav att klart deklarera om bilden är tagen i hägn. Detta även för oss som inte fotar annat än som hobby.

Det är kanske inte alldeles nödvändigt att deklarera var och hur bilden är tagen när man lägger ut ett litet fragment, men för den som skall gissa känns det nog bra att veta att det även kan tänkas vara något mycket skyggt och svårfotograferat.

aake

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Tycker också att man ska ta med info om vilket land bilden är tagen i. En del exotiska djur och växter har man ju inte ens hört talas om, än mindre sett.
Calle

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Svebor

Du får kanske lov att yttra dig om våra förslag? Om dina spår inte är av hönsfågel så vill jag säga pass eller önska mig mer information. Storleksreferens? Känns inte meningsfullt att räkna upp diverse skogshöns.

Här nu en pausbild på egen tam katt.

aake

PS. Tack vare det nuvarande lugna tempot så har jag färdigställt något dussin giftiga gåtor.

Till sängs Kl. 21.44. God natt!

Bilagor

• IMG_3619-01.jpg
    IMG_3619-01.jpg
    1,6 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:
F

F.d. 17469

Guest

Jag tyckte att det var en enkel fråga det är inget fragment den är tagen direkt ur naturen i söndags det är en skogs fågel. Ursäkta att det dröjde var tvungen att åka till jobbet för att lösa ett problem (jag jobbar på saab!!!) Jag läste inte alla svaren ordentligt men skogshöns är rätt här kommer en bild till det är en stor tjäderIMG_2850b.JPG

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Här kommer en annan pausbild...testar diascannern just nu...den verkar klara av svåra bilder bra iallafall

Bilagor

• Dia0001.jpg
    Dia0001.jpg
    78,1 KB · Visningar: 2

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Svebor

Nej, det var en bra gåta. Det är helt andra saker vi diskuterat under din frånvaro. Alldeles entydigt spår av ett skogshöns. Tack för den, men det vore bra om du talar om att du blir borta, vi är ju på bettet här som du märker.
Men man kan förstå att bekymren vid SAAB kan distrahera. Hoppas det ordnar sig för er på något vis!

Lägger nu ut ett exotiskt djur igen. Aake XLII. Denna gåta kräver både god syn och ett visst mått av fantasi. Litet utsnitt eftersom den skulle bli självklar med större bild. Asiatiskt djur med mat i munnen. Art?

aake

PS: Verkar lovande med dina skannade Ludde!

Redigerat med numrering

Bilagor

• Kopia av IMG_0850-01.jpg
    Kopia av IMG_0850-01.jpg
    55,2 KB · Visningar: 89
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag åker på fisketur och kommer hem sent i em. Passa på att lägga ut någon annan gåta vare sig ni blir klara med mitt djur med mat i munnen eller ej. Märk med namn, så att det inte bli oreda.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ingen som vågat sig på en gissning på aake XLII. Den var också avsiktligt svår, för att ge mig fiskero.

Som ledtråd: Det mesta i bilden är mat (=kött). Det man ser av djuret är morrhår och lite av djurets kind (med avslöjande teckning) i bildens övre kant. Vid större bild så lätt att yngsta barnbarnet (2 år) skulle ta den.

Nu när detta är avslöjat och ni lätt tar gåtan så lägger jag till en extrabild (aake XLIII) på dagens fångst. Minnesregel för att enkelt kunna skilja på öring och röding är att den ena arten har ljusa fläckar mot mörk botten och den andra mörka fläckar mot ljus botten. Vilken av arterna har jag fångat i dag?

aake

Bilagor

• Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    133,5 KB · Visningar: 0
Toppen