• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Knyttet
Leoparder är fläckiga. Även svarta sådana, vilket går ana i rätt ljus. Det är inte fläckar som syns på djurets kind.
Nytt försök? Och då helst även artbestämning av dagens fångst.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst är det tigern (fotad i Borås djurpark) och det är rödingen som har ljusa fläckar på mörk botten. Här bild på katten och på dagens fångst. Röding 1240g och en liten sik (till den egna något mindre katten).
Lägg gärna ut någon gåta ni som svarat rätt. Om ni inte har något så återkommer jag före natten (och då kanske med någon lite mer seriös gåta).
aake

Bilagor

• IMG_0850-01.jpg
    IMG_0850-01.jpg
    1,4 MB · Visningar: 1
  • Bild 006.jpg
    Bild 006.jpg
    1,8 MB · Visningar: 2

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Maggan och Åke, något att lägga ut? Annars kommer jag snart med en ny gåta.

Här bild på lax och öring från Vänern som jämförelse. På den vänstra bilden öring i mitten, de andra två vänerlaxar. Öringen i mitten ngt missfärgad av att ha legat i kontakt med kylklamp i båtens kylbox. På den högra bilden en ensam mindre (3,1 kg) öring.
Både lax och öring har alltså mörka fläckar på ljus botten, till skillnad mot rödingen (och dess släktingar kanadaröding och bäckröding) som har ljusa fläckar mot mörk botten.

Vänerlax och väneröring mer lika varandra än motsvarande arter i havet.

aake

Bilagor

• 4 okt,1.jpg
    4 okt,1.jpg
    1,4 MB · Visningar: 0
  • Kopia av Öring 3,1 och 2,5 Kg.JPG
    Kopia av Öring 3,1 och 2,5 Kg.JPG
    318,8 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Läggdags för mig. Här en ny gåta. Denna gåta tvådelad; först nu en beskuren bild av denna insekt, där jag vill veta vilken familj det handlar om i den aktuella insektsordningen (och det bör en van deltagare klara på antennerna). Därefter kommer bild på insekten i helformat med önskan om artbestämning.
Alltså nu först: Familj?

aake

Bilagor

• 0609, för familj.jpg
    0609, för familj.jpg
    110,7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hallå!

Börjar ni tröttna på gåtor? Att detta var en skalbagge i familjen långhorningar gick väl inte gärna missa? Exempel på sådana och deras antenner har varit med ett par gånger tidigare.
Nu lägger jag ut långhorningen i helfigur för artbestämning. Art?

Vill ni kanske se förändringar i tråden, någon annan uppläggning? Om ingen vill gissa nu så gör jag uppehåll.

aake

Bilagor

• 0609, för art.jpg
    0609, för art.jpg
    730,1 KB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej dotorparn. I samma storleksklass och inte så olik, men den fläckiga har exempelvis inte svarta ben, vilket denna har.
Bra att du svarar, men nog tycks det som om intresset för tråden har falnat?

aake

F

F.d. 11293

Guest

i min insekts bok står det att Fläckig blombock Stranga´lia quadeifascia´ta har antenner o ben som är svarta
och att det finns en närstående art S. maculata som har gula ben o antenner
:)
men det kanske inte är en blombock :confused: å då får jag leta vidare

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bra dotorparn, visst är det fyrbandad blombock (Leptura quadrifasciata).
Jag vill åter rekommendera inköp av Nationalnyckeln. Bandet om långhorningar en skönhetsupplevelse. Det blir lite lättare att komma överens om vi använder aktuell taxonomisk indelning. Jag ser att du i din kommentar ovan nämner det vetenskapliga namnet Strangalia qudrifasciata, detta är ett gammalt namn på den fyrbandade (men inte på den fläckiga, som du var inne på först. Den hette tidigare Strangalia maculata).

Man behöver kanske inte ha lärt sig ens lite medicinarlatin för att förstå att "qudrifasciata" har med fyra band att göra och att "maculata" har samband med "macula"=fläck? Och med makulera, vilket kanske ursprungligen gjordes med att svärta över en text?

Har du något att lägga ut?

aake

F

F.d. 11293

Guest

tackar alltid lär man sig nått nytt, risken är bara att det putter ut nått annat, när hård disken är full :D

nej jag har inget för tillfället, så fortsätt du

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Så illa är det inte. Hårddisken blir inte full, däremot så blir det uppenbart svårare att få ny information att fastna. Därför trådens ledstjärna: Repetion! Det kommer säkert fler långhorningar!
Och därför nu också nedanstående, en variant på flera gamla gåtor.
Exotisk insekt. Ordning i djurriket? (Stekel eller fluga?)
aake

Fotad på Teneriffa jan-08

Bilagor

• Gåta IV, 1 poäng.jpg
    Gåta IV, 1 poäng.jpg
    801,5 KB · Visningar: 0
  • Gåta IV, 2 poäng.jpg
    Gåta IV, 2 poäng.jpg
    1,2 MB · Visningar: 1
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

och 50 % på att det är fel, vilket jag tror att det är.
I vilket fall kan inte jag räkna till fler än två vingar och då blir det ordning tvåvingar = Diptera = flugor. Liknar ngn art av rovfluga som jag sett på nätet, både i kroppsform och i sitt sätt att hålla vingarna i vila. Och att den ser ut som en farlig stekel torde vara ytterligare ett exempel på mimikry (vilket vi har pratat om tidigare).

Lägger ut en till, men sedan får jag lov att ta det lite lugnt. Jag hinner inte riktigt med att göra nya gåtor i detta rasande tempo. Annette/Ludde kanske har skannat något intressant. Vi får se efter arbetsdagen.

Här nu i alla fall en exotisk nyttoväxt, vilken du med säkerhet är bekant med. Art?

aake

Bilagor

• IMG_4786-01.jpg
    IMG_4786-01.jpg
    554,4 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Toppen