• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Kingen

Visst är det banan. Nu hoppas jag att du har ngt att lägga ut. Annars får vi vänta på Ludde till kvällen. Jag vill spara lite på mitt lager (och göra nya gåtor).

aake

Bilagor

• IMG_4787-01.jpg
    IMG_4787-01.jpg
    776,5 KB · Visningar: 1
F

F.d. 11293

Guest

en färsk billd, vad för slags blomma är detta

Bilagor

• istid-044.jpg
    istid-044.jpg
    67,4 KB · Visningar: 2

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Färsk. Måste antingen vara snittblomma eller krukväxt för att blomma nu. Ser stökigt ut. Liknar varken tulpan, orkidé eller kaktusblomma. Det kanske kommer mer info eller större bild om ingen tar den?
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Dotorparn

Tror du det stör tänkandet om jag ber om hjälp med artbestämning av en fjäril som jag går bet på?

aake

F

F.d. 11293

Guest

en ledtråd, det är en krukväxt, och det finns växter ute i trädgårdarna med samma namn o dom blommar på bar kvist, oj det blev flera ledtrådar :swoon:

lägg ut fjärilen den kan vara kul att titta på
:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Detta är ingen gåta!
Du har säkert rätt Lisbeth. Tyvärr får man aldrig se slikt här uppe i växtzon 7. Törs nog lägga ut min pausfjäril nu utan att störa funderingar kring dotorparns gåta.

Denna vill jag alltså ha hjälp med att artbestämma, jag har inte lyckats finna den i mina fjärilsböcker. Fotad i centrala Jämtland i slutet av augusti. En uppfattning om storleken fås genom jämförelse med daggkåpan och gräset.

aake

Bilagor

• IMG_1114, hemma 27 aug.jpg
    IMG_1114, hemma 27 aug.jpg
    436,8 KB · Visningar: 3
F

F.d. 55334

Guest

Aakes fjäril
Okvalificerad gissning: Silverfärgad blåvinge, Polyommatus amanda, vingbredd ca 3 cm? Ivrig blombesökare på ängsmark. Larven lever på kråkvicker. (Fjärilar i naturen 1, W&W)

Att jag så sällan hoppar in nu har utanförliggande orsaker. Kommer igen vartefter.

Ha det gott
Agneta W

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

God Kväll alla HBK:are!
Precis hemkommen efter en heldag på Fotomässan i Göteborg (och några kronor fattigare)! Nu har jag fått inspiration!
I morn är det till att gå ut o fota!
Hoppas det inte blir för rörig om jag lägger ut en gåta?
Gissa på Ludde:
Inhemsk art...vilken?

Bilagor

• 20080915-20080914-005-65.jpg
    20080915-20080914-005-65.jpg
    19,7 KB · Visningar: 51
F

F.d. 55287

Guest

Gissar på Luddes bild
Ögat på en kossa tycker jag det ser ut som.
Leena

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Luddes bild
Kor har långa, vackra ögonfransar. Fåröga troligare eftersom mycket talar för att detta är ett tamdjur. Men med denna upplösning kan inte ens fjäderfä uteslutas. satsar dock på fåret.

Tacksam för mer hjälp med min fjäril, Agnetas gissning stämmer inte så bra.

Och vi väntar på facit från dotorparn.

aake

F

F.d. 11293

Guest

Hajen har rätt Azalea

Bilagor

• istid-047.jpg
    istid-047.jpg
    138,8 KB · Visningar: 0

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Oj, jag såg inte Aakes svar, det är givetvis rätt med vit ren!
Denna ren är fotograferad i Jåkkhåghaska sameby, Kvikkjokk, vid sarvslakten i september i Sarek. Renen är mycket gammal, han har klarat sig i sjutton år hittills!
Bra gjort Aake på en sån hårt beskuren!
God natt hälsar Ludde alias Annette

Bilagor

• 20080915-20080914-005-65.jpg
    20080915-20080914-005-65.jpg
    130,2 KB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde

Egentligen omöjlig att ta på endast bilden. Men alltså: 1. Albinistiskt djur, alltså sannolikt tamdjur. 2. Senil keratos (åldersrelaterade pigmentförändringar) på ögon locken; talar för tamdjur i inte helt modern och rationell kreaturshållning, där man kan tänkas behålla djuren upp i hög ålder. 3. Ludde har varit i fjällen tidigare i tävlingen.
Alltså slutsats: Ren!

Rätt nöjd med mig själv och lägger ut en ny gåta.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ny bildserie. Aake 1.

Här får ni primärt endast veta: Inhemsk art. Släkte?

aake

Bilagor

• Släkte.jpg
    Släkte.jpg
    176 KB · Visningar: 5
F

F.d. 55334

Guest

fjäril igen Aake,
du kan väl gå in och titta på www.myra.nu/silverblavinge.html - om inte boken var bra, har inte den utan bara ett blad som vi fick för fjärilsinventering för ett par år sedan.

Agneta W

fast nu undrar jag: det var förstås översidan du fotade och då lär det inte vara blåvinge.?

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej!

Nu när jag har fått fram scannern och således en massa gamla diabilder, fick jag idag syn på ett ark med bilder som fick mig att skratta då jag mindes en speciell händelse!
Nu är detta ett synbart bevis på att Ludde inte enbart befunnit sig i fjällen på sina fototurer!
Det är mitten på åttiotalet, och Kungsbacka Fotoklubbs årliga vår-resa har detta år blivit Österlen i skåne. Andra morgonen börjar i ottan, vid fyrasnåret, då några stycken fototörstiga medlemmar beger sig i bil ner till Stenshuvud Nationalpark för att fotografera orkidéer i tidigt morgonljus.
Med på denna tidiga tur förutom mig själv och fyra andra, är även Benny, som är Bladarfotograf (d.v.s. han har en Hasselbladskamera). Bladarfotografer på den tiden var oerhört långsamma, då deras dyrgripar ej innehöll vare sig autofocus eller ljusmätare.
Benny var förutom sin långsamma kamera, även en långsam person i sig. Han tog för det mesta god tid på sig att fotografera.
Han hittade så småningom en perfekt orkidé i perfekt omgivning i perfekt ljus. En dryg halvtimme ägnades åt att mäta ljus, ställa upp vindskärmar, reflexskärmar samt att "städa bort" oönskade detaljer runt motivet.
Vi andra hade hunnit med att både fota och fika.
När Benny så äntligen kände sig redo för att trycka av en bild på sin fina Bladare med sin dyra film i, så dyker det plötsligt upp några kvigor. Kossorna är oerhört intresserade av Bennys alla prylar, skärmar, stativ m.m.
Benny försöker först att locka bort kreaturen, men de låter sig inte luras, utan närmar sig motivet och kameran i rasande fart. På ett ögonblick är hela motivet uppätet av en hungrig kviga, och detta utan att Benny hann trycka av en bild!
Vi skrattade länge åt händelsen, han lade ner ett oerhört arbete på den perfekta bilden, och så kommer en ko och äter upp motivet innan fotografen hinner trycka av!
Här är lite bildbevis från denna händelse, och utifall någon kunnig känner sig manad att artbestämma orkidén, välkomnas detta med glädje!
MVH Annette

Bilagor

• Dia0005-2.jpg
    Dia0005-2.jpg
    192 KB · Visningar: 1
  • Dia0006-2.jpg
    Dia0006-2.jpg
    143,2 KB · Visningar: 0
Toppen