Sv: Biologisk bildgåta
Hej!
Nu när jag har fått fram scannern och således en massa gamla diabilder, fick jag idag syn på ett ark med bilder som fick mig att skratta då jag mindes en speciell händelse!
Nu är detta ett synbart bevis på att Ludde inte enbart befunnit sig i fjällen på sina fototurer!
Det är mitten på åttiotalet, och Kungsbacka Fotoklubbs årliga vår-resa har detta år blivit Österlen i skåne. Andra morgonen börjar i ottan, vid fyrasnåret, då några stycken fototörstiga medlemmar beger sig i bil ner till Stenshuvud Nationalpark för att fotografera orkidéer i tidigt morgonljus.
Med på denna tidiga tur förutom mig själv och fyra andra, är även Benny, som är Bladarfotograf (d.v.s. han har en Hasselbladskamera). Bladarfotografer på den tiden var oerhört långsamma, då deras dyrgripar ej innehöll vare sig autofocus eller ljusmätare.
Benny var förutom sin långsamma kamera, även en långsam person i sig. Han tog för det mesta god tid på sig att fotografera.
Han hittade så småningom en perfekt orkidé i perfekt omgivning i perfekt ljus. En dryg halvtimme ägnades åt att mäta ljus, ställa upp vindskärmar, reflexskärmar samt att "städa bort" oönskade detaljer runt motivet.
Vi andra hade hunnit med att både fota och fika.
När Benny så äntligen kände sig redo för att trycka av en bild på sin fina Bladare med sin dyra film i, så dyker det plötsligt upp några kvigor. Kossorna är oerhört intresserade av Bennys alla prylar, skärmar, stativ m.m.
Benny försöker först att locka bort kreaturen, men de låter sig inte luras, utan närmar sig motivet och kameran i rasande fart. På ett ögonblick är hela motivet uppätet av en hungrig kviga, och detta utan att Benny hann trycka av en bild!
Vi skrattade länge åt händelsen, han lade ner ett oerhört arbete på den perfekta bilden, och så kommer en ko och äter upp motivet innan fotografen hinner trycka av!
Här är lite bildbevis från denna händelse, och utifall någon kunnig känner sig manad att artbestämma orkidén, välkomnas detta med glädje!
MVH Annette