• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Biologisk bildgåta

Tyvärr, jag passar, sitter på jobbet och ska vara i möte hela dan...sen är det föräldramöte ikväll...
Trodde att svartvit flugsnappare var för lätt, därför trasslade jag in mig i de andra arterna!
MVH Annette

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Och här man sitt bästa för att det skall bli lätt....
Nå men små grå fåglar är inte det lättaste.

Men här finns mer i förråd; jag lägger ut en inhemsk fjäril. Här finns tillräcklig information för bestämning av såväl art som kön.

Art och kön?

Bilagor

• Kopia av IMG_0594-01.jpg
    Kopia av IMG_0594-01.jpg
    798,2 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Man skulle kunna tro det Ludde, men idet är inte kålfjäril. Det är de små detaljerna som skiljer. Men hona var rätt. Kanske någon annan också bör få chansen? Glömde att skriva att jag hade tänkt mig en gissning per deltagare på denna, i vart fall till dess jag eventuellt måste lägga ut mer info.
aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej ja jag ska inte gissa mer eftersom jag inte bidrager med något! Kunde bara inte låta bli, då jag tyckte att den såg ut som en kålfjäril!
Tur att det var fel!
MVH Annette

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Men Ludde, snälla. Du hör verkligen till de som bidrar mest till tråden, både med klipska svar och med fina bilder. Förlåt mig, inte bli stött eller ledsen, det är absolut inte min avsikt att mota bort dig! Du är ovärderlig i tråden!

Men jag har börjat med den rutinen, i de fall jag lägger ut en bild som inte är beskuren eller av annan anledning kan anses som lätt, att man får komma med endast en gissning vardera, till dess större bild eller mer info kommer. Glömde bort att skriva den förutsättningen i gåtans formulering. Jag tycker att den uppläggningen verkar vettig, särskilt i ett fall som denna gåta, där man annars utan att egentligen behöva fundera kan en i taget räkna upp det lilla antal vita fjärilsarter med fläckar på vingarna som finns.

aake

Redigerat: Man kan misstolka på olika vis. Nu inser jag att du trodde att jag inte välkomnade din gissning på kålfjäril? Naturligtvis gjorde jag det! Min kommentar gällde ju ev. ytterligare gissningar enligt ovan.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Dotorparn

Visst är det rapsfjärilen. Hade tänkt lägga in tilläggsinfo om att den är fotad i Jämtland om du inte hade tagit den nu.
Igenkännes på den puderaktiga mörkpigmenteringen efter vingribborna.

Har du fått fram någon bildgåta att lägga ut?

aake

Säg till om du vill att jag skall lägga ut en ny!

Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest

inget rätt, i vanliga fall så är barken slät o fin men på gammla ex, då blir den ofta skrovlig
:)
3 bokstäver

Toppen