• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Aake 18
vet inte vad svin hör till men gissar vildsvin eller tryffelsvin, dock inte julgris. Tycker mig se ett öga och ett öra - väntar med spänning.

Grisar hör enligt säker källa till klassen däggdjur, och ngt sådant är det inte.
Men jag skall inte retas utan lägga ut en större bild på denna fågel. Den lilla bilden vriden 90 grader och beskuren för att göra det inte fullt så lätt som det blir nu.

Här större bild på aake 18. Nu vill jag att du gissar på art! En vanlig fågel i landet, även om den var ännu vanligare förr.

aake

PS. Får inte vara uppe längre än så här. God natt. Hörs i morgon.

Bilagor

• X, 2 poäng.jpg
    X, 2 poäng.jpg
    34 KB · Visningar: 138
Senast ändrad:

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Kastanj

Makaon har rutor och inte ränder på vingarna (och den har jag sett i verkligheten). Nu efter litteraturstudium helt säker på artbestämningen: Segelfjäril (Iphiclides podalarius). I kroppsbyggnad och färger mkt lik makaon men teckningen klart annorlunda. Går se på google bilder om du slår på namnet.

aake

Jaha där ser man, jag har alltid trott att min fjäril var en Makaon fjäril, det var en som såg min bild som sa det till mig, och jag hade ingen anledning att misstro, har ändrat namnet på min bild.
men jag är inte ledsen för det.

Kastanj.

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Ludde
Helt rätt. visst var det en havskräfta och desutom var den jättegod.
Din tur :msn_smiley:

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Det här var så kul så vi lägger in en bild till till alla kvällsvakna.

Föreställer inte en allt för vanlig art i Sverige.

Bilagor

• IMG_0705 1.jpg
    IMG_0705 1.jpg
    31,5 KB · Visningar: 117

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ludde #2 kommer här!

(efter rätt svar på Jappes katt) En till bild kommer i morgon, nu ska jag lägga mig. Kollar era gissningar i morgon bitti.
MVH Annette

Bilagor

• 20080623-DSC_2389f.jpg
    20080623-DSC_2389f.jpg
    121,4 KB · Visningar: 2

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Gratulerar, visst är det en backsippa!
Finns härligt nog gott av dem vissa år här!

F

F.d. 3753

Guest

Här i småland har vi gott om backsippor och här kallas dom ofta för Oxöra.
Vi har också en hel del av den vita varianten som heter Mosippa.
:santa-5-icon:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

God morgon på er alla. Idag skall jag julstöka så ni får klara er utan mig, men jag har en liten önskelista:

Som skapare av tråden känner jag visst ansvar för den.
Nu när den tycks ha fått eget starkt liv räknar jag med att den skall kunna leva vidare utan min kontinuerliga övervakning, men jag kommer att hoppa in då och då (om än inte varje dag). Och jag sitter som jag berättat på ett förråd av hundratals kniviga gåtor!

Min ambition med tråden är att den skall vara roande men samtidigt lärorik och även ge tillfälle att visa intressanta naturbilder. På det hela taget så har ni varit mycket duktiga och jag har fått se flera verkligt fina bilder. Ock lärorika, bilder som fått mig att läsa på, där jag särskilt tänker på segelfjärilen och lotusblomman.

Jag ser det som en stor fördel om den som lägger ut en gåta lägger ner lite möda på artbestämning före (men jag tycker även att det är helt ok att lägga ut en större bild och be om hjälp med artbestämning om man själv gått bet).

Ställ rimliga krav när du lägger ut en gåta! Det är inte rimligt att begära artbestämning på ett litet fragment av en organism där det finns massor av arter som i det visade utsnittet ser lika ut. Berätta gärna var i världen bilden är tagen.
Lite systematik får man rimligen också göra sig besvär att läsa på; vanliga uppslagsverk som Nationalencyklopedin (och handböcker som fältfloran) räcker långt. Det blir svårt att kommunicera om vi inte alla har visst grepp om vad grundläggande taxonomiska nivåer som exempelvis klass, ordning, familj/släkte och art inom djurriket står för. Inom växtriket (i vilket fall när det gäller kärlväxter) räcker det vanligtvis med att hålla reda på vilken växtfamilj det handlar om.
Om man läser på lite innan man frågar så kan man förhoppningsvis ställa sin fråga på en rimligare nivå. Inte fråga om artbestämning på ett underlag som inte ger möjlighet till ens bestämning av familj (men kanske till ordning?). Kanske lite oftare fråga efter familj i växtriket i stället för om art?

Fast viktigast är nog ändå fortsatt entusiastiskt deltagande! Finesserna i tävlingen lär man sig säkert med tiden, om man engagerar sig och läser på lite efterhand som nya gåtor och svar kommer upp.

Med julhälsning från aake och även från Agneta och vår katt Assar (vårbild, nu ligger snön mycket djup)

Bilagor

• Kopia av IMG_0007-01.jpg
    Kopia av IMG_0007-01.jpg
    1,3 MB · Visningar: 1

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

För mig, som är född vid en gata, ser det ut som en tuppkam.

Jappe

Toppen