• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Kastanj

Nu tror jag att du rejält överskattar vår samlade förmåga. Många tusen olika arter dagfjärilar på jorden. Vill helst se båda över- och undersidorna på vingarna och veta var djuret är fotat innan jag ger mig på artbestämning.

aake

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Jag lägger in en helbild på fjärilen.

Bilagor

• Fjäril.jpg
    Fjäril.jpg
    94,1 KB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kastanj

Segelfjäril? Har aldrig sett annat än på bild.

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ludde 1. Jaha, älg. Finns säkert flera sorter av älgar, men det får vi väl veta av aake i så fall, antar jag. Svårt med bilder för min del, men här är ju full rulle ändå. Få se om jag kan hitta något användbart.

Jappe

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kastanj

Makaon har rutor och inte ränder på vingarna (och den har jag sett i verkligheten). Nu efter litteraturstudium helt säker på artbestämningen: Segelfjäril (Iphiclides podalarius). I kroppsbyggnad och färger mkt lik makaon men teckningen klart annorlunda. Går se på google bilder om du slår på namnet.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kaxig och säker på att ha tagit Kastanjs fjäril lägger jag nu in ngt som förhoppningsvis lugnar ner det vansinniga tempot (så att man vb kan besöka toa och kanske se Rapport).

aake 18

Del av europeiskt djur. Klass i djurriket räcker på denna lilla bild. När man klarat det skall man få större utsnitt för artbestämning. Klass?

aake

Bilagor

• X, 3 poäng.jpg
    X, 3 poäng.jpg
    18 KB · Visningar: 123
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Helt rätt Ludde! det är en Makaon fjäril fotot är taget i Italien.

Kastanj! Jag googlade Aakes svar om segellfjäril, och är nog nästan 100 på att han har rätt. Makaonen har inga rutor, bara ränder. Men den var rätt lik Makaonen!

Redigerat tillägg, Aake hade redan svarat samma!

Aake 18, jag ser inte bilden? Eller är det så att man ska gissa utan bild till att börja med?
MVH Ludde

Redigerat ll: Där kom bilden! Sorry, jag är för snabb vid tangentbordet!

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde

4-stjärnig ära om du tar den utan att se på bilden. Hoppas att min gåta drar ner tempot lite så att man inte glömmer att lägga in bilderna.

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Här är det tempo furioso infernalico och den här bilden Jappe 4 är ju ganska infernalisk. Jag fick så bråttom att komma därifrån, så jag hann inte ställa in avståndet ordentligt, därav oskärpan. Vad är detta för ett hemskt vilddjur?

BG4.jpg

F

F.d. 55334

Guest

Jappe 4
ser ut som en av våra svarta fladdermöss (har bruna också)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Äh, var jappe 4 så lätt, Ludde. Ja det är lilla "Millan" som gäspar. Huskatt, tror jag.

BG4b.jpg

Jappe

Toppen