• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Lite svårt att se vad det föreställer, men det tycks vara en orm. Tog du den här bilden i Australien också, så kanske det är en taipan,

Jappe

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg får ta et litt større utsnitt, så begge "dyrene" blir litt mer synlige

Knut 2 snitt 2.jpg

Og ja Jappe faktisk nesten på samme sted bare 14 mnd senere.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som Jappe gjettet, bildet er tatt i Australia.

På følgende bilde burde "dyret" til venstre bli identifisert, det tar en stor risiko for det til høyre er kjøttspiser.

Knut 2 snitt 3.jpg

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knugrone

Kan inte hålla mig borta hela dagen. Ser väldigt kalkonaktigt ut, men rimligen mindre med tanke på varanen till höger. För det måste väl rimligen vara en varan?

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knugrone

Fågeln rimligen en gam! Om jag inte pga hård hemmaregim var tvingat att arbeta med julförberedelser så skulle jag nog klara artbestämning; så många gamarter lär väl inte finnas i Australien. Men just kalkongam är ngt som finns i västra hemisfären. Hör av dig om du kräver artbestämning. I så fall återkommer jag innan kvällen.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bingo Åke - det er en kalkun som jakter på halen til en stor varan - nese til haletipp omlag 2 meter. Og kalkunen er ikke unormalt liten.

Knut 2 fasit.jpg

Varanen i et litt bedre bilde:

PICT0011.JPG

Prøvde å få bilde av den med den blå tungen ute.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knugrone
Lite bekymmersamt med zoogeografin; att det finns stora varaner i Australien är väl känt, men kalkonen finns vad jag vet som vildfågel endast på amerikanska kontinenten.
Jag skall leta rätt på något litet och sött att bita i.

Vad sägs om detta. Ett inhemskt djur. Familj i djurriket räcker gott.

aake

Bilagor

• m, 3p.jpg
    m, 3p.jpg
    18,5 KB · Visningar: 205

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde

Ingen snigel och inte heller ngt annat blötdjur. Hörs i morgon.

aake

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Bäver? Det ser ut att vara ett litet öga i bildens nedre, högra kant och de små sakerna bakom djuret skulle kunna vara öron. Den grå ytan ser kanske ut som en rikrigt våt päls.

(Måste ju chansa med något :reindeer-icon: )

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej Michael. Det är ett mycket mindre djur (makrofotografering!) och de små utskotten är inte öron utan ngt som kallas "sifoner". Jag är övertygad om att samtliga tävlande har sett detta djur flera gånger.

Ett par timmar till sedan kommer facit !

aake

PS. God Jul till alla, såväl tävlingssegrare som losers, och ni i den senare kategorin tillönskas någon extra fin och ovantad julklapp som kompensation!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Facit aake onumrerat (skäms aake!).

Lite hård med er kanske som inte la in någon lättare bild, helfigur. Men detta är ju så allmänt kända och globalt spridda djur att tävlingens standard och rykte kunde riskera att komma i svajning, för lätt skall det inte vara.

Bladlöss (aphider) handlar det alltså om.
Artbestämning har jag inte försökt mig på ("ca. 2000 kända arter.....,en lång rad släkten" etc enligt min litteratur)

Lägger ut ny gåta.

aake

Bilagor

• m, 1p.jpg
    m, 1p.jpg
    222,9 KB · Visningar: 3

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I texten till föregående (aakes onumrerade) skrev jag att djuren var söta, socket utsöndras genom sifonerna på bakkroppen om jag förstått rätt.

Här nu ny gåta aake 19:

Ben från ett litet inhemskt djur. Makrofotografi även denna gång. Detta djur vitt men inom familjen förekommer även individer med annan färg. Familj inom djurriket?

Bilagor

• o, 3p.jpg
    o, 3p.jpg
    19,3 KB · Visningar: 167

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej Bonath, ingen insekt, men ett litet leddjur i alla fall. Och jag kommer inte själv på ngn helvit inhemsk insekt.

Familj inom djurriket vad som efterfrågas, men om jag får förslag på rätt ordning så kan jag ge mer info därefter. (Om jag nu kan slita mig från julfirandet, snart kommer alla barn och barnbarn!)

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe

Landlevande, ej kräftdjur. Men dina associationer går på något vis ändå i rätt riktning.....

aake

Toppen