• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Landlevande, Ludde.
Lägger nog in en bild ytterligare när jag vaknar. Detta skrivet i sömnen. Och om du frågar "fågel, fisk eller mittemellan", så är det nog snarast en dragning åt fågel.
aake

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Några gissningar eller spekulationer på aake 1 vill jag helst se innan jag lägger in mer bilder.

Och Ludde om din orkidé, utan att väcka den vegetabiliska livspartnern tror jag mig kunna säga att artbestämning inte är möjlig utifrån din bild. Skillnaderna mellan diverse nycklar i släktena Orchis och Dactylorhiza är små och i hustruns bestämningsnycklar är det små detaljer, ofta i de vegetativa bladens form och mönster som skiljer.
Själv har jag bilder på Sankt Pers nycklar som jag inte utifrån din bild kan särskilja från ditt ex, men det är ingen artbestämning.

Ingen som kan hjälpa till med min okända fjäril?

Återkommer med mer info om min gåta aake 1, när ni har vaknat och grunnat på den info jag lade ut i natt.

aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Aake 1, kan det vara mistel?
Beträffande din fjäril har jag inget förslag tyvärr, jag tänkte också först på blåvingehona, men det är det ju inte!
Sankt Pers nycklar är nog rätt på min orkidé, jag har något svagt minne av att vi kom fram till att det var det då!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej, inte mistel. Denna är fotad här hemma i Jämtland och här finns inte mistel. Skall jag lägga ut en enklare bild?
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK, Ludde. Väntar en timme, därefter lite lättare bild. Vad gäller fjärilen så har jag nu på morgonen bett om hjälp på fotosidan.se
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ej häng- eller annan pil. Lättare bild kommer runt 09.30 om ni inte tar den.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Här ytterligare en bild på aake 1.
Inte så väldigt mycket lättare kanske och tyvärr så har jag låtit mig förledas av motivets skönhet att försöka fånga en fotografiskt intressant bild och inte i första hand en informativ. Ber om tillgift för detta. Men större och lättare bild finns på lager om detta fortfarande blir svårt.
Man får nog lov att säga att Ludde på sätt och vis var på rätt spår....
aake

Bilagor

• Fotat i Europa. Vad kan det vara. Släkte.jpg
    Fotat i Europa. Vad kan det vara. Släkte.jpg
    383,9 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vill ni se facit på aake 1, eller skall jag vänta på fler försök. Min kommentar till Luddes försök borde ge viss vägledning.
aake

F

F.d. 55334

Guest

Aakes fjäril igen,
tycker ändå den är rätt lik en blåvinge, vad sägs om svartfläckig blåvinge Maculinea arion? Det finns så många olika blåvingar verkar det som och visst är teckningen ganska lik fast vingarnas form känns lite suspekt.
Agneta W:eek:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst är det skägglav. Bravo Ludde! Får vi se någon av dina skannade?
aake

PS. Återkommer i fjärilsfrågan

Bilagor

• Skägglav.jpg
    Skägglav.jpg
    2,2 MB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Agneta W
Stämmer dåligt med både vingarnas färg, form och teckning. Dessutom alldeles fel fyndort, min fjäril fotad några mil öster om fjällen i Jämtland.
Något uppslag har jag nu, men återkommer när jag fått ta del av synpunkter på fotosidan.se
aake

Toppen