• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?
 
F

F.d. 54759

Guest
Till @mlaajanen
Den här frågan har diskuterats flera gånger på flera olika forum och även detta t.ex.: Parallell koppling bodelsbatteri
Utifrån det drar jag slutsatsen att du har rätt att det är viktigare att koppla belastningen diagonalt pga att strömmarna är betydligt större än vid laddning pga att det blir ett större spänningsfall vid större strömmar. Man kommenterar att det är viktigare att ha bra anslutningar och tillräckligt grova kablar mellan batterierna än hur man kopplar. Hur man kopplar ska ha ännu mindre betydelse om batterierna inte är helt identiska. Jag räknade på spänningsfallet med 1m kabel (0,5mx2) och areorna 4mm2 resp 16mm2 och strömstyrkan 2A resp 30A. Vid 2A var spänningsfallet 18mV resp 4mV. Vid strömstyrkan 30A var det 270mV resp 67mV.
Det är alltså viktigare med någorlunda grova kablar om strömuttaget kan vara stort. I mitt fall där det inte blir aktuellt med större strömuttag (ren förbrukning) kan det till och med gå bra med lite klenare kabel om det finns säkring utifrån vad kabeln kan klara av på plusledningarna. Jag kopplar nog diagonalt ändå och med 16mm2 kabel som är avsäkrad. Jag behöver inte heller oroa mig för om batterierna inte är helt identiska, de jämnar själva ut skillnaderna!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Till @mlaajanen
Den här frågan har diskuterats flera gånger på flera olika forum och även detta t.ex.: Parallell koppling bodelsbatteri
Utifrån det drar jag slutsatsen att du har rätt att det är viktigare att koppla belastningen diagonalt pga att strömmarna är betydligt större än vid laddning pga att det blir ett större spänningsfall vid större strömmar. Man kommenterar att det är viktigare att ha bra anslutningar och tillräckligt grova kablar mellan batterierna än hur man kopplar. Hur man kopplar ska ha ännu mindre betydelse om batterierna inte är helt identiska. Jag räknade på spänningsfallet med 1m kabel (0,5mx2) och areorna 4mm2 resp 16mm2 och strömstyrkan 2A resp 30A. Vid 2A var spänningsfallet 18mV resp 4mV. Vid strömstyrkan 30A var det 270mV resp 67mV.
Det är alltså viktigare med någorlunda grova kablar om strömuttaget kan vara stort. I mitt fall där det inte blir aktuellt med större strömuttag (ren förbrukning) kan det till och med gå bra med lite klenare kabel om det finns säkring utifrån vad kabeln kan klara av på plusledningarna. Jag kopplar nog diagonalt ändå och med 16mm2 kabel som är avsäkrad. Jag behöver inte heller oroa mig för om batterierna inte är helt identiska, de jämnar själva ut skillnaderna!
Ja ERIKPER skriver bra.

Du behöver inte och "ska inte" säkra mellan batterierna, iom att du gör det så får du en till felkälla som du aldrig kommer att upptäcka i tid och mera spänningsfall, man ska inte säkra i onödan utan på rätt ställen.

Grova kablar för mycket ström, OCH kan man ska man ha en mycket grövre jordkabel än plus detta för att man ska alltid se till att jord har allra minst spänningsfall då det är referensen, det är alltså bättre att ha en 16mm2 jord och en 10 mm" plus än båda 16mm2.

Jord ska helst ned i chassit det ger bäst funktion.

En parentes, Skyllemarks är väl mest känd för skridskor tror jag :) :)
Men dom har skrivit en fin bok och tillverkat bra elgrejer absolut!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.554
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Mina 3 parallellkopplade gelbatterier var inte "korskopplade" på belastning.
Invertern (1500W/230V) var då endast kopplad på det mittre batteriet, som dog före de andra yttre.
Kanske en slump. :rolleyes:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Mina 3 parallellkopplade gelbatterier var inte "korskopplade" på belastning.
Invertern (1500W/230V) var då endast kopplad på det mittre batteriet, som dog före de andra yttre.
Kanske en slump. :rolleyes:
Kan vara slump eller inte, däremot om du idag skulle utföra en mätning som jag beskrev så kan du se ifall allt är bra gjort.

Varför inte latja lite och mäta samt få lite koll på saker och ting :)

Jag tycker det är så tråkigt när man säger att saker är dåliga utan att egentligen veta vad som är dåligt eller säga att att saker är bra utan att veta vad som är bra eller förstå hur det fungerar när man försöker sälja in saker.
 
Senast ändrad:

stenö

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2025
Köpte ett Biltema AGM 95 Ah för 4 år sedan. Fungerar fortfarande men har nu börjat visa lite ålderstecken. Måste troligtvis byta till våren. När det köptes var det batteriet som rekommenderades till husbilar och såldes då med 3 års garanti. Har används till bodelen. Klarade garantitiden med lite marginal.
 
F

F.d. 54759

Guest
Du behöver inte och "ska inte" säkra mellan batterierna, iom att du gör det så får du en till felkälla som du aldrig kommer att upptäcka i tid och mera spänningsfall, man ska inte säkra i onödan utan på rätt ställen.

Kan du förklara varför man inte behöver säkra mellan batterier i en batteribank? Säkrar gör man väl dels för att förhindra att en kabel brinner av (med brand som följd?), eller för att skydda någon komponent. Finns det någon möjlighet att ett batteri får en inre kortslutning så en kabel bränns av ett annat batteri? Vad händer om jag råkar kortsluta ett av batterierna utifrån? Om jag har en säkring så är det väl säkringen som går? Men om det är teoretiskt omöjligt att något kan hända så går det väl att vara utan. Jag kan inte låta bli att tänka på Tage Danielssons klassiska citat:
"Det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt, så att egentligen har det nog inte hänt"

Skämt åsido, kan du förklara varför det inte är nödvändigt med en säkring mellan batterier i en batteribank (ur säkerhetssynpunkt alltså), jag kan förstå det där med att det kan uppstå en felkälla till. I mitt fall hade jag till 16mm2 tänkt mig en säkring på 50-80A.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kan du förklara varför man inte behöver säkra mellan batterier i en batteribank? Säkrar gör man väl dels för att förhindra att en kabel brinner av (med brand som följd?), eller för att skydda någon komponent. Finns det någon möjlighet att ett batteri får en inre kortslutning så en kabel bränns av ett annat batteri? Vad händer om jag råkar kortsluta ett av batterierna utifrån? Om jag har en säkring så är det väl säkringen som går? Men om det är teoretiskt omöjligt att något kan hända så går det väl att vara utan. Jag kan inte låta bli att tänka på Tage Danielssons klassiska citat:
"Det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt, så att egentligen har det nog inte hänt"

Skämt åsido, kan du förklara varför det inte är nödvändigt med en säkring mellan batterier i en batteribank (ur säkerhetssynpunkt alltså), jag kan förstå det där med att det kan uppstå en felkälla till. I mitt fall hade jag till 16mm2 tänkt mig en säkring på 50-80A.
Kan vi vända på steken, varför ska man ha en säkring där vad vill man skydda, noll som jag ser det finns ingen att skydda?

Jag har aldrig sett någon som gör så yrkesmässigt.

Allt precis som Tage skrev handlar om sannolikhet, men den går åt båda hållen dvs även sannolikheten att man i detta fallet får två ytterligare spänningsfall och felkällor och det finns inget att skydda mellan batterierna, ingen kortslutning ed.
Självklart skall man dra kablarna på ett sådant sätt att dom ej kan skava osv, man skall också ha en skyddshätta över pluspolen!

Man skall konstruera säkert och enkelt då fungerar saker mycket bra.i

Försiktighet.
När man arbetar med batterierna och i dess närhet skall man alltid koppla bort en pol och i en minus jordad bil så skall minus polen bort inte plus(detta gäller inte strikt om batteriet sitter i en trälåda men varför inte göra samma sak även där så att det sitter i ryggraden).
Anledningen är att om man tar bort pluspolen och råkar tappa en skiftnyckel på chassit som sedan även lägger sig på pluspolen då blir det varmt, tar man bort minuspolen då händer inget iallafall inte om man samtidigt råkar tappa skiftnyckel nummer 2 på chassit och minuspolen, och sannolikheten för det är låg eller vad säger Tage tro :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.554
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kan vara slump eller inte, däremot om du idag skulle utföra en mätning som jag beskrev så kan du se ifall allt är bra gjort.

Varför inte latja lite och mäta samt få lite koll på saker och ting :)

Jag tycker det är så tråkigt när man säger att saker är dåliga utan att egentligen veta vad som är dåligt eller säga att att saker är bra utan att veta vad som är bra eller förstå hur det fungerar när man försöker sälja in saker.

Jag säger inte att "saker är dåliga" jag bara konstaterade att batteriet som invertern var kopplad över höll kortare tid.
Då var original Hymer 10mm2 kablar mellan batterierna,
Idag har jag 35mm2 kablar mellan batterierna
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag säger inte att "saker är dåliga" jag bara konstaterade att batteriet som invertern var kopplad över höll kortare tid.
Då var original Hymer 10mm2 kablar mellan batterierna,
Idag har jag 35mm2 kablar mellan batterierna
Ahh, sorry jag var riktigt otydlig nu.

Jag menade inte att du sa det, utan det var kopplat till jag tycker att det är tråkigt när någon påstår saker utan att egentligen veta något, tex dessa Biltema AGM batterier som det inte finns något egentligt konkret att ta på, fl måste det vara unikt att jag inte säger att Biltema är skräp :)

Sedan var det en uppmaning till alla att prova att mäta upp saker och ting så att man vet själv vad som är bra och dåligt, det gör att man kan minska risken att saker slits ut i förtid tex.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.345
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En tanke om det som här kallas "Biltema AGM-Batterier". Det är med största sannolikhet inte samma tillverkare till dessa över alla år. Skälet till att man använder Private Brand/Eget Varumärke är ju att man vill kunna handla upp varor utan att vara låst till en och samma tillverkare. Detta betyder att Biltema förmodligen gör en upphandling varje år, där man skickar ut en förfrågan till många tillverkare av batterier med tänkt antal och typer för att sedan få in anbud där man med stor sannolikhet väljer det lägsta priset.
Det är därför ganska otroligt att det ofta nämnda Varta är leverantör, då de antagligen har svårt att komma tillräckligt lågt i pris.
Alltså, ett Biltema AGM som köptes för några år sedan är förmodligen inte identiskt med de som levereras idag, och med ganska stor säkerhet inte från samma leverantör.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Och även om det skulle vara Varta så finns det inget som säger att det är samma typ av celler i batteriet som det Varta säljer under sitt eget varumärke, dom kanske har ett lite sämre/mindre bly i cellerna eller något annat som påverkar priset nedåt så att dom kan vinna ordern från Biltema.

Köper man batteriet av Fiat så är den testad av Fiat, dom litar inte på något batteribolag rakt av och när dom väl fått tag på ett batteri som dom anser bra då ber dom leverantören att alltid leverera alltid likadant tills annat sägs.
 
F

F.d. 54759

Guest
Kan vi vända på steken, varför ska man ha en säkring där vad vill man skydda, noll som jag ser det finns ingen att skydda?
Jag har aldrig sett någon som gör så yrkesmässigt.
Allt precis som Tage skrev handlar om sannolikhet, men den går åt båda hållen dvs även sannolikheten att man i detta fallet får två ytterligare spänningsfall och felkällor och det finns inget att skydda mellan batterierna, ingen kortslutning ed.

Nej sannolikheten för att ett batteri blir så kortslutet internt att det inte har något resistans är nog inte så stor. Det som däremot händer är att ett batteri blir kortslutet t.ex. genom att man råkar tappa något verktyg. Om det sitter säkringar mellan batterierna så är det säkringarna som går och i bästa fall bara ett batteri som blir kortslutet någon längre stund. Så tänker i varje fall jag. Säkringen får inte vara för stor annars löser den inte ut. Jag skrev i ett tidigare inägg 50-80A men 20-30A kanske är lämpligare? Om man sätter säkringar mellan batterierna blir det viktigare att korskoppla (eller koppla diagonalt) annars blir det meningslöst, och efter det huvudsäkring och eventuell huvudbrytare. Jag håller naturligtvis med om att det är viktigt att isolera pluspolerna med något skydd och att jobba på rätt sätt.

En parentes, Skyllemarks är väl mest känd för skridskor tror jag :) :)
Men dom har skrivit en fin bok och tillverkat bra elgrejer absolut!

Faktum är att inte ens Sutars/Skyllermarks har säkringar mellan batterierna i en batteribank. Sutars | Strömbrytare eller säkring? Men det finns andra som rekommenderar det, men det görs kanske inte "yrkesmässigt". I en stor batteribank handlar det om ruskiga strömmar vid ett 12v system! Egentligen hade det varit säkrare med 24, 36 eller 48V!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nej sannolikheten för att ett batteri blir så kortslutet internt att det inte har något resistans är nog inte så stor. Det som däremot händer är att ett batteri blir kortslutet t.ex. genom att man råkar tappa något verktyg. Om det sitter säkringar mellan batterierna så är det säkringarna som går och i bästa fall bara ett batteri som blir kortslutet någon längre stund. Så tänker i varje fall jag. Säkringen får inte vara för stor annars löser den inte ut. Jag skrev i ett tidigare inägg 50-80A men 20-30A kanske är lämpligare? Om man sätter säkringar mellan batterierna blir det viktigare att korskoppla (eller koppla diagonalt) annars blir det meningslöst, och efter det huvudsäkring och eventuell huvudbrytare. Jag håller naturligtvis med om att det är viktigt att isolera pluspolerna med något skydd och att jobba på rätt sätt.
Man ska alltid täcka över plus polen med en hätta och man skall alltid koppla bort minus polen som jag skrev, då händer aldrig det du beskrev.

Att tro att en säkring gör någon skillnad om man tappar ett verktyg över ett batteris poler och bara kortsluter det ena är helt fel tänkt anser jag, men visst vill man greja och kasta ut tid och pengar på meningslösa saker så är det bara att göra det, glöm bara inte att regelbundet kontrollera om säkringarna är hela så att du inte kör på ett batteri bara.
 
F

F.d. 54759

Guest
Man ska alltid täcka över plus polen med en hätta och man skall alltid koppla bort minus polen som jag skrev, då händer aldrig det du beskrev.
Att tro att en säkring gör någon skillnad om man tappar ett verktyg över ett batteris poler och bara kortsluter det ena är helt fel tänkt anser jag, men visst vill man greja och kasta ut tid och pengar på meningslösa saker så är det bara att göra det, glöm bara inte att regelbundet kontrollera om säkringarna är hela så att du inte kör på ett batteri bara.

Ja du har nog rätt! Min batteribank är visserligen ganska stor (190Ah) och kan leverera stora strömmar, men för att eliminera ett par felkällor avstår jag från säkringar från varje batteri. Det blir onödigt komplicerat att få till det! Hade batteribanken varit ännu större, kanske...Däremot blir det huvudsäkring direkt vid batteriet och eventuellt också en huvudbrytare på förbrukningssidan av bekvämlighetsskäl. Jag kopplar både förbrukning och laddning diagonalt. Tack för hjälp!
 
F

F.d. 54759

Guest
Jag vill komplettera.
Kopplar alltså batterierna parallellt med kablar 25-35 mm2. Kopplar sedan både laddning från solregulator och belastning diagonalt. Via belastningen kommer också laddningen när vi är anslutna till 230V (som egentligen inte behövs pga solpanelerna). Direkt på polplinten sitter en smart säkringshållare från BlueSea. I mitt fall bedömer jag att en säkring på 100A räcker. Sedan monteras en huvudbrytare som tål 200A kontinuerligt och därefter en kopplingsplint också från BlueSea som är specificerad för 150A. Den har 4 uttag med rejäla bultar.

"Huvudsäkringen" för det gamla elsystemet är på 40A. Min nya undercentral med säkringar säkrar jag av med t.ex. 30A. Till den är nya 12V-uttag och lampor och TV (drar max 14W) anslutna. Till kopplingsplinten kopplar jag också en mindre omformare på 300W och 30A säkring har räckt för den tidigare men kan säkras högre. Den används bara för småförbrukare som t.ex. mindre laddare eller kylbox t.ex.. Den laddar också dammsugaren, bluetoothhögtalare och portabel radio m.m... Den producerar sinusvåg. Nästan alla förbrukare går på 12V. Alla komponenter för 12V som tål lite högre strömmar är svindyra, men jag har köpt från en skeppshandel i Hamburg som hade bättre priser än marinhandlarna i Sverige. Det är aldrig extrapris på sånt!

Nu har batteribanken alltså 2st AGM-batterier på 95Ah vardera. Får se hur länge de håller, men de kommer nog inte att ladda ur till mer än 25-30% vilket ökar hållbarheten. Jag räknar med att vi tillsammans med gasolen ska vara oberoende av extern el om vi så önskar.

Jag ser fram mot de nya batterityper som är på väg som blykristall och kol-bly. Blykristall verkar mest spännande eftersom man då kan gå ned i batterikapacitet. De verkar ju tåla större urladdning. Bly är visserligen miljöovänligt (giftigt!), men å andra sidan så går det att återvinna.

Jag har ju skrivit till det här forumet eftersom ni är aktiva och hjälpsamma trots att jag "bara" har en husvagn. Det betyder att jag i princip bara har ett "bodelsbatteri" även om bilens batteri blir inkopplat under färd. Kopplingen blir ju lite annorlunda när ett startbatteri är inblandat. Jag har också en mindre båt med bara ett batteri (AGM) som fungerar både som startbatteri och förbrukningsbatteri. Som förbrukning är det länspump, ekolod och lanternor Det batteriet toppas med en 18W solpanel som håller batteriet laddat. Det räcker bra och jag har inte behövt någon extern laddare. Batteriet håller sig fulladdat och behöver inte plockas ur på vintern här i Skåne. Om man inte räknar med att vara helt oberoende av extern el så kan det ändå vara bra att ha mindre solpaneler för att "toppa" batterierna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.554
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
I morse startade inte min XC70 diesel.
Fick låna sambons bil till jobbet i morse.
Förra veckan tänkte jag göra ett test med ett av mina överblivna Biltema agm 95Ah.
Jag kör original Webaston varje morgon sedan ett par månader tillbaka, så det skulle inte bli ett helt enkelt jobb för batteriet.

Skiftade ut ett 100Ah Banner (som fungerar felfritt trots ett tufft jobb) mot ett Biltemabatteri i Volvon.
Gjorde ett test på båda innan, båda får ok enligt detta instrumentet Batteritestare Pro
När jag ökar på till tuffare test så kommer "byt ut batteriet" först på Bannerbatteriet.
5 dagar höll Biltemas agm ut.
Jag blir förvånad hur ett batteri som inte visar några svaghetstecken i övrigt, kan vara så uruselt.

Dessa Biltema agm är verkligen det sämsta/dyraste skräp jag köpt någonsin, tror jag.

Jag ska plocka ur ett Varta agm förbrukar batteri ur husbilen imorgon och hårdtesta det i Volvon ett tag, får se hur länge det står ut.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
I morse startade inte min XC70 diesel.
Fick låna sambons bil till jobbet i morse.
Förra veckan tänkte jag göra ett test med ett av mina överblivna Biltema agm 95Ah.
Jag kör original Webaston varje morgon sedan ett par månader tillbaka, så det skulle inte bli ett helt enkelt jobb för batteriet.

Skiftade ut ett 100Ah Banner (som fungerar felfritt trots ett tufft jobb) mot ett Biltemabatteri i Volvon.
Gjorde ett test på båda innan, båda får ok enligt detta instrumentet Batteritestare Pro
När jag ökar på till tuffare test så kommer "byt ut batteriet" först på Bannerbatteriet.
5 dagar höll Biltemas agm ut.
Jag blir förvånad hur ett batteri som inte visar några svaghetstecken i övrigt, kan vara så uruselt.

Dessa Biltema agm är verkligen det sämsta/dyraste skräp jag köpt någonsin, tror jag.

Jag ska plocka ur ett Varta agm förbrukar batteri ur husbilen imorgon och hårdtesta det i Volvon ett tag, får se hur länge det står ut.
Testa saker är svårt, man kan del testa batteriet tex efter vad den ska klara enligt spec tex CCA men i ditt fall testar du batteriet enligt en Webasto spec och den skiljer sig säkerligen från din Biltema testare.

Men såklart jag påstår inte att Feltemas batteri är bra på något sätt med det utan mera att ska man använda det till att driva en Webasto så måste man testa mot en Webasto enbart.

Så gjorde Volvo också, dom fick hem en bunt batterier alla med samma spec och sedan testade man vilket som passade bäst enligt deras spec inkl pris.
 
Toppen