@mlaajanen, jag tycker du börjar likna ett nättroll! Är det inte det ena felet så är det det andra! Kom gärna med konstruktiva förslag! Jag har inte blandat batterier av olika skick/modell/storlek eller typ. Vagnen levererades med ett Varta batteri och jag har kompletterat med ett annat batteri med samma specifikation och som dessutom är identiskt i utseende. Båda batterierna är av typ AGM. Det är ju inte säkert att de är helt identiska (och kanske inte ens troligt), men det finns ju också variation i tillverkningen och det beror på kvalitetskontrollen hur väl de följer specifikationen, och det kan ju skilja. Hade jag kunnat välja fritt hade jag köpt två helt identiska batterier och om det funnits möjlighet mätt upp och testat dem, men hur många gör det? Frågan är också hur stor roll det egentligen spelar att de är helt identiska!
Den sammanlagda kapaciteten för batterierna jämfört med vår förbrukning kommer betyda att batterierna kommer att urladdas till max mellan 20-30% (c:a 50Ah) innan de laddas upp igen av solpanelerna som åtminstone under den ljusa årstiden bör klara det samma dygn. Det borde innebära ökad livslängd för batterierna och att solpanelerna får jobba en stor del av dagen. Allting är lågförbrukning, så drar TV:n t.ex. max 14W! Storförbrukarna går på gas när vi inte är anslutna till 230V. Kom ihåg att det här inte rör sig om en stor maffig husbil i miljonklassen! I det sammanhanget är vi en katt bland hermelinerna! Laddningen är korskopplad (eller diagonalt som en del säger) så att båda batterierna tar laddning samtidigt (det är i varje fall vad som brukar rekommenderas). En annan fördel med korskopplingen är att det går att se om laddningen fungerar som den ska. Batteri refreshern är också kopplad diagonalt. Det finns också en separat temperatur och spänningsmätning kopplad till MPPT-kontrollern.
Jag måste säga att jag är inte speciellt orolig för att det kommer att uppstå några större problem. Du påstår också att AGM-batterier inte är speciellt rätt till varken båt eller husvagn. AGM-batteriet till min båt är köpt och rekommenderat hos en renommerad försäljare av tillbehör för marint bruk. De är lämpliga till båtar bl.a. för att de är läckagesäkra, tål att lutas och att de kan fungera både som startbatteri och för förbrukning i en mindre båt. Det är inte någon nackdel till en husvagn heller och förmodar jag även i en husbil. Nej jag oroar mig inte - den dagen den sorgen!
Nättroll, du kan fundera lite över din slutsats "....men de är förvillande lika" som om det skulle spela den minsta roll
Du får gärna förklara hur korskopplingen och hur du ser om laddningen fungerar som den ska mha just korskopplingen.
Som jag ser det så är det så att hur kopplar in batterierna "korskopplat" eller inte berör framförallt när man vill ta ur jättemycket ström så att dom leverar lika mycket båda två men det förutsätter att det är likadana batterier också har du det?
Vid laddning så påverkar det ytterst lite och då endast hur lång tid det tar att ladda upp dom, men vad vet jag som det nättroll jag är
Däremot är det lätt att mäta hur bra dom passar ihop vid kända förhållanden, det är bara att mäta lite vid laddning och urladdning samt när dom inte gör något alls.
- Skaffa två multimetrar och sätt dom i A läge.
- bryt upp - på båda batterierna och anslut multimetrarna till var sitt batteri mellan batteri - och - kabeln som satt på batteriet.
- Börja använd ström i husbilen, mycket och lite men ej mer än vad multimetrarna pallar med vilket brukar vara 10 dvs idealt så kan du max lasta 20A om batterierna beter sig likadant. detta skall du nu mäta över tid, tex varje timme eller vad du finner lämpligt, detta då batterierna förändrar sig när dom blir urladdade så i början så kanske du mäter mer eller mindre samma A från båda men när dom är halvfulla så kan det börja tippa.
Slutsats, ju mer dom skiljer sig i A desto mindre passar dom ihop.
Sedan kan du ladda upp dom och se hur dom tar ström, samma sak där dom skall gå hand i hand.
- Koppla tillbaka allt som det var och ladda upp allt över natten.
- Slutligen så kan du stänga av allt i husbilen, koppla bort laddning osv och sedan koppla en multimeter mellan den kabel som förbinder batterierna om du väljer + eller - spelar ingen roll bara du väljer samma på båda såklart. Nu skall du mäta om det går ström från det ena till det andra, troligen skall du mäta små strömmar men börja på 10A och växla ned så långt du kan så att det blir noggrant.
Denna test bör också göras när du laddat ur dom tillsammans till tex hälften.
Slutsats, ju mer ström som går mellan batterierna, desto mindre passar dom ihop.