• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?
 
F

F.d. 54759

Guest
Helt rätt i att man skall koppla bort batteriena, ett tillägg dock är är batteriet friskt och laddat så klarar dom lätt ett år utan att laddas ur oavsett vilket typ av bly det är.

Sedan har vi ingen susning om Biltemas batteri och Varta är likadana annat än att plastlådan har samma mått, även om om Varta tillverkat batterierna åt Biltema så kan det mycket väl vara ett annat batteri.
Den specifikation som vi ser är inte den som batteriet beställs eller tillverkas efter.

Sedan så nämner Biltema att batterierna ej var avsedd för solceller, det är knappast det intressanta utan det är mera hur dom använts men tyvärr för Biltema så finns det ingen funktion(typ BMS) i batteriet som registrerar hur dom nyttjats och där ligger nog anledningen till att dom säckat.

Jämför däck, alla är mer eller mindre runda och har samma storlek men det är allt vi ser om vi inte testar dom, eller plåten i skärmen på två olika bilar.

Jag har inte påstått att det Varta-batteri som jag har är helt identiskt med det Biltema-batteri som jag sedan köpte, men de är förvillande lika och som jag hoppas tillräckligt lika för att jag ska kunna ha dem i en batteribank.

Den batterityp som jag oftast sett rekommenderad till solenergi är AGM-batterier, och de rekommenderas ofta till både båtar och mobila fordon på land. De ska också vara köldtåligare än många andra batterityper t.ex. gelbatterier som dock tål djupurladdning bättre men är betydligt dyrare. Jag har ett AGM-batteri i en båt som underhållsladdas med solpanel. Det är en mindre båt så det räcker med ett batteri som får fungera som startbatteri och också driva länspump och ekolod t.ex.. Jag har inte plockat ur det på vintern och det har klarat köldknäpparna här i Skåne hittills.

Till husvagnen har jag sett till att skaffa en tillräckligt hög kapacitet med två parallellkopplade 12V 95Ah AGM-batterier för att föröka undvika djupurladdning och få en bättre livslängd och också utnyttja solpanelerna optimalt. Husvagnen står i en ouppvärmd lada på vintern och med fulladdade batterier behöver jag inte oroa mig för att de ska frysa. Varför jag påpekade det med att bryta strömmen helt är att en del funktioner är relästyrda och jag vill vara säker på att ingen ström förbrukas. Förre ägaren hade inte gjort det och det gamla batteriet var helt slut. Sen levererades husvagnen med ett helt nytt Varta 95Ah AGM-batteri och för att spara pengar kompletterade jag med ett av Biltemas 95Ah AGM-batterier. Det är samma typ av batteri, med samma specifikation och också helt nytt och tillgängligt där jag bor och till ett bättre pris än vad ett Varta hade kostat mig. Jag får se hur det går och får hoppas att jag inte varit dumsnål. Övrig utrustning är bra solpaneler och en bra MPPT-regulator. Temperaturmätning vid batterierna och en så kallad Battery Refresher för att motverka sulfatering. Allt är dock bortkopplat på vintern för att inte ladda ur batterierna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Mitt senaste agm batteri från Biltema ser ut så här.
Visa bilaga 181502
Och jag använder det som startbatteri.

Krister.
Ett startbatteri är betydligt lättare att handla iallfall om man bortser från livslängd då det enda väsentliga är att det klarar av att avge rätt startström och då finns det en specifikation som man testar efter, på batteriet anges det som CCA dvs hur många A man kan ta ut batterier under en bestämd tid innan spänningen sjunker under en viss nivå.

I ditt fall är det nog 850 som visar CCA, det är OK, mitt Tudor har tex 900A dvs det borde fungera aningens bättre i start kyla.

https://d35upy55xh4amn.cloudfront.n...9efe893bbb11c72aa3b1114a/T/A/TA1000_COPIE.JPG

Vill man ha ett bättre startbatteri så är nog de som är märkta med "START/STOP" bättre då dom är avsedda för att nyttjas betydligt mer, en parentes är att de bilar som har START/STOP också har en betydligt bättre startmotor vilket är viktigt att veta om man ska byta den då den också är dyrare så man kan vara frestad att köpa/beställa den billigaste!!!!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har inte påstått att det Varta-batteri som jag har är helt identiskt med det Biltema-batteri som jag sedan köpte, men de är förvillande lika och som jag hoppas tillräckligt lika för att jag ska kunna ha dem i en batteribank.

Den batterityp som jag oftast sett rekommenderad till solenergi är AGM-batterier, och de rekommenderas ofta till både båtar och mobila fordon på land. De ska också vara köldtåligare än många andra batterityper t.ex. gelbatterier som dock tål djupurladdning bättre men är betydligt dyrare. Jag har ett AGM-batteri i en båt som underhållsladdas med solpanel. Det är en mindre båt så det räcker med ett batteri som får fungera som startbatteri och också driva länspump och ekolod t.ex.. Jag har inte plockat ur det på vintern och det har klarat köldknäpparna här i Skåne hittills.

Till husvagnen har jag sett till att skaffa en tillräckligt hög kapacitet med två parallellkopplade 12V 95Ah AGM-batterier för att föröka undvika djupurladdning och få en bättre livslängd och också utnyttja solpanelerna optimalt. Husvagnen står i en ouppvärmd lada på vintern och med fulladdade batterier behöver jag inte oroa mig för att de ska frysa. Varför jag påpekade det med att bryta strömmen helt är att en del funktioner är relästyrda och jag vill vara säker på att ingen ström förbrukas. Förre ägaren hade inte gjort det och det gamla batteriet var helt slut. Sen levererades husvagnen med ett helt nytt Varta 95Ah AGM-batteri och för att spara pengar kompletterade jag med ett av Biltemas 95Ah AGM-batterier. Det är samma typ av batteri, med samma specifikation och också helt nytt och tillgängligt där jag bor och till ett bättre pris än vad ett Varta hade kostat mig. Jag får se hur det går och får hoppas att jag inte varit dumsnål. Övrig utrustning är bra solpaneler och en bra MPPT-regulator. Temperaturmätning vid batterierna och en så kallad Battery Refresher för att motverka sulfatering. Allt är dock bortkopplat på vintern för att inte ladda ur batterierna.

Man ska inte överhuvudtaget luras av utseendet, det spelar ingen roll utan är ett sätt att "luras" bara.

Att blanda batterier av olika skick/modell är inte bra men du kommer inte att kunna se vad som blir sämre eller bättre av ditt val men sämre blir det med all sannolikhet, frågan är bara hur mycket.

Du kommer säkert att tänka på detta hela tiden då du kanske var "dumsnål", det finns ett ordspråk, om man köper dyrt blir man ledsen en gång, köper man billigt blir man ledsen många gånger :)

AGM som förbruknings batteri är nog inte helt rätt, vare sig i båt eller husvagn.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.927
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Enligt min uppfattning är det så är:

"Våta" batterier, AGM-batterier och GEL-batterier är tre olika huvudtyper av batterier,och skillnaden är i vilken form elektrolyten befinner sig (vätska, absorberad i glasmatta, gelé).

Beroende på batteriets inre uppbyggnad (främst plattornas och separatorernas utformning), finns det Inom varje batterityp batterier som är konstruerade för att fungera bäst som startbatterier pch batterier som är konstruerade för att fungera bäst som förbrukarbatterier- således sex olika slags batterier.

Pålle
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag har inte haft problem med detta agm batteriet som bodelsbatteri.

_20191023_104220.JPG
Har använt det flitigt i fyra år nu. Inköpt i Portugal hösten 2015.
Vid mätning visar det 85% kvar.

Mitt första köp av agm batterier var Banner.
Det var 2007. De höll inte i två år.
De tog laddning men sjönk som en sten vid minsta belastning.

I personbilen, en merca från 2004 sitter just nu ett Biltema agm batteri på 90amp. Inköpt hösten 2012.
Det är använt som bodelsbatteri och startbatteri i husbilen.
Lagrat i källaren under en period, för att hamna i personbilen för två år sedan.

Förra våren när vi kom hem från Spanien efter övervintring var det nere på 3 volt, eftersom jag inte kopplar från batteriet på den bilen.
Men det gick att ladda upp batteriet igen.
När vi kom hem detta året, samma visa. Nu var det nere på 2 volt.
Laddade upp batteriet igen, och inget problem som startbatteri under hela sommaren.

Men som jag skrev i inlägg 53 i denna tråden så har jag haft ett nyare Biltema agm batteri som inte tog laddning vid minusgrader.
Det blev utbytt på garantin.

Det är bara att konstatera att ibland funkar det och ibland inte.

Krister
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju många HBK'are som lovordar & är nöjda med sina AGM-batterer från Biltema. Jag är inte säker på om Biltema's inköpare verkligen vet skillnader & karakteristika på de batterier dom köper in. Naturligtvis fokuserar dom på kvalitet för att ha ett rykte om att sälja bra grejer till bra priser men även på att hålla inköpspriserna nere. Många av reklamationerna beror nog på hur batterierna blivit skötta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.554
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det finns även de som lovordar andra märken av startbatterier, som förbrukarbatterier här.
Som Pålle skriver vi måste vi skilja på start- och förbrukar-batterier.

Sen påverkar ju individuell användning stort.
Jag var ute i helgen och fricampade, mitt största problem denna årstid är att man inte hinner ladda ikapp.
Jag har 360W solpaneler, de gav som mest 2,5A, alltså jag går även minus på dagtid.
Stödkörde med mitt Dometic TEC29 några timmar både fred o lörd kväll.
När jag kom hem sönd em låg mina 2 Varta 95Ah på knappt 50% , runt 12,4V i vila.
jag har 2st av dessa förbrukarbatterier från Varta
loUKLsyA.jpg

Jag hade aldrig klarat en sån här helg med mina tidigare 3st Biltema AGM 95Ah, dessa står i hemma i garaget och uppvisar inga som helst svagheter som startbatterier vid hård test, så det är inget fel på dem, bara odugliga som förbrukarbatterier, jag forskade inte tillräckligt innan köpet utan gick på vad medlemmar skrev här.
Mina första batterier, 3st Deta GEL 80Ah höll i mellan 9 och 11år, det var bra förbrukarbatterier det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Varför är agm-batterier mindre bra som förbrukningsbatteri? Det är ju en typ som ofta rekommenderas, men du verkar veta bättre.
Jag syftade på att i en båt brukar man ha låg förbrukning men under längre tid, AGM är mera lämpligt för större strömstyrkor eller dess fördel är det. Gel är lite tvärt om, Marin batterier typ det klassiska Tudor Marin är lite som GEL men gjort som en vanligt bly batteri.

Sedan ska man inte stirra sig blind på AGM BLY GEL bara utan har man stora specifika krav finns det ofta fler "kvalitets" klasser från tillverkarna, typ konsument, proffersional od självklart kostar dom mer men det är så det fungerar.

Ofta har också producenter skapat speciella varumärken för olika kundkategorier, jämför Chrysler Dodge, VW Audi Seat Skoda osv
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54759

Guest
Man ska inte överhuvudtaget luras av utseendet, det spelar ingen roll utan är ett sätt att "luras" bara.

Att blanda batterier av olika skick/modell är inte bra men du kommer inte att kunna se vad som blir sämre eller bättre av ditt val men sämre blir det med all sannolikhet, frågan är bara hur mycket.

Du kommer säkert att tänka på detta hela tiden då du kanske var "dumsnål", det finns ett ordspråk, om man köper dyrt blir man ledsen en gång, köper man billigt blir man ledsen många gånger :)

AGM som förbruknings batteri är nog inte helt rätt, vare sig i båt eller husvagn.

@mlaajanen, jag tycker du börjar likna ett nättroll! Är det inte det ena felet så är det det andra! Kom gärna med konstruktiva förslag! Jag har inte blandat batterier av olika skick/modell/storlek eller typ. Vagnen levererades med ett Varta batteri och jag har kompletterat med ett annat batteri med samma specifikation och som dessutom är identiskt i utseende. Båda batterierna är av typ AGM. Det är ju inte säkert att de är helt identiska (och kanske inte ens troligt), men det finns ju också variation i tillverkningen och det beror på kvalitetskontrollen hur väl de följer specifikationen, och det kan ju skilja. Hade jag kunnat välja fritt hade jag köpt två helt identiska batterier och om det funnits möjlighet mätt upp och testat dem, men hur många gör det? Frågan är också hur stor roll det egentligen spelar att de är helt identiska!
Den sammanlagda kapaciteten för batterierna jämfört med vår förbrukning kommer betyda att batterierna kommer att urladdas till max mellan 20-30% (c:a 50Ah) innan de laddas upp igen av solpanelerna som åtminstone under den ljusa årstiden bör klara det samma dygn. Det borde innebära ökad livslängd för batterierna och att solpanelerna får jobba en stor del av dagen. Allting är lågförbrukning, så drar TV:n t.ex. max 14W! Storförbrukarna går på gas när vi inte är anslutna till 230V. Kom ihåg att det här inte rör sig om en stor maffig husbil i miljonklassen! I det sammanhanget är vi en katt bland hermelinerna! Laddningen är korskopplad (eller diagonalt som en del säger) så att båda batterierna tar laddning samtidigt (det är i varje fall vad som brukar rekommenderas). En annan fördel med korskopplingen är att det går att se om laddningen fungerar som den ska. Batteri refreshern är också kopplad diagonalt. Det finns också en separat temperatur och spänningsmätning kopplad till MPPT-kontrollern.
Jag måste säga att jag är inte speciellt orolig för att det kommer att uppstå några större problem. Du påstår också att AGM-batterier inte är speciellt rätt till varken båt eller husvagn. AGM-batteriet till min båt är köpt och rekommenderat hos en renommerad försäljare av tillbehör för marint bruk. De är lämpliga till båtar bl.a. för att de är läckagesäkra, tål att lutas och att de kan fungera både som startbatteri och för förbrukning i en mindre båt. Det är inte någon nackdel till en husvagn heller och förmodar jag även i en husbil. Nej jag oroar mig inte - den dagen den sorgen!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
@nrdlnd tror inte du behöver oroa dig. Har en 4-hjuling/atv i jordbruket med skogsvagn och vinsch. Körde första åren vinschen med startbatteriet på atv´n. Vinschen drar ju kanske upp till 100A så det lilla batteriet höll ju givetvis inte utan dog. Köpte då ett nytt batteri typ mc på ca 20Ah som ersättare samt parallellkopplade in ett Biltema 70Ah AGM. Fungerar sedan ca 7 år utmärkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
@mlaajanen, jag tycker du börjar likna ett nättroll! Är det inte det ena felet så är det det andra! Kom gärna med konstruktiva förslag! Jag har inte blandat batterier av olika skick/modell/storlek eller typ. Vagnen levererades med ett Varta batteri och jag har kompletterat med ett annat batteri med samma specifikation och som dessutom är identiskt i utseende. Båda batterierna är av typ AGM. Det är ju inte säkert att de är helt identiska (och kanske inte ens troligt), men det finns ju också variation i tillverkningen och det beror på kvalitetskontrollen hur väl de följer specifikationen, och det kan ju skilja. Hade jag kunnat välja fritt hade jag köpt två helt identiska batterier och om det funnits möjlighet mätt upp och testat dem, men hur många gör det? Frågan är också hur stor roll det egentligen spelar att de är helt identiska!
Den sammanlagda kapaciteten för batterierna jämfört med vår förbrukning kommer betyda att batterierna kommer att urladdas till max mellan 20-30% (c:a 50Ah) innan de laddas upp igen av solpanelerna som åtminstone under den ljusa årstiden bör klara det samma dygn. Det borde innebära ökad livslängd för batterierna och att solpanelerna får jobba en stor del av dagen. Allting är lågförbrukning, så drar TV:n t.ex. max 14W! Storförbrukarna går på gas när vi inte är anslutna till 230V. Kom ihåg att det här inte rör sig om en stor maffig husbil i miljonklassen! I det sammanhanget är vi en katt bland hermelinerna! Laddningen är korskopplad (eller diagonalt som en del säger) så att båda batterierna tar laddning samtidigt (det är i varje fall vad som brukar rekommenderas). En annan fördel med korskopplingen är att det går att se om laddningen fungerar som den ska. Batteri refreshern är också kopplad diagonalt. Det finns också en separat temperatur och spänningsmätning kopplad till MPPT-kontrollern.
Jag måste säga att jag är inte speciellt orolig för att det kommer att uppstå några större problem. Du påstår också att AGM-batterier inte är speciellt rätt till varken båt eller husvagn. AGM-batteriet till min båt är köpt och rekommenderat hos en renommerad försäljare av tillbehör för marint bruk. De är lämpliga till båtar bl.a. för att de är läckagesäkra, tål att lutas och att de kan fungera både som startbatteri och för förbrukning i en mindre båt. Det är inte någon nackdel till en husvagn heller och förmodar jag även i en husbil. Nej jag oroar mig inte - den dagen den sorgen!
Nättroll, du kan fundera lite över din slutsats "....men de är förvillande lika" som om det skulle spela den minsta roll :)

Du får gärna förklara hur korskopplingen och hur du ser om laddningen fungerar som den ska mha just korskopplingen.

Som jag ser det så är det så att hur kopplar in batterierna "korskopplat" eller inte berör framförallt när man vill ta ur jättemycket ström så att dom leverar lika mycket båda två men det förutsätter att det är likadana batterier också har du det?

Vid laddning så påverkar det ytterst lite och då endast hur lång tid det tar att ladda upp dom, men vad vet jag som det nättroll jag är:)

Däremot är det lätt att mäta hur bra dom passar ihop vid kända förhållanden, det är bara att mäta lite vid laddning och urladdning samt när dom inte gör något alls.

- Skaffa två multimetrar och sätt dom i A läge.
- bryt upp - på båda batterierna och anslut multimetrarna till var sitt batteri mellan batteri - och - kabeln som satt på batteriet.
- Börja använd ström i husbilen, mycket och lite men ej mer än vad multimetrarna pallar med vilket brukar vara 10 dvs idealt så kan du max lasta 20A om batterierna beter sig likadant. detta skall du nu mäta över tid, tex varje timme eller vad du finner lämpligt, detta då batterierna förändrar sig när dom blir urladdade så i början så kanske du mäter mer eller mindre samma A från båda men när dom är halvfulla så kan det börja tippa.

Slutsats, ju mer dom skiljer sig i A desto mindre passar dom ihop.

Sedan kan du ladda upp dom och se hur dom tar ström, samma sak där dom skall gå hand i hand.

- Koppla tillbaka allt som det var och ladda upp allt över natten.
- Slutligen så kan du stänga av allt i husbilen, koppla bort laddning osv och sedan koppla en multimeter mellan den kabel som förbinder batterierna om du väljer + eller - spelar ingen roll bara du väljer samma på båda såklart. Nu skall du mäta om det går ström från det ena till det andra, troligen skall du mäta små strömmar men börja på 10A och växla ned så långt du kan så att det blir noggrant.

Denna test bör också göras när du laddat ur dom tillsammans till tex hälften.

Slutsats, ju mer ström som går mellan batterierna, desto mindre passar dom ihop.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.956
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Hämtat från Tudor/Exide frågor och svar:

Kan jag byta ett batteri i en parallellkopplad
bank om fyra batterier (12V)?

Ja, om de andra batterierna är i bra skick går
det bra. Principen i en parallellkoppling är att
batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen
vilket gör att man i en sådan koppling kan
tolerera vissa skillnader mellan batterierna.

Så enligt experterna/tillverkarna är det inte millimeternoga om det är exakt likadana och lika gamla batterier.
 
F

F.d. 54759

Guest
@mlaajanen, jag tycker du börjar likna ett nättroll! Är det inte det ena felet så är det det andra! Kom gärna med konstruktiva förslag! Jag har inte blandat batterier av olika skick/modell/storlek eller typ. Vagnen levererades med ett Varta batteri och jag har kompletterat med ett annat batteri med samma specifikation och som dessutom är identiskt i utseende. Båda batterierna är av typ AGM. Det är ju inte säkert att de är helt identiska (och kanske inte ens troligt), men det finns ju också variation i tillverkningen och det beror på kvalitetskontrollen hur väl de följer specifikationen, och det kan ju skilja. Hade jag kunnat välja fritt hade jag köpt två helt identiska batterier och om det funnits möjlighet mätt upp och testat dem, men hur många gör det? Frågan är också hur stor roll det egentligen spelar att de är helt identiska!
Den sammanlagda kapaciteten för batterierna jämfört med vår förbrukning kommer betyda att batterierna kommer att urladdas till max mellan 20-30% (c:a 50Ah) innan de laddas upp igen av solpanelerna som åtminstone under den ljusa årstiden bör klara det samma dygn. Det borde innebära ökad livslängd för batterierna och att solpanelerna får jobba en stor del av dagen. Allting är lågförbrukning, så drar TV:n t.ex. max 14W! Storförbrukarna går på gas när vi inte är anslutna till 230V. Kom ihåg att det här inte rör sig om en stor maffig husbil i miljonklassen! I det sammanhanget är vi en katt bland hermelinerna! Laddningen är korskopplad (eller diagonalt som en del säger) så att båda batterierna tar laddning samtidigt (det är i varje fall vad som brukar rekommenderas). En annan fördel med korskopplingen är att det går att se om laddningen fungerar som den ska. Batteri refreshern är också kopplad diagonalt. Det finns också en separat temperatur och spänningsmätning kopplad till MPPT-kontrollern.
Jag måste säga att jag är inte speciellt orolig för att det kommer att uppstå några större problem. Du påstår också att AGM-batterier inte är speciellt rätt till varken båt eller husvagn. AGM-batteriet till min båt är köpt och rekommenderat hos en renommerad försäljare av tillbehör för marint bruk. De är lämpliga till båtar bl.a. för att de är läckagesäkra, tål att lutas och att de kan fungera både som startbatteri och för förbrukning i en mindre båt. Det är inte någon nackdel till en husvagn heller och förmodar jag även i en husbil. Nej jag oroar mig inte - den dagen den sorgen!
 
F

F.d. 54759

Guest
Till @mlaajanen. Jag ber om ursäkt för att jag skrev att du började att likna ett "nättroll"! Jag skrev så därför att jag upplevde att allt jag skrev var fel. Jag är övertygad om att du har betydligt större erfarenhet av blybatterier än vad jag har. Jag har försökt att inhämta erfarenheter från de i branschen som verkar veta vad de skriver. Jag tror också att du vet vad du skriver! Jag betvivlar inte dina kunskaper!

Vad gäller att koppla laddningen "diagonalt" vid t.ex. två parallellkopplade batterier (plus till plus respektive minus till minus) så kopplar man plus från laddaren (t.ex. från solregulatorn) till plus på det ena batteriet och minus till minus på det andra batteriet. Jag har inte hittat på det här utan hämtat det från källor som verkar pålitliga. Helst ska man tydligen också koppla förbrukningen på samma sätt, men det har jag lite svårare att förstå varför det är viktigt. Någon säger till och med att man bör koppla förbrukningen diagonalt fast "tvärtom". När man kopplar så här så tvingas laddströmmen genom båda batterierna och det blir förhoppningsvis en jämnare laddning. Regulatorn mäter också spänningen över båda batterierna.

Min tanke här var att om ett batteri är dåligt så går laddningen snabbt över i underhållsladdning (vilket jag kan följa via bluetooth i min mobil med min regulator). Om ett batteri är dåligt lurar det regulatorn. Samtidigt kanske jag också märker att batterikapaciteten blivit sämre. Min hypotes är att det inte syns (att regulatorn snabbt går över till underhållsladdning) om laddningen är kopplad bara till ena batteriet. Det krävs ett experiment för att fastställa det. I alla händelser borde det vara fördelaktigt för batteriernas livslängd att de laddas jämnt.

Din mätning fungerar säkert för att fastställa batteriernas relativa tillstånd. Ett lite enklare sätt enligt en källa är att koppla ifrån batterierna och sedan efter att spänningen stabiliserats i 15 min mäta spänningen. Det är en grov mätning. Enligt denna källa bör ett fulladdat batteri vid temperaturen 20 grader (är temperaturen en annan får man räkna om spänningarna) minst ha spänningen 12,8V. Vid 12,6V har det bara 60% av sin kapacitet. Bättre är att använda en riktig batteritestare. Biltema (Sic!) har ett par stycken från 299kr - 649kr. Jag vet inte hur tillförlitliga de är. Det finns naturligtvis andra i olika prislägen. Det går naturligtvis att få det uppmätt på något företag också som har de nödvändiga instrumenten.

En stor fördel med ha laddning från solceller är att de håller batterierna toppladdade. En vanlig generator är inte lika bra på det (sägs det).
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Mlaajanen har du någon gång gjort den föreslagna mätningen själv?
Jag har inte en sådan koppling.

Men om jag gjort en sådan eller ej spelar det någon roll?

Största problemet är när man laddar ur, som jag skrev blir det ungefär motsatt till "korskopplade" batterier om dom ej är likadana. Är dom nya båda två och likadana så kommer dom att åldras ungefär likadant, annars så kommer det friska batteriet att åldras först tills det blir lika dåligt som det sämre.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Till @mlaajanen. Jag ber om ursäkt för att jag skrev att du började att likna ett "nättroll"! Jag skrev så därför att jag upplevde att allt jag skrev var fel. Jag är övertygad om att du har betydligt större erfarenhet av blybatterier än vad jag har. Jag har försökt att inhämta erfarenheter från de i branschen som verkar veta vad de skriver. Jag tror också att du vet vad du skriver! Jag betvivlar inte dina kunskaper!

Vad gäller att koppla laddningen "diagonalt" vid t.ex. två parallellkopplade batterier (plus till plus respektive minus till minus) så kopplar man plus från laddaren (t.ex. från solregulatorn) till plus på det ena batteriet och minus till minus på det andra batteriet. Jag har inte hittat på det här utan hämtat det från källor som verkar pålitliga. Helst ska man tydligen också koppla förbrukningen på samma sätt, men det har jag lite svårare att förstå varför det är viktigt. Någon säger till och med att man bör koppla förbrukningen diagonalt fast "tvärtom". När man kopplar så här så tvingas laddströmmen genom båda batterierna och det blir förhoppningsvis en jämnare laddning. Regulatorn mäter också spänningen över båda batterierna.

Min tanke här var att om ett batteri är dåligt så går laddningen snabbt över i underhållsladdning (vilket jag kan följa via bluetooth i min mobil med min regulator). Om ett batteri är dåligt lurar det regulatorn. Samtidigt kanske jag också märker att batterikapaciteten blivit sämre. Min hypotes är att det inte syns (att regulatorn snabbt går över till underhållsladdning) om laddningen är kopplad bara till ena batteriet. Det krävs ett experiment för att fastställa det. I alla händelser borde det vara fördelaktigt för batteriernas livslängd att de laddas jämnt.

Din mätning fungerar säkert för att fastställa batteriernas relativa tillstånd. Ett lite enklare sätt enligt en källa är att koppla ifrån batterierna och sedan efter att spänningen stabiliserats i 15 min mäta spänningen. Det är en grov mätning. Enligt denna källa bör ett fulladdat batteri vid temperaturen 20 grader (är temperaturen en annan får man räkna om spänningarna) minst ha spänningen 12,8V. Vid 12,6V har det bara 60% av sin kapacitet. Bättre är att använda en riktig batteritestare. Biltema (Sic!) har ett par stycken från 299kr - 649kr. Jag vet inte hur tillförlitliga de är. Det finns naturligtvis andra i olika prislägen. Det går naturligtvis att få det uppmätt på något företag också som har de nödvändiga instrumenten.

En stor fördel med ha laddning från solceller är att de håller batterierna toppladdade. En vanlig generator är inte lika bra på det (sägs det).
Hmm, jag skulle säga tvärt om map laddning/förbrukning i i kors, dvs som jag skrev, har du verkligen läst rätt där du hittade tipset SOM är helt korrekt dock bör laddning/förbrukning vara kopplade på samma sätt för att vara optimalt, dock är det viktigast på förbrukning OM man drar stora strömmar, små som du verkar ha dvs 3-4A som mest spelar det ingen roll kors eller ej.

Ansluter man förbrukare till B2's + och minus nedan så man ett spänningsfall på kablarna till B1, dvs B1 och B2 får ej samma spänning vid laddning, men det är okey och jämnar ut sig när väl B2(som får mest ström) är fullt, däremot kopplar du in lasten på samma sätt så kommer detta spänningsfall att göra att B1 ej bidrar med lika mycket som B2, dvs du snedbelastar dina batterier och B2 kommer att åldras snabbare än B1 OCH du kan ej få ut B1 max ström + B2 max ström, utan B1 får du ut kanske 95% av MEN detta gäller bara vid stor belastning(typ 50A) eller så allt beroende på hur tjocka ledningar du har mellan batterierna.

Batteritestare, alla testare är avsedd för olika saker, gör man som jag skrev och lastar med den ström som man normalt förbrukar då får du en korrekt test map just din normal last, dvs en bodelstest(några A under lång tid) är inte samma som ett startbatteritest(flera hundra A under 5 sekunder).
Vill du mäta skicket mellan batterierna så gäller min föregående test, den är korrekt.

Så, multimeter, enkla mätningar är roligt och visar korrekt resultat alltid.




+ ------- +
------ ------
! ! ! !
! B1! !B2 !
! ! ! !
------ ------
- -------- -
 
Toppen