När man utvecklar något tex en bil och ska köpa in saker tex ett batteri så försöker man först läsa sig till vilka som borde passa och detta sker i samråd med leverantören. När det är gjort kanske man har 5 st att välja mellan då köper man in några ex av dessa 5 och påbörjar tester i den tänkta bilen, efter detta så väljer man ut det batteriet som bäst passar map funktion och pris och garantier från leverantören på den tänkta livslängden.
Det går alltså ej att läsa sig till vilket batteri som passar bäst, man måste prova sig fram precis som i ett vanligt förhållande, inte bara utseendet kan styra om det skall fungera
Om jag tex ska byta ut mitt Exide batteri som suttit i vår Punto sedan 2009 så kommer jag att upptäcka att det batteriet med all sannolikhet ej finns att köpa över disk, detta då Fiat beställt ett batteri som matchar Fiats krav på pris/kvalitet.
Att sedan Exide har ett batteri idag med exakt samma mått, kapacitet osv betyder inte att det kommer att hålla i 10 som det som idag sitter i bilen.
Jag antar att de flesta bytt bromsskivor, belägg, avgassystem någon gång eller däck, isåfall kanske ni märkt att original utrustningen höll typ dubbelt så lång tid som ersättningsutrustningen fastän det var samma leverantör enligt reservdelsfirman!
Och detta med att prova sig fram gör att man ej kan köpa av firmor som Biltema då man ej kan vara säker på att få samma del nästa gång då dom handlar upp delarna enligt sina kriterier.
Så enklast är att köpa tex Exide av någon typ sedan när det pajar och man ej är nöjd, köp ett Exide av samma kapacitet med aning värre, tex ett industriklassat batteri och prata med leverantören om det är avsett för din tillämpning.
Se nedan tex för vad som finns i lite mera heavy duty från Exide, andra leverantörer har motsvarande, en mycket vass firma är franska SAFT.
Exide | Lead Acid Battery | Exide Batteries
Exakt samma sak gäller såklart Li battierier men där är allt mycket mycket svårare då hela laddsystemet(BMC) måste tas i beaktande och det är inget man snyter ur näsan om man inte är riktigt duktig.