Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri
Hej,
Säger inte att du/ni gjort något galet.
Men de flesta tillverkare har bra kontroll på sina garanti reklamationer, för att detta återspeglar rätt snabbt tillverkningsproblem.
Ev. uppkomna problem tillförs utvecklingskostnaden och läggs på nästa års prisbild till oss kunder.
Vill med detta säga att branschen blir lite av självsorterande pga. att om priset blir för högt på produkten, slutar vi köpa.
En ren gissning är att passerar garanti claims 0,1% av omsättningen, blir det Rött larm hos tillverkaren.
Nu är troligen claims till producenten för Biltemas AGM batterier lägre än så.
Har själv använt dess 95Ah/AGM i flertal bilar och år.
Aldrig haft ett enda problem, tyvärr någon gång klantat mig, tömt batteriet helt.
Men se på tusan, rätt "kärlek" /laddning och det har visat sig helt ok.
Jag har haft både micro och 5.1ljud inkl. flera tv i några av bilarna.
Förvisso har jag haft solceller på de senaste 4 bilarna, (5e påväg) inkl. MPPT regulator.
Skulle anta att flertalet av de som hävdat garanti på sina batterier, på ett eller annat vis brukat dessa batterier en bra bit utanför tilltänkt nyttjande.
*Kyla och ingen laddning över vintern är troligen en av de största orsakerna.
*Därefter en snålt tilltagen batteribank kopplat till stora enskilda uttag.
Tänkvärt:
Ett mindre väl tillverkat batteri som vårdas väl, fungerar även det ok.
Ett absolut topp märkes batteri som används felaktigt anvisar även det problem.
Det går bra att köpa en husbil för xxxxxxSEK, men att läsa på lite, skaffa en för sina behov avstämd batteribank är inte lika lätt.
Återigen, vilket i detta fall absolut inte behöver vara fallet. Utan helt enkelt ett felaktigt producerat batteri.
För egen del, om inte Biltema kan jag tänka mig köpa Haralds batterier till den nya bilen,(lev. april) minst 270Ah till bodel lär det bli.
(blir ytterligare en byggtråd av mig när denna bilen levererats)
Vänligen,
Magnus
Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?