Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hej, som grund när man monterar ytterligare batterier i en batteribank, så bör man ladda den gamla banken fullt och även ladda det/de nya batterierna fulla så det inte blir någon större strömrusning om de skulle råka att vara väldigt olika i laddning vid sammankoppling, samt att bilens laddare då har samma utgångsläge på alla batterier.Då slänger in en fundering, kan man på något vis ”balansera” dessa batterier?
Genom att ladda till samma spänning.
Göran i Björnarbo
Dom är parallel kopplade och Ctek har Mppt regulator inbyggt så man kan glömma och göra nåt annatLaddar man dom individuellt, eller laddas dom som en enhet parallellt kopplade?
Sköter Cetek D250 SE om regleringen från solcellen, så att man inte behöver någon separat solcells regulator?
(jag kommer förmodligen att gå in och kolla).
Göran i Björnarbo
Ctek D250 SE verkar vara en rätt vettig pryl. En el pinal som sköter laddningen av batterierna. Både från generator och solceller. Behöver bara kompletteras med en 230volts laddare.
För mig är den för liten den tål inte solcellen . Finns den i ett kraftigare utförande?
Göran i Björnarbo
Max spänning in är 23 V panelen ger högre spänning.
Göran i Björnarbo
Hej PeterK, Victron tål i alla fall högre strömmar och högre volttal för de som har stora tak och stora och kraftigare solpaneler .Kolla på Victron's prylar, rejält bättre än ctek
Använder cteks 230volts laddare i verkstan för underhållsladdning av startbatterier har flera ,är nöjd med dessa de enda laddarna vi använder sedan 15 år tillbaka tycker att dom funkar bra för oss.
När det gäller solceller hävdar en del att med 24volts celler får man laddning till ett 12V system även vid lite sämre ljus. Orsaken till att den här solcellen är att vi råkade hitta den till rätt kurs. 2m2
Jag tror att ctek skulle kunna sälja en större variant av D250SE .
Om Victrons utrustning är bättre än något annat kan jag inte avgöra, det jag sett så ser anslutnings punkterna rejälare ut på
ctek D250 SE rent allmänt tycker jag att solcells regulatorer ser ut som leksaker. Skulle vilja ha något rejält med ett aluminium chassi med stora kylflänsar och rejäla anslutning punkter. Nu har vi kommit rejäl OT i den här tråden .
Göran i Björnarbo
Hej PeterK, Victron tål i alla fall högre strömmar och högre volttal för de som har stora tak och stora och kraftigare solpaneler .
Det är synd/underligt att Ctek inte har kommit upp till "24V" celler eller mer, och kanske 30 eller 40A i ström med någon generator/solcellsladdare i stället för att behöva komplettera med en bypass. Men å andra sidan sett så kanske inte den högsta första laddningen behöver styras med smart elektronik även om de nu tyvärr bara tål pararellkopplade 12V celler.
En Ctek generator/solcelladdare som tål max 48V och max 50Amp. skulle säkert bli en populär pryl även till de som inte behöver all kapacitet om den höll sig i rimlig prisklass.
M.v.h. JANKRO.
Hejsan, ja personligen håller jag helt med att den som finns täcker normala behov t.o.m. utan bypassen. Tanken var mer att en större till hyfsat pris skulle täcka nästan alla behov om den fanns, och man skulle veta att den räcker till i framtiden om man skulle vilja komplettera eller seriekoppla panelerna m.m.Jag har kört i många år med en CTEK D250S tillsammans med 150w solceller och 2x95A batterier, det har fungerat perfekt, kombinationen ............ ovanstående uppsättning hittills, året runt! Sedan 2007!
Tanken är att köra en stor 24volts panel på 345 w, att det skulle kunna spricka och där med inte skulle fungera på en husbil, har jag inte hört förut. I det här fallet är det lite för att det skulle vara väldigt enkelt att montera.
Är det någon nackdel med många Watt på solcellerna?
Göran i Björnarbo
Jag har inte sett någon sådan montering själv, men det som du bör få koll på är vilken spänning panelen lämnar, du kan räkna cellerna och då få fram den, du behöver sen en regulator som klarar spänningen från panelen, en 12V panel brukar ligga på 18-22V, så din borde ligga på det dubbla.
Fördelen med 24V paneler är att man kan gå ner i kabeldimensioner, underlättar kabeldragningen.
Man kan inte få för många watt på taket, bara för få själv har jag 3x120W och är inte nöjd, skulle vilja ha det dubbla.
Självklart har vi olika behöv och det är sällan jag står på elstolpe eller rättare sagt aldrig,och el behöver jag för att driva min kompressor kylskåp som går bara på 12v resten är Tv ,bluray spelare ,soundbar och Tv boxen DVB T2En tanke, kan vi tro oss ha olika el behov?
-hur mycket el behöver man?
- hur länge står man utan laddmöjligheter?
- hur fort laddar man?
Göran i Björnarbo
Har man bara 2 batterier duger diagonalkopplingen utmärktDen bilden tillförde en del i min värld.
Det som jag känner är enklast och kanske bäst, är Post kopplingen. Inbillar mig att det är rättviktigt med skapligt dimensionerade kablar. Samt att kan man klara sig med ett stort batteri i banken är det bäst.
Göran i Björnarbo