• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM batteri

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AMG batteri

AGM-batterier fungerar utmärkt som startbatterier och är samtidigt "deep cycling" batterier, till skillnad mot GEL-batterier som inte lämpar sig lika bra, men även de fungerar som startbatterier (har själv ett Gel som startbatteri)
Det står startbatteri på den svenska sidan också!

Rena start-batterier (våta bly/syra) lämpar sig inte för något annat än just start.

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AMG batteri

Ja, det finns flera trådar här på forumet om just Biltema's AGM, jag har inte sett något negativt, jag skall själv byta ut min 3st bobatterier i vår mot dessa AGM
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AMG batteri

Det fungerar alldeles utmärkt, men helst ska man ladda med 14,7v, för att förlänga livstiden

Visst brukar man väl likställa AGM med GEL när det gäller laddning?

Jag har på mitt EBL99 endast valet: Bly/Syra eller Bly/Gel.
Jag hade tänkt låta den stå kvar på Bly/Gel efter bytet till AGM :confused:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AMG batteri

Det går utmärkt att använda 14,4v som bilen ger. Det har jag gjort i flera år, men vad jag kan förstå av detta (och artiklar om AGM), så blir batteriet aldrig riktigt 100% fullt laddat och håller inte full kapacitet lika länge.
 

Magis82xt

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
30698
Medlemskap
2024
Hej

Jeg vil købe biltema AMG batteri som forbrugsbatteri, men på den danske side
Står der at det er et startbatteri. Kigger jeg på et forkert eller kan det bruges til begge dele

Hilsen
Flemming
SV: BILTEMA AGM Batteri

Hej
Jeg har isat et AGM 95 Ah startbatteri fra Biltema i sidste uge. Men nu viser det sig at jeg ikke kan aflæse spænding og %-sats på displayet i husbilen. Det viser 0,0 v. Ved henvendelse til CI-forhandler, og andre kloge hoveder, oplyse man mig om at det formentlig er et forkert batteri jeg har sat i, og anbefalede det original isatte, VARTA. Er der nogen mening om dette?
Mvh
Jørgen
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Hej! Vi har två Biltema AGM installerade som förbrukningsbatterier likadana som du visar på fotot. Har en solpanel på taket. Fricampar till ca 90 % och har aldrig varit utan ström. Rekommenderas !!!
Enokalma
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
SV: BILTEMA AGM Batteri

Hej
Jeg har isat et AGM 95 Ah startbatteri fra Biltema i sidste uge. Men nu viser det sig at jeg ikke kan aflæse spænding og %-sats på displayet i husbilen. Det viser 0,0 v. Ved henvendelse til CI-forhandler, og andre kloge hoveder, oplyse man mig om at det formentlig er et forkert batteri jeg har sat i, og anbefalede det original isatte, VARTA. Er der nogen mening om dette?
Mvh
Jørgen

Det har inget med typ av batteri att göra, det brukar finnas en säkring på 30-40A vid batteriet, det ärt troligen den som har gått sönder om du
inte får någon 12V ström.
 
Toppen