Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
5 år med Biltemas AGM ingen problem till datum. Nu får vi se när vi tar ut bilen i sluttat på Mars.Mina 3x95Ah Biltema AGM höll 2,5 säsong,
eller ca. 150 cykler, ej prisvärda eller lämpliga som förbrukar batterier.
Tack, missade det inläggetKolla länken i inlägg #23 ovan.
För några år sedan såldes Biltemas AGM som ett förbrukarbatteri, och fick oförtjänt gott betyg här på HBK, jag var inte insatt i batterivärlden då, som jag är idag, har sugit i mej av batterivetenskap i några år nu, och vet bättre.Det finns olika typer av AGM batterier, både som förbrukar och som startbatterier. Biltema säljer sitt AGM som startbatteri och de vill nog inte ta något ansvar för om det används som förbrukarbatteri.
Det går naturligtvis att använda ett startbatteri som förbrukarbatteri, jag känner personer som alltid använt vanligt blysyra startbatteri som förbrukarbatteri och även om det inte är optimalt så har det fungerat bra.
Det kan nog dock vara problem med ett garantiärende om batteriet inte är använt som avsett.
Det är därför som jag köpte Deep cycle batterier på SeaseaFör några år sedan såldes Biltemas AGM som ett förbrukarbatteri, och fick oförtjänt gott betyg här på HBK, jag var inte insatt i batterivärlden då, som jag är idag, har tokpluggat batterivetenskap i några år nu, och vet bättre.
Du har helt rätt om AGM, det finns 3 typer av AGM, jag har testat Biltemas= startbatteri, Varta AGM multi purpose= mångsidigt, inget jag heller skulle rekommendera som förbrukar batteri, samt deep cycle AGM= dessa har jag inte testat, då de är sjukt dyra.
Många skriver här om Biltemas AGM att de håller i si och så många år, fullständigt ointressant, det är antalet cykler ett förbrukarbatteri kan leverera som är intressant fakta.
Det går alldeles säkert att få ett Biltema batteri att hålla i 20år, ifall man inte förbrukar några cykler, samt håller det laddat regelbundet,
Men meningslös info för de som vill använda sina Ah i en batteribank.
Jag har inte kunnat hitta något som styrker ditt påstående att det finns 3 typer av AGM-batterier så det skulle vara bra om du kunde styrka detta. Däremot har jag hittat denna länk Batterikunskap - Inverterbutiken.se. som säger att AGM duger till både start & förbrukning. Det rekommenderas att man har någon typ av batteriövervakning för att inte dra ur batteriet mer än 50% av dess kapacitet. Det är detta som kallas underhåll & skötsel. Innan Biltema ändrade & kallade batterierna för startbatterier så benämndes dom som fritidsbatterier & jag har väldigt svårt att tro att dagens AGM-batteri från Biltema är en helt ny produkt. Sedan är det väl upp till var & en att ha en uppfattning & handla därefter,För några år sedan såldes Biltemas AGM som ett förbrukarbatteri, och fick oförtjänt gott betyg här på HBK, jag var inte insatt i batterivärlden då, som jag är idag, har tokpluggat batterivetenskap i några år nu, och vet bättre.
Du har helt rätt om AGM, det finns 3 typer av AGM, jag har testat Biltemas= startbatteri, Varta AGM multi purpose= mångsidigt, inget jag heller skulle rekommendera som förbrukar batteri, samt deep cycle AGM= dessa har jag inte testat, då de är sjukt dyra.
Många skriver här om Biltemas AGM att de håller i si och så många år, fullständigt ointressant, det är antalet cykler ett förbrukarbatteri kan leverera som är intressant fakta.
Det går alldeles säkert att få ett Biltema batteri att hålla i 20år, ifall man inte förbrukar några cykler, samt håller det laddat regelbundet,
Men meningslös info för de som vill använda sina Ah i en batteribank.
Dom är i alla fall minst 5 kg lättare än deep cycle batteriernaJag har inte kunnat hitta något som styrker ditt påstående att det finns 3 typer av AGM-batterier så det skulle vara bra om du kunde styrka detta. Däremot har jag hittat denna länk Batterikunskap - Inverterbutiken.se. som säger att AGM duger till både start & förbrukning. Det rekommenderas att man har någon typ av batteriövervakning för att inte dra ur batteriet mer än 50% av dess kapacitet. Det är detta som kallas underhåll & skötsel. Innan Biltema ändrade & kallade batterierna för startbatterier så benämndes dom som fritidsbatterier & jag har väldigt svårt att tro att dagens AGM-batteri från Biltema är en helt ny produkt. Sedan är det väl upp till var & en att ha en uppfattning & handla därefter,
Jag har inte kunnat hitta något som styrker ditt påstående att det finns 3 typer av AGM-batterier så det skulle vara bra om du kunde styrka detta. Däremot har jag hittat denna länk Batterikunskap - Inverterbutiken.se. som säger att AGM duger till både start & förbrukning. Det rekommenderas att man har någon typ av batteriövervakning för att inte dra ur batteriet mer än 50% av dess kapacitet. Det är detta som kallas underhåll & skötsel. Innan Biltema ändrade & kallade batterierna för startbatterier så benämndes dom som fritidsbatterier & jag har väldigt svårt att tro att dagens AGM-batteri från Biltema är en helt ny produkt. Sedan är det väl upp till var & en att ha en uppfattning & handla därefter,
God saklig informasjon. det som skiller AGM fra andre blysyre er fiberglass mattene mellom blyplatene. Det med foam og helbly plater forklarer forskjellen i levetid. Men jeg har en gang i tiden lært at tynne plater uten fysisk skille kan degenere ved store strømuttak eller hurtig ladning. AGM fjerner dette problemet. Men det er over 50 år siden jeg demonterte endel bilbatterier, de med størst CCA hadde få tykke foam plater. Fritidsbatterier hadde mange veldig tynne plater med liten avstand, noen ganger fant vi plater som hadde krøllet seg og kortsluttet cellen.Här finns lite info om deep cycle
Deep Cycle Battery FAQ
Neutral länk: Victron Energy BAT412101084 - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner SverigeVictron Deep Cycle AGM110AH
Köpte det här batteriet för några veckor sedan (skall ha det som förbrukningsbattri) och som jag tycker till ett mycket bra pris: 2490:- Kampanjen pågår månaden ut. Är det förbjuden reklam om jag skriver var jag köpte det?