• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Besiktning med KCR-box?

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Upptäckte efter köp att vår 2012 2.3 liters Fiat/Pössl var utrustad med KCR-box.
Nu väntar snart första besiktningen. Kan man besikta med eller måste den monteras bort?
Om så hur gör man. Har hittat en kontaktgrej som kom med bilen. Ersätts boxen med den?

IMG_20200307_161154.jpg
 
W

Weckman

Guest
Var boxen inkopplad, eller satt den synlig utan att vara inkopplsd?

Pålle
Spelar inte någon roll idag om denne inkopplad eller ej. Detta anses att du använder den med lätt modifiering.
Exempel på liknelse med tonade ”solfilm” rutor på förardörr samt passangerardörr oavsett om du har nervevade rutor på besiktningen. Får du inte upp sidorutorna om du försöker gömma filmen så får du ombesiktning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Sidorutor idag är ju tonade till en godkänd grad från fabrik.

Verkar otroligt att man inte har en enhetlig syn på besiktningarna. Är inte boxen inkopplad kan man väl inte hävda att den används. Förstår att vissa bes.män vill visa lite makt. Jag hade provocerat till max.
Själv har jag BSR som inte syns och skulle det bli skarpt läge plockar jag bara fram den medhavda handenheten och "nollar" trimningen. Så va de klart.

(Kan man ju likaväl bli anklagad för våldtäkt, man har ju apparaten... )
 
W

Weckman

Guest
Sidorutor idag är ju tonade till en godkänd grad från fabrik.

Verkar otroligt att man inte har en enhetlig syn på besiktningarna. Är inte boxen inkopplad kan man väl inte hävda att den används. Förstår att vissa bes.män vill visa lite makt. Jag hade provocerat till max.
Själv har jag BSR som inte syns och skulle det bli skarpt läge plockar jag bara fram den medhavda handenheten och "nollar" trimningen. Så va de klart.

(Kan man ju likaväl bli anklagad för våldtäkt, man har ju apparaten... )

Lite off tropic men ändå.
Fabrikstoning med ljusinsläpp på Max 5% helt ok. Men du får aldrig applicera film på sidorutor. Inte ens splitter film tyvärr. Har applicerat film på ett antal bilar men informerat om reglerna innan. 1500:- i böter om polisen ser det och ombesiktning. Men jäkligt snyggt är det.

Angående boxar så är dom lite hårdare med miljöklassade motorer. Äldre brukar slinka igenom men inte så jätte gärna.
Kör på BSR så slipper man problemet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Spelar inte någon roll idag om denne inkopplad eller ej. Detta anses att du använder den med lätt modifiering.
Gäller även tonade ”solfilm” rutor på förardörr samt passangerardörr oavsett om du har nervevade rutor på besiktningen. Får du inte upp sidorutorna om du försöker gömma filmen så får du ombesiktning.

Eftersom det framförts flera olika åsikter i denna tråd (”Dra ur sladden ur boxen och plugga in "kontaktgrejen" så klarar du garanterat besiktningen. Boxen kan du låta sitta kvar så länge”; ” Våran sitter i gångjärns fästet till huven, brukar sätta på ett mjukt svart glasögon fodral som man får med till skyddsglasögon över när det är dax för besiktning”; ” Min box sitter också väl synlig, men ingen har klagat vid de tre besiktningar jag har haft nöjet att vara med om”; ” En box som syns men inte är inkopplad kan man ju knappast få en anmärkning för så om boxen redan sitter stabilt och bra räcker det med att dra ur sladden och koppla in blindpluggen”; ”Hej jag har en kcr box men jag var tvingad att demontera den för att få bilen god känd”; ” Det är ok att ha en box fullt synlig i motorrummet, dock ej inkopplad. Min sitter i blickfånget när huven öppnas och det har aldrig varit något problem”) frågade jag A.Borg vad som gällde i hans specifika fall. Hoppas fortfarande på svar på min fråga.

Pålle
 
W

Weckman

Guest
Eftersom det framförts flera olika åsikter i denna tråd (”Dra ur sladden ur boxen och plugga in "kontaktgrejen" så klarar du garanterat besiktningen. Boxen kan du låta sitta kvar så länge”; ” Våran sitter i gångjärns fästet till huven, brukar sätta på ett mjukt svart glasögon fodral som man får med till skyddsglasögon över när det är dax för besiktning”; ” Min box sitter också väl synlig, men ingen har klagat vid de tre besiktningar jag har haft nöjet att vara med om”; ” En box som syns men inte är inkopplad kan man ju knappast få en anmärkning för så om boxen redan sitter stabilt och bra räcker det med att dra ur sladden och koppla in blindpluggen”; ”Hej jag har en kcr box men jag var tvingad att demontera den för att få bilen god känd”; ” Det är ok att ha en box fullt synlig i motorrummet, dock ej inkopplad. Min sitter i blickfånget när huven öppnas och det har aldrig varit något problem”) frågade jag A.Borg vad som gällde i hans specifika fall. Hoppas fortfarande på svar på min fråga.

Pålle
Pålle!!
Är ju inte bara i denna tråd många har olika uppfattningar om frågan. Vissa går igenom vissa inte Beroende på besiktningsmannen.

Men.
Då åker man in och provar besiktningsmannens syn på det och hoppas den går igenom då den gjort det innan. Annars betalar man för en ombesiktning. Enkel logik.
Bilen har ett heltypsgodkännande att följa. Och boxen är inte dokumenterad i det godkännandet.Detta då du lurar bränsle insprutningen och modifierar bla avgasutsläpp mm.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ujujuj, Jag skulle inte bli lätt att handskas med om jag skulle få nerslag på en monterad box som inte är inkopplad. Att behöva stanna bilen, öppna huven, koppla om lite sladdar, stänga huven och sen hoppa in och köra vidare kan ju knappast klassas som "lätt att koppla in".
Med det menar man rimligen saker man kan göra enkelt från t.ex. förarplats utan att behöva meka.

Jag påstår inte att jag absolut har rätt bara att besiktningsmannen skulle få det riktigt jobbigt att övertyga mig och få ut mig ur hallen :D
 
W

Weckman

Guest
Ujujuj, Jag skulle inte bli lätt att handskas med om jag skulle få nerslag på en monterad box som inte är inkopplad. Att behöva stanna bilen, öppna huven, koppla om lite sladdar, stänga huven och sen hoppa in och köra vidare kan ju knappast klassas som "lätt att koppla in".
Med det menar man rimligen saker man kan göra enkelt från t.ex. förarplats utan att behöva meka.

Jag påstår inte att jag absolut har rätt bara att besiktningsmannen skulle få det riktigt jobbigt att övertyga mig och få ut mig ur hallen :D
Förstår dig helt och hållet, är den inte inkopplad så tycker man att det inte skall spela någon roll..Bara en liten episod som kan väcka lite liknelse och konsekvenser.
Har även hänt att det vid en trafikolycka där bilen bärgats från platsen till verkstad för undersökning, så har verkstadspersonalen påpekat att det sitter en box inkopplad i bilen. Försäkringsbolaget nekade ersättning då bilen inte registrerings besiktigats med box.. Helt otroligt snällt av verkstadspersonalen... BSR programvara svårare att bevisa och osynligt.
Jag besiktigade min Chevelle 70 för många år sedan som jag körde Street race med och helt godkänd för gata. Hade lustgas kit monterad med alla rör och munstycken dragna, men inte tuben med då den var i garaget. Körförbud på bilen då det kunde lätt modifieras till en race ready gatbil med en motor som inte var typad för bilen och bromsarna var ombyggda med skivor runt om tyckte Nissen..Backade ut bilen då bilen på så sätt inte kan registreras som besiktigad utan blir en avbruten kontroll. Sådan makt har SBP och ingen idé att protestera. Åkte till grannkommunen och bilen gick igenom m
samma vecka.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Satt helt synlig, Tyskmonterad Reinart box suttit 16000Mil 13år
En sak att tänka på är att din box kanske inte får besiktningsmannens blick att fastna på samma sätt som en (på svenska marknaden) välkänd KCR eller Dieselkraft tex, gärna med företagets dekaler på hela boxen också, din box av (för svenska marknaden) okänt fabrikat kanske inte ens har dekaler, och kan säkert antas ha något syfte som sätts i samband med påbyggnaden.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Instämmer
Och för dom som väljer att tänja lite på reglerna är det bra att veta vad som verkligen gäller för att få så lite bekymmer som möjligt :D
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Borta!
Före:
IMG_20200329_131810.jpg
(Synpunkter på montering undanbedes. Förra ägarens jobb. Ska förstås fixas snyggare).

Efter:
IMG_20200329_132745.jpg
Boxen bortkopplad o sladden lite undangömd.

Tyckte mig notera jämnare, mindre "hård" motorgång på tomgång utan box. Kan det stämma (första gången jag startat utan box så har inget annat att jämföra med)?

Besiktning på onsdag. Wish me luck :)!
 
Toppen