• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Besiktning med KCR-box?

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Upptäckte efter köp att vår 2012 2.3 liters Fiat/Pössl var utrustad med KCR-box.
Nu väntar snart första besiktningen. Kan man besikta med eller måste den monteras bort?
Om så hur gör man. Har hittat en kontaktgrej som kom med bilen. Ersätts boxen med den?

IMG_20200307_161154.jpg
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Våran sitter i gångjärns fästet till huven, brukar sätta på ett mjukt svart glasögon fodral som man får med till skyddsglasögon över när det är dax för besiktning. Har alltid funkat
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om boxen syns, blir det ombesiktning (då utan utan box).

Om boxen inte syns blir det inte någon anmärkning.

Om blindpluggen (den du visar på bild) syns, blir det inte någon anmärkning.

Underbar logik, eller hur...

Pålle
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Min förra bil besiktade jag med boxen på plats i 10 år utan anmärkning. Den låg lite skymd men inte alls gömd på något avancerad sätt. Besiktningspersonalen kunde enkelt upptäcka den om de bara letade lite, men det var uppenbarligen inget de prioriterade.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En box som syns men inte är inkopplad kan man ju knappast få en anmärkning för så om boxen redan sitter stabilt och bra räcker det med att dra ur sladden och koppla in blindpluggen.
Då är man ju även garderad för väldigt nyfikna besiktningsmän som kanske "letar" efter inkopplade boxar.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Det är ok att ha en box fullt synlig i motorrummet, dock ej inkopplad. Min sitter i blickfånget när huven öppnas och det har aldrig varit något problem. Ibland har den välmenande besiktningsmannen varnat för tekniska konsekvenser om den används och det kan man väl stå ut med.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej! Jag fick igår efter 13 besiktningar ombesiktning på grund av KCR boxen.Den har suttit på samma plats sen bilen va ny 2006.Den kan sitta kvar men då blir det en ny regbesiktning vad detta nu innebär med nya skatter och försäkringskostnader.
Anders
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej! Jag fick igår efter 13 besiktningar ombesiktning på grund av KCR boxen.Den har suttit på samma plats sen bilen va ny 2006.Den kan sitta kvar men då blir det en ny regbesiktning vad detta nu innebär med nya skatter och försäkringskostnader.
Anders

Var boxen inkopplad, eller satt den synlig utan att vara inkopplsd?

Pålle
 
Toppen