• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Besiktning med KCR-box?

T68

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Upptäckte efter köp att vår 2012 2.3 liters Fiat/Pössl var utrustad med KCR-box.
Nu väntar snart första besiktningen. Kan man besikta med eller måste den monteras bort?
Om så hur gör man. Har hittat en kontaktgrej som kom med bilen. Ersätts boxen med den?

IMG_20200307_161154.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har testat box på mina bilar och har inte märkt någon skillnad i gången annat än mer kraft vid körning. Högre förbrukning har alltid följt med på köpet.

Lite beroende på hur du brukar köra borde du kunna märka skillnad på kraften nu när boxen är borta. Är man gasglad märks det mer och kör man väldigt lugnt så märks ju uppenbarligen ingen direkt skillnad då den extra effekten inte har använts.
 
W

Weckman

Guest
Jag har testat box på mina bilar och har inte märkt någon skillnad i gången annat än mer kraft vid körning. Högre förbrukning har alltid följt med på köpet.

Lite beroende på hur du brukar köra borde du kunna märka skillnad på kraften nu när boxen är borta. Är man gasglad märks det mer och kör man väldigt lugnt så märks ju uppenbarligen ingen direkt skillnad då den extra effekten inte har använts.

En Plug in box till commonrail systemet ”lurar” man bara mjukvaran att pressa in och öka bränsletrycket.. Är så mycket mer som skall anpassa till att synka med övriga system i dagens bilar.. sen är det ju alltid trevligt att gasa å då ökar givetvis bränsle kostnaden.. Jag själv är djurvän och släpper gärna ut alla hästar På en gång.

 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Personligen föredrar jag faktiskt box hellre än programmering om det skall trimmas. Billigt i inköp och lätt att koppla in och ur. Går att köpa och sälja grejerna begagnat också om man skulle vilja det.
Lite mer kul än nödvändigt med trim så det är smidigt att hålla det enkelt. Verkar ju inte bli någon direkt revolutionerande skillnad mellan typerna heller.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Enklare än BSR's system kan det väl inte bli? Man kopplar in PPC3-enheten i ODB-uttaget & byter program i ECU-enheten, tar max 2 minuter. Fördelen med detta system är att det tar hänsyn till ALLA parametrar bl.a växellåda, avgastemperaturer, turbotryck, bränsletryck, avgasutsläpp mm. för att inte överbelasta drivlinan. Man behöver inte byta program vid besiktning eftersom programändringen inte kan upptäckas vid den kontroll som besiktningsmannen gör. Vid byte av bil tar man med sig instrumentet & använder på nästa bil. Jag hade detta på min Volvo V60 & var väldigt nöjd. Det blev ett rejält klös i bilen om jag ville & om jag försökte mig på ECO-körning så sjönk bränsleförbrukningen mellan 10 & 12%. Mest imponera ble jag av det ökade vridmomentet.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Möjligen är jag lite lat eller bekväm men mitt intresse för trimning är inte tillräckligt stort för att motivera den högre kostnaden för programvaran och ett eventuellt köp av en PPC3 enhet också. Men jag förstår absolut dom som tycker det är kul med lite mer seriös trimning.
Tycker boxarna verkar ge bra med extrakraft för en rimlig penning ändå och erfarenheterna av bränsleförbrukningen verkar ju vara ganska lika oavsett typ.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Häpp!
IMG_20200401_080544.jpg

...men när jag körde in till besiktningen kändes det återigen som om motorgången blivit jämnare och mindre "rå" utan KCR:en.
Dock lite mindre rapp motor utan. Men jag tror att jag överlever utan det "feruketansevärda" krafttillskottet om vinsten är ökad komfort.

Kanske något fel/felinställd på den? Ska koppla i den igen o jämföra mer.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Enklare än BSR's system kan det väl inte bli? Man kopplar in PPC3-enheten i ODB-uttaget & byter program i ECU-enheten, tar max 2 minuter. Fördelen med detta system är att det tar hänsyn till ALLA parametrar bl.a växellåda, avgastemperaturer, turbotryck, bränsletryck, avgasutsläpp mm. för att inte överbelasta drivlinan. Man behöver inte byta program vid besiktning eftersom programändringen inte kan upptäckas vid den kontroll som besiktningsmannen gör. Vid byte av bil tar man med sig instrumentet & använder på nästa bil. Jag hade detta på min Volvo V60 & var väldigt nöjd. Det blev ett rejält klös i bilen om jag ville & om jag försökte mig på ECO-körning så sjönk bränsleförbrukningen mellan 10 & 12%. Mest imponera ble jag av det ökade vridmomentet.
Instämmer. Köpte BSR trim till vår 150hk Fiat som flyttar en 4500Kg Dethleffs Esprite, nu har jag 184hk och vridet ökade från 320 till 450Nm. DET är skillnad och det märks när man kör. Mer lättkörd, man behöver inte växla så ofta och den den har betydligt bättre vridmoment på låga varv, och den gick igenom besiktningen i måndags utan upptäckt.
 
Toppen