• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beräkna behovet av solceller

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag försöker få lite klarhet i hur man beräknar elförsörjningsbehovet & batteristorleken men blir lite förvirrad när jag jämför två beräkningar från olika länkar (Solarlab och 24-volt)

Om man matar in samma dagsförbrukning (t.ex. 200W, 5 timma/dag, juni månad) på båda ställen, då får man två helt olika svar. Någon som kan reda ut för mig om vad jag ska rätta mig efter?

1) Dimensionera ditt solcellsbehov Solenergiprodukter
2) 24 volt - Dimensionering av solpanel

Tack på förhand

/salle-1
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Man kan kolla solens strålningseffekt på jorden på bl.a. Stenestads*Väder*Sida (Söderåsen i Skåne).
Högra stapeln visar strålningseffekten, i w/m2, i realtid. Bilden ovanför är med lite fördröjning.

Enl. historiken uppnåddes högsta värdet den 19/6-2012 kl: 13:19 då uppmättes 1229 w/m2.
Högsta värdet än så länge under 2013 är 533 w/m2.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket solcellen kan tillgodogöra sig av den effekten när den är riktad optimalt mot solen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Jag gör en snabbsummering:
1) 2*100W solpaneler verkar vara OK under sommarperioden
2) 2*100Ah batterier klarar bra 1 - 5 dagars camping (sommarperioden)
3) rätt vinkel ger optimal ljusmottagning med kanske upp till 60% bättre effekt
4) under vinterperioden (okt-mars) då ljusförhållanden är som sämst (sämst vinkel också) då ska man hålla sig "nära" eluttaget eller använda någon form av elaggregat, i alla fall om man befinner sig på norra breddgrader! Hur det förhåller sig söderut (Spanien & Portugal), det vet jag inte ännu.
Det här var en hård nöt men kunskapsresan fortsätter...
 
Toppen