• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beräkna behovet av solceller

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag försöker få lite klarhet i hur man beräknar elförsörjningsbehovet & batteristorleken men blir lite förvirrad när jag jämför två beräkningar från olika länkar (Solarlab och 24-volt)

Om man matar in samma dagsförbrukning (t.ex. 200W, 5 timma/dag, juni månad) på båda ställen, då får man två helt olika svar. Någon som kan reda ut för mig om vad jag ska rätta mig efter?

1) Dimensionera ditt solcellsbehov Solenergiprodukter
2) 24 volt - Dimensionering av solpanel

Tack på förhand

/salle-1
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Jag försöker få lite klarhet i hur man beräknar elförsörjningsbehovet & batteristorleken men blir lite förvirrad när jag jämför två beräkningar från olika länkar (Solarlab och 24-volt)

Om man matar in samma dagsförbrukning (t.ex. 200W, 5 timma/dag, juni månad) på båda ställen, då får man två helt olika svar. Någon som kan reda ut för mig om vad jag ska rätta mig efter?

1) Dimensionera ditt solcellsbehov Solenergiprodukter
2) 24 volt - Dimensionering av solpanel

Tack på förhand

/salle-1

200W/12V = 16.7A * 5tim = 83.3Ah. Du vill inte lasta ner din batteribank mer än 50% vilket ger en batteribank på minst 167Ah.
Du vill föra tillbaka 83Ah under dagens soltimmar vilket ger solpaneler som lämnar minst 10A minus förluster (minst 200W).

Jag kommer att ha ett elaggregat som backup (180W solpanel, 190Ah batteribank).

Peter :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Tack Peter & Helena, det var mycket vänligt & tydligt. Nu kan jag fortsätta forska vidare och vända på slantarna så att frugan & jag inte hamnar i "kylan" någonstans...
: )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Har funderat på Efoy 140 men det "svider". Har även funderat på solföljaren Crystop Optimus GPS men ser det ändå som en klen tröst jämfört med Efoy (skiljer bara 10 lakan emellan). Har hela kvällen på mig att räkna på det hela...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Har funderat på Efoy 140 men det "svider". Har även funderat på solföljaren Crystop Optimus GPS men ser det ändå som en klen tröst jämfört med Efoy (skiljer bara 10 lakan emellan). Har hela kvällen på mig att räkna på det hela...

Du får 3x90W monokristallin solpanel för €225 hos Prevent i Tyskland (har 2x90W på väg hem).

Peter :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Jag går i tankar att beställa plåtisen med 100W färdigmonterat för ca 900 € för att slippa genomföringar och hål i plåten och sedan komplettera med en Efoy 140 med tillbehör (elkomponenter) på egen hand. Det senaste kräver inga ingrepp på garantivaran... Tänker jag fel?

225€ är helt otroligt för 3x90W... Ska kolla detta omgående!
 
Senast ändrad:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Utan att kommentera på andras energi behov så kan jag bara konstatera att 200W solceller räcker för oss utan att besöka 220V. 3x85 Amp batterier av varierande tillverkare och ålder från 1995 och framåt ingen yngre än 2003. Med waeco laddare med batteri konditionerare plus en bra solcelsregulator . Waeco Sinus omformare på 1500W för micron ibland dvs ca 10-15 minuter per dag vid full effekt. Detta för att fixa mackan och sedan TV plus belysing och annat smått under ca 8 timmar innan vi bestämmer oss för att söva. Utöver detta ett Waeco kompressor kyl som alltid är kallt även vid 38 grader ute. Kan bara konstatera att uppleversen är olika och vi har olika behov. För mig så räcker 200W solcell mer än GÖTT för vår behov. Jag laddar även modellplan och HKP från dessa batterier utan att någonsin ha haft problem. Vi hade förrut ett även ett elverk Tec 29 men konstaterade att det gick inte mycket annat än när vi vill köra AC ett tag. Nu gör vi detta på Omformaren istället utan att ha märkt att batterierna har kroknat. Det räcker med en timme på Ac i Sverige för att få sov temp.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Tack Jasno!

Att sitta hemma och räkna är barra ett sätt att "gissa" sig till hur det skulle fungera i praktiken. När det gäller solceller med solberoendet och den tänkta dock ovissa förbrukningen, då har man alldeles för många okända faktorer vilket gör det näst intill omöjligt att "träffa" rätt från början. Därför är det mycket viktigt att det finns vänliga själar med lång erfarenhet som delar med sig av sina "beräkningar", misstag & positiva erfarenheter. Ditt & Peters meddelande ovan har gjort att jag måste tänka om helt. Återigen tack & kör försiktigt : )
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Beräkna behovet av solceller

Tack Jasno!

Att sitta hemma och räkna är barra ett sätt att "gissa" sig till hur det skulle fungera i praktiken. När det gäller solceller med solberoendet och den tänkta dock ovissa förbrukningen, då har man alldeles för många okända faktorer vilket gör det näst intill omöjligt att "träffa" rätt från början. Därför är det mycket viktigt att det finns vänliga själar med lång erfarenhet som delar med sig av sina "beräkningar", misstag & positiva erfarenheter. Ditt & Peters meddelande ovan har gjort att jag måste tänka om helt. Återigen tack & kör försiktigt : )

Att välja storlek på Solceller är inte så svårt, det är den tillgängliga ytan som oftast avgör när det gäller husbilar, generellt sett bör man ha minst 1W/Ah batteri, m.a.o. Har du 100Ah batteri så minst en 100W solcell.
Man kan dock alldrig ha för mycket, så länge man har en vettig regulator.

Det som är det svåra är att gissa sin förbrukning,hur man använder husbilen m.m. och från det sen utgå med beräkningen hur stor batteribank man behöver. Glöm dock inte att Solen kan vara lite lynnig ibland, även på sommaren!

Lycka till!

/Malbeck
(Utnämd till Solcellsambasadör i Täby av "God El")
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Jodå malbeck,
det var inte världens enklaste sak. Igår hamnade jag på "solföljare", vinklar & verkningsgrad sommar/vinter men i slutändan så är det faktiskt sol & plats på taket som avgör (även € spelar sin roll), precis som du skriver.
Det som oroar mig mest är vad man får i basutförandet. Låt oss säga att jag beställer min husbil med 1*100W solpanel + 1*100Ah AGM batteri. Vad har dom då stoppat in för regulator & laddare i bilen? Troligen något som passar "basutförandet"... Ska jag då komplettera med ytterligare 100W panel + 100 Ah batteri (av samma modell), då måste jag byta både regulator & laddare?
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Det stämmer! jag såg det när jag läste Peters kommentar ovan och jämförde med katalogpriset. Leverantören skall ha 1195 € för montering av en st. 100W monokristalin solcell. Då utgår jag ifrån att priset inkluderar montage + regulator + laddare + alla sladdar, men det låter mycket ändå. Om jag gör det själv däremot, då kommer inte regulator & laddare att stämma överens med leverantörens vilket innebär att jag måste byta ut helt nya grejer också. Min tanke är att luska ut vad det är för regulator & laddare jag behöver för 2 * 100W solceller + 2 * 100 Ah AGM batterier och fråga säljaren om inte detta kan monteras i basmodellen istället. Får se vad han svarar...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Det stämmer! jag såg det när jag läste Peters kommentar ovan och jämförde med katalogpriset. Leverantören skall ha 1195 € för montering av en st. 100W monokristalin solcell. Då utgår jag ifrån att priset inkluderar montage + regulator + laddare + alla sladdar, men det låter mycket ändå. Om jag gör det själv däremot, då kommer inte regulator & laddare att stämma överens med leverantörens vilket innebär att jag måste byta ut helt nya grejer också. Min tanke är att luska ut vad det är för regulator & laddare jag behöver för 2 * 100W solceller + 2 * 100 Ah AGM batterier och fråga säljaren om inte detta kan monteras i basmodellen istället. Får se vad han svarar...

Då jag inte har någon regulator (och behöver en) och samtidigt vill maximera laddningen kommer jag att köpa en CTEK D250S Dual, det är en DC/DC laddare som laddar batterierna fulla under färd men som samtidigt innehåller en MPPT regulator och väljer själv bästa källan för laddning.

Peter :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Stämmer, det är precis vad jag har läst mig till också. CTEK D250S och SMARTPASS verkar vara mycket bra lösning Peter! Jag tror att mitt energipaket kommer att se ut som din. Ska bara dra iväg ett mail till bilförsäljaren i Tyskland & reda på vad det är dom "stoppar in" för prylar. Sedan så kompletterar jag här hemma med 2 * 100W monokristalina + ett extra AGM 100 Ah. Skulle inte ens det räcka för mina äventyr i naturen, då blir det en dyr Efoy 140 (när jag fyller år nästa gång...he, he...).
Kolla "Tips 7": http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/D250S DUAL_SV.pdf
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Mina beräkningar är bara teoretiska utefter vad jag tror att vi kommer att förbruka (den enda större förbrukaren kan vi styra själva och det är barnens Playstation med tillhörande TV :rolleyes:, iofs så kommer jag att bygga en Subwoofer med en bas och slutsteg :rolleyes:;):D)

Troligen kommer batteribank + solpaneler att räcka till och bli över.

Peter :)
 
Toppen