• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beräkna behovet av solceller

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag försöker få lite klarhet i hur man beräknar elförsörjningsbehovet & batteristorleken men blir lite förvirrad när jag jämför två beräkningar från olika länkar (Solarlab och 24-volt)

Om man matar in samma dagsförbrukning (t.ex. 200W, 5 timma/dag, juni månad) på båda ställen, då får man två helt olika svar. Någon som kan reda ut för mig om vad jag ska rätta mig efter?

1) Dimensionera ditt solcellsbehov Solenergiprodukter
2) 24 volt - Dimensionering av solpanel

Tack på förhand

/salle-1
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Aj, aj Peter! B2-watten + 230 V + omformarförluster?
Kolla gärna din kalkyl en gång till, jag kan inte detaljer men det låter inte bra i min öron alls...
/salle

Det är inte så farligt alls :) (jag jobbar med ljud i bil & hem).
Rockfords PBR steg är extremt strömsnålt (hög verkningsgrad), på jobbet har vi ett likadant som jag länkat till kopplat till 10 (tio !) 12" basar i vår demo nedlastat till 0.67Ω (utanför rekommenderat)
I normalt lyssnade så drar det inte så många Ampére (och kommer att ligga på separat brytare).
Huvudhögtalare i bodelen blir Canton Plus MX.3 mycket små med tunga stabila lådor (9 x 11,5 x 10 cm) och orkar drivas av en bilstereos egna slutsteg (finns ett gängat hål i botten som gör att man enkelt kan fästa det under ett överskåp)

Bifogar bilder på en bil som vi byggt HÄR
Eclipsen är gammal men otroligt fin, också byggd lokalt av oss (ej längre i vår ägo och numer ombyggd)
Pimpa är kul :D

Peter :)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Sjyssta prylar : )
Jag hade i alla fall gjort en simulering på plats med mätning (ett batteri + omformare + B2 mm...), du har den möjlighet och behöver inte gissa dig till om allt ska räcka. Solen är en faktor som det inte går att mäta sig till, jag minns i alla fall att 2011 och 2012 hade ganska blöta somrar...he, he...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Sjyssta prylar : )
Jag hade i alla fall gjort en simulering på plats med mätning (ett batteri + omformare + B2 mm...), du har den möjlighet och behöver inte gissa dig till om allt ska räcka. Solen är en faktor som det inte går att mäta sig till, jag minns i alla fall att 2011 och 2012 hade ganska blöta somrar...he, he...

Ska jag vara ärlig så är sub+steg tänkt för när vi sitter på stolpe :oops:
Ska till Franska Rivieran i Juni och Gyllene Tider i Leksand i Juli, frugan gillar "dunka dunka" :D

Peter :)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Då är det ingen fara, håll styr i ungarna bara...he, he... Min gillar också "dunka-dunka" då och då, men det kan hon glömma när vi är ute i naturen : )
Lycka till & njut för hela slanten...det går inte i repris.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Hej
Beräkning av effektbehovet på solpaneler är nästan hopplöst, det är så många faktorer som spelar in, främst är det naturligtvis soltillgång som avgör, samt hur man använder sin husbil. Man måste även tänka på vilken plats på taket man har för paneler, ibland kan luckor och annat vara till stort hinder.

Man får ofta förlita sig till erfarenhetsmässiga upplevelser. Vi har bekanta som använder sin HB på likartat sätt som vi gör och de använde under några år en 100W panel och standardregulator.
Det räckte väl till under soliga sommarperioder men längre fram på hösten med sämre ljusförhållanden så räckte det inte till. De rekommenderade minst det dubbla.
Vi själva monterade 2*130W dvs 260W samt en MPPT-regulator och en batteribank på 200Ah Mitt på sommaren med sol är det en mycket stor överkapcitet, men det har även räckt till helt eloberoende under perioder med sämre väder och även på senhösten med sämre ljusförhållanden.
En MPPT-regulator är nog nödvändig om man skall få ut ttillräckligt när det är sämre ljusförhållanden.
Är det sen regn och helmulet så ger solpanelerna nästan ingenting och då gäller det att ha lite batteribank att ta av.
Vi har tänkt att vi skall försöka klara oss utan elverk och hittills har det gått bra.
Ett byte av samtliga glödlampor till LED medförde även det en markant minskad elförbrukning.

Detta är när man är i områden utan möjlighet till elanslutning. Men för den som med jämna mellanrum står med eluppkoppling, så kan nog en 100W panel vara tillräckligt som understödsladdning dagar då elanslutning inte sker.

/Stig
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Det stämmer! Jag har gjort en excel beräkning som går ut på att se se förbrukningen. Utifrån beräkningen ska man kunna se batteribehovet i den högra delen. Det är upp till dig att avgöra vad du vill ha för batteripaket. Själv kommer jag att välja 2*100 Ah AGM batterier.
Nästa steg är att beräkna "påfyllning" från x antal 100W solpaneler (fyll i själv antalet solpaneler á 100W det röda fältet).
Med antal kampingdagar menas antal dagar då du står stilla utan tillgång till elförsörjning, populärt kallat "stolpen", dvs du är helt beroende av solpaneler.
Längst ner ser du vad det blir för överskott eller underskott i försörjningen när solen har levererat vad den kunde enligt årstiden och antalet paneler.
 

Bilagor

  • batterier-solpanel.xls
    42 KB · Visningar: 80
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Självklart, jag har inte specificerat kylskåpet separat. Du kan skriva all förbrukning på en endaste rad, det viktiga är att du vet vad du har i bilen. Resten sköter sig av sig själv...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Ja, det är det på ett ungefär. Jag har tänkt att uppgradera till 2 batterier & 2 solceller och därför var jag tvungen att läsa allt som finns om beräkningar samt sammanställt detta i en excel ark. Det är lätt att ändra och anpassa sin egen förbrukning när man har ett utgångsläge (kalkyl & ljusförhållanden). Rätta mig gärna om någonting är fel...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Jag bara undrade varför, närmare 30 Ah per dag som måste fyllas på alldeles i onödan. Det är inte så lätt att fixa om man vill stå stilla ett par dagar?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Nu har du gett mig en tankeställare! Ska kolla kylskåpet lite mera noggrant... Med 60W/12h, 2*100Ah + 2*100W får jag problem (kalkylmässigt) med kylningen under nov-dec-jan!
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Det stämmer! Jag har gjort en excel beräkning som går ut på att se se förbrukningen (utan solpaneler) för batterikapacitete 1, 3 och 7 dagar. Utifrån beräkningen ska man kunna se batteribehovet.
Nästa steg är att beräkna "påfyllning" från 1*100W solpanel samt 2*100W solpanel och det stämmer som du skriver, man får MYCKET ström på sommaren men kan hamna på minusstrecket under nov-dec. Ska försöka foga in excel arken, vet ej om det funkar...
Beräkningen talar om att Peter klarar sig fint med sin anläggning under april-augusti : )

Tack för det excelarket :) Ligger i nivå med det jag beräknat (fast smidigt med ett excelark).
Vi kommer att använda husbilen Påsk till Oktober någongång, kylskåpet körs på gasol. Dieselvärmaren drar lite grann under vår höst men kalkylen ser bra ut (marginal för lite dunka dunka under sommaren :D).

Peter :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Nu har du gett mig en tankeställare! Ska kolla kylskåpet lite mera noggrant... Med 60W/12h, 2*100Ah + 2*100W får jag problem (kalkylmässigt) med kylningen under nov-dec-jan!

Snarare Oktober- April, solceller som ligger platt på taket gör inte mycket nytta vid den tiden. Tyvärr!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Kalkylen bygger på den platta soltimmar-varianten, jag orkar inte dra en kalkyl för 45° då det inte är så många som har det. En "parabol" GPS styrd solpanel går på ca 30 000:- och ger ändå mindre än 2 platta 100W solceller enligt min bedömning. Jag forskar vidare i ämnet... Hela idén med tråden är skapa en dialog för att bringa lite ljus i ämnet för oss som inte är så pålästa ännu : ) Idag vet jag betydligt mer än för 2 dagar sen & ett stort tack till alla er som engagerat sig och hjälpt till!
Här kommer en lite "snyggare variant" av kalkylen...
 

Bilagor

  • batterier-solpanel.xls
    38 KB · Visningar: 49
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Eftersom vi kör året runt har vi ju fått en del erfarenhet, och generellt kan man väl säga att det är inte mycket ström en platt liggande solcell ger under vintermånaderna. Inte bara att solen (när den lyser med sin närvaro :)) är svag, den kommer också i en mycket ogynnsam vinkel. Den enda fungerande solcellslösningen vid den tiden är celler som går att resa upp minst 45 grader. Av mina tre solceller är den enda som gör någon nytta vintertid, den som går att resa upp och vrida. Den är bara på 40W men ger ändå mycket mer än två liggande på 110W tillsammans.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Bra tips! Jag har ingen praktisk erfarenhet, därför har jag startat tråden och tyckte att GPS styrningen var ett mycket dyrt alternativ. Ska fundera på manuell hållare som går att resa till "rätt vinkel"°. Det står bl.a. att vinkeln på vintern skall vara rakt upp, dvs 90°, då kan man ju förstå att liggande paneler inte har någon chans.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Beräkna behovet av solceller

Hej

Vill göra ett förtydligande till mitt tidigare inlägg. När jag menar att vi klarar oss helt utan andra externa energikällor så menar jag perioden April - Oktober.

/Stig
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Beräkna behovet av solceller

Rent allmänt, tänk på att elförbrukningen stiger kraftigt oktober och framåt, det blir mörkare och kallare, man är mera inne i bilen, belysning, tv, radio, värmare m.m. drar ström. Ofta behöver värmaren gå hela dygnet. Det är då det blir problem med kylskåp som går på el, dieselvärmare som drar mycket ström, stora tv-apparater och alla andra små strömtjuvar man monterar, inverters, slutsteg och liknande. Vintern är något helt annat än sommarhalvåret, förutsatt att man fortfarade vill fricampa förståss?! :)
 
Toppen