F
F.d. 27926
Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten
Hej, hallå.
De senaste dagarna har jag kört en del med bilen och den har gått väldigt bra efter att jag bytte alla tänddelar.
Jag behövde en liten låda för stereo och ev några knappar. Snickrade ihop denna av lite spillbitar,

Fort gick det och det blev ok.
Så var det då dags för besiktning, självklart slutar bromsljus och blinkers bak att fungera en timme innan. Jag kör in ändå för att se om de kan hitta något annat att anmärka på.

De hade det, men inget farligt. bromsarna, hjulupphängning och annat var bra. Handbromsen behövde spännas lite tyckte han, (han vågade inte ta i
)

Väl hemma börjar jag felsöka, Vilken huvudvärk (bokstavligen)
När jag köpte bilen glappade det lite om instrumentbelysning och annat, jag tog då bort en massa påkopplade kablar som saknade funktion. och efter det har allt funkat. Tills i dag.
JAg började leta och hittade en kabel som hade brunnit, det var skarvat och påkopplat och sedan borttaget på säkert 10 ställen. säkringen var också avsäkrad med en 40A. Förmodligen för att en mindre säkring hade löst ut. Tändningslåset gick inte byta kablar i då det var nitade och jag lyckades inte löda, detta medförde att jag åkte och köpte ett tändningslås från Swedol och började koppla om och dra nya kablar. Jag passade också på att installera en säkringsbox och säkra av olika funktioner var för sig.
Där står jag nu. Ett nytt tändningslås som funkar bra och massa kablar utbytta, Men jag hittar inte anledningen till att bromsljus och blinkers inte funkar. Blinkers funkar bara i höger fram. Bromsljuskontakten är förmodligen anledningen till att kablarna har brunnit för om jag kopplar in den så löser säkringen direkt, även en 20A. Gissar att kabeln som hade brunnit har smält andra kablar någon stans som ligger emot, Jag är verkligen ingen expert på bilel men -71 var det inte så avancerat.
Har ringt en bilelektriker här i Norrköping som inte har tid innan semestern så det blir att fortsätta söka själv, Planen är att få bilen i ett användbart skick innan den 10de då vi planerar lite semester.
Någon som vet någon som är bra på att felsöka äldre bilar i Norrköpings trakten? (man kan ju alltid hoppas)

Läser nu igenom inlägget och inser att det är ganska rörigt men det är precis så det är.
Mvh
Hej, hallå.
De senaste dagarna har jag kört en del med bilen och den har gått väldigt bra efter att jag bytte alla tänddelar.
Jag behövde en liten låda för stereo och ev några knappar. Snickrade ihop denna av lite spillbitar,

Fort gick det och det blev ok.
Så var det då dags för besiktning, självklart slutar bromsljus och blinkers bak att fungera en timme innan. Jag kör in ändå för att se om de kan hitta något annat att anmärka på.

De hade det, men inget farligt. bromsarna, hjulupphängning och annat var bra. Handbromsen behövde spännas lite tyckte han, (han vågade inte ta i

Väl hemma börjar jag felsöka, Vilken huvudvärk (bokstavligen)
När jag köpte bilen glappade det lite om instrumentbelysning och annat, jag tog då bort en massa påkopplade kablar som saknade funktion. och efter det har allt funkat. Tills i dag.
JAg började leta och hittade en kabel som hade brunnit, det var skarvat och påkopplat och sedan borttaget på säkert 10 ställen. säkringen var också avsäkrad med en 40A. Förmodligen för att en mindre säkring hade löst ut. Tändningslåset gick inte byta kablar i då det var nitade och jag lyckades inte löda, detta medförde att jag åkte och köpte ett tändningslås från Swedol och började koppla om och dra nya kablar. Jag passade också på att installera en säkringsbox och säkra av olika funktioner var för sig.
Där står jag nu. Ett nytt tändningslås som funkar bra och massa kablar utbytta, Men jag hittar inte anledningen till att bromsljus och blinkers inte funkar. Blinkers funkar bara i höger fram. Bromsljuskontakten är förmodligen anledningen till att kablarna har brunnit för om jag kopplar in den så löser säkringen direkt, även en 20A. Gissar att kabeln som hade brunnit har smält andra kablar någon stans som ligger emot, Jag är verkligen ingen expert på bilel men -71 var det inte så avancerat.
Har ringt en bilelektriker här i Norrköping som inte har tid innan semestern så det blir att fortsätta söka själv, Planen är att få bilen i ett användbart skick innan den 10de då vi planerar lite semester.
Någon som vet någon som är bra på att felsöka äldre bilar i Norrköpings trakten? (man kan ju alltid hoppas)

Läser nu igenom inlägget och inser att det är ganska rörigt men det är precis så det är.
Mvh