Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jo dom billiga laddarna stänger av när batterispänningen nått en förinställd nivå.
Finns mycket sånt ute på tradera och ebay.
Finns en film på youtube där man demonterar och testar skräpet.
Jag har en vanlig laddare från kjell och company kostade över disk under 200kr och duger bra till det jag behöver. Man måste optimera kostnaden för laddare och solpaneler.
Hej.
Jag har under en längre tid letat efter en äldre husbil att renovera för att sedan komma ut på vägarna (och till skogen) med min familj bestående av två små barn, ALfred och Elsa, jag Torsten och min sambo Maria samt våran Bulldog Dora. Vi har tidigare campat en hel del men då i tält. Nog om detta.
Kraven vi har haft är att den skall vara förhållandevis fri från rost, B-Körkort samt 4 Bältade platser. Samtidigt till en budget som är mer eller mindre obefintlig. Så en kväll för två veckor sedan dök hon upp. Med en underhållande annonstext som utstrålade en ärlighet från säljaren som gjorde mig sugen. Att bilen hade en Volvo B20 motor gjorde det hela mycket intressant. Sagt och gjort. Nästa kväll fixade vi barnvakt och jag och Maria drog till Halmstad (35mil från Norrköping). Bilen utlovade vad säljaren hade sagt. Han var orolig att jag skulle köra den hem samma kväll då han bara kört den 5 mil och han visste väldigt lite om skicket på mekaniken.
Jag hade packat med en sovsäck och verktygslådan så jag kände mig lugn.
Resan hem var lagom underhållande då avgassystemet gick av efter 5 mil och värmen i bilen var obefintlig, något som senare visade sig bero på en luftslang från värmepaketet som hade hoppat av.
Visa bilaga 109006
SÅ här ser skönheten ut, Vid hemresan hade den en inredning som hade modifierats lite genom åren av några av de 20 tidigare ägarna, det fanns bland annat 6 vägguttag, vad man nu skulle med det till? Den hade också diverse kablar och lampor hängande.
Jag var tämligen säker på att det läkte in vatten på minst två ställen så...
Visa bilaga 109007
inredningen åkte ut.
Visa bilaga 109008
När inredningen var utplockad kunde jag identifiera tre mindre läckor i skarven mellan tak och väggar. EN skarv i taket läckte också.
Visa bilaga 109009
Jag ställde in en byggfläkt i några dagar och torkade ur skarvarna som sedan tätades med Butyl.
Listerna som satt på utsidan åkte bort då de var skarvade på div ställen och fungerade mer som en effektiv vattenledare in i den otäta skarven än ett skydd.
Den bakre väggen hade diverse hål efter skruvar till regplåten och lampor mm, skarven mellan sidväggar och den bakre väggen läckte också. Dessa skarvar skall tätas nu i veckan. Planen är att få den tät från insidan så fort som möjligt då jag inte har något tak att förvara den under, Sedan skall jag börja med inredning i väntan på varmare väder då jag skall fixa utsidan.
Visa bilaga 109010
Detta är en skiss på hur planlösningen är tänkt att se ut.
Nu till en fråga till er som är erfarna, Skarven som löper längst tak och väggar samt i de bakre hörnen saknar nu list.
Som det har varit förut har listen varit skruvad och spikad in i en träregel på insidan. med tiden har dessa skruvar och spikar rostat sönder och lämnat hål för vatten att tränga in.
Min plan är att täta skarven från insidan för att sedan spackla igen hål och skarven med platic pading alternativt glasfiberspackel.
Sedan funderar jag på hur jag skall göra.
Jag ser fyra alternativ:
Slipa och måla den spacklade skarven.
Täcka den med någon typ av list. (vilken typ av list? vart kan jag köpa en lämplig)
skaffa en 90 graders "L-list" som löper från taket och ner på väggen. denna fästes då med butylband.
"tejpa" skarven med 3M karosseri tejp.
Att skruva och göra nya hål tycker jag är en mindre bra ide men det kanske håller många år förutsatt att man gör det rätt?
Ser ni några andra alternativ? kom gärna med tips.
Hoppas att ni inte tyckte det vart ett allt för långt inlägg och hoppas någon kan komma med några tips.
Jag kommer att uppdatera denna tråd löpande när jag har jobbat med bilen.
Mvh Torsten