• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batteriladdare Biltema?

Vinland

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2025
Hej,
Är det någon därute som har erfarenhet av denna batteri laddare. Är det värt pengarna?
Tacksam för svar!

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej,
Är det någon därute som har erfarenhet av denna batteri laddare. Är det värt pengarna?
Tacksam för svar!

Det är ju svårt att veta ifall den är värd pengarna förrän du testat den! Fungerar den enligt din kravspec så torde den vara OK.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som jag brukar skriva med lite "udda" laddare, och om du har tänkt att ha den som laddare till bobatterierna när du står kopplad till stolpe på ställplats m.m.
Kolla upp så den har minne som stannar kvar i så fall, och startar på den inställning som du gjort tidigare. Om inställningen försvinner när 230V strömmen bryts, som inte är ovanligt på laddare som skall användas lösa för att ladda batterier, så blir det tråkigt rätt snart, att när man kopplat in sig på stolpen så måste man klicka igång och ställa laddaren rätt..... Går nog även att glömma så det inte blir någon laddning alls. Tyvärr om man frågar så ser man ofta bara ett oförstående leende ibland.

I manualen står det faktiskt i stycke 4 ser jag, "med minnesfunktion".... men kolla upp i alla fall så det verkligen gäller fullt ut även om det borde vara så. Om du nu skall ha den fast i bilen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Kolla också att det finns nattläge så fläkten stängs av annars så kan man bli störd om den går på natten. Dessutom så har en del nyare laddare displayen igång även om 230V inte är anslutet och det laddar ur batteriet i onödan så kolla tomgångsförbrukning utan 230V.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har modellen under på 10A som en alltiallo i garaget, har laddat alla typer av batterier med den och den gör jobbet lika bra som Ctek 10A som och är en alltiallo laddare i garaget, Biltema's är dock något klumpigare i formatet, men har istället display som visar den aktuella laddspänningen, jag tycker den är prisvärd.
Eventuellt buller har jag svårt att bedöma då jag är bullerskadad på båda öronen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har modellen under på 10A som en alltiallo i garaget, har laddat alla typer av batterier med den och den gör jobbet lika bra som Ctek 10A som och är en alltiallo laddare i garaget,

Har den minne som behåller samma inställningar nästa gång du kopplar in den på 230V ?

M.v.h. JANKRO.

Vinland

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2025
Hej, som jag brukar skriva med lite "udda" laddare, och om du har tänkt att ha den som laddare till bobatterierna när du står kopplad till stolpe på ställplats m.m.
Kolla upp så den har minne som stannar kvar i så fall, och startar på den inställning som du gjort tidigare. Om inställningen försvinner när 230V strömmen bryts, som inte är ovanligt på laddare som skall användas lösa för att ladda batterier, så blir det tråkigt rätt snart, att när man kopplat in sig på stolpen så måste man klicka igång och ställa laddaren rätt..... Går nog även att glömma så det inte blir någon laddning alls. Tyvärr om man frågar så ser man ofta bara ett oförstående leende ibland.
I manualen står det faktiskt i stycke 4 ser jag, "med minnesfunktion".... men kolla upp i alla fall så det verkligen gäller fullt ut även om det borde vara så. Om du nu skall ha den fast i bilen.

M.v.h. JANKRO.
Tack för svaret! Hade tänkt använda den för bilbatteriet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har även en Victron IP22 i garaget, den slår de övriga med hästlängder på finesser via blåtand, men smakar det, så kostar det.
Den hade jag tänkt montera i husbilen + en LFP 230V laddare på 40A modell Kina, då får jag 70A laddning till bobatteriet, det var för 4år sedan, upptäckte att jag egentligen klarar mej utan 230V laddning, men men, kanske de kommer in denna vinter.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi Bilägare har nyligen publicerat ett test av batteriladdare, och där finns "lillebror" till Biltema-laddaren med: Test av 9 batteriladdare för bilen: Så slipper du ”12-voltstorsk”

Pålle

Helt ok! Jag hade nog t o m gått ner i Ampere om du tänker underhållsladdning!
Smartladdare numera laddar med lite ampere i slutfasen innan underhållsladdningen tar vid

Min 15A laddare går ner till 2A ett tag innan sen startar underhållsladdningen

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej,
Tacksam för svar!

Jag har denna ,haft den i några år ,fungerar bra. enkel att ställa in batterityp

Morris

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Jag har tre(?) av dom testade laddarna och använder dom ofta. CS-One är bäst (fast dyr), klarar alla batterier utom 6 volt och är enkel att använda eftersom den är ploaritetsoberoende, känner av vilken typ av batteri den ska ladda och ställer in sig själv efter batterityp. Den klarar bl.a. att väcka ett lifepo4 som blivit avstängt p.g.a. urladdat batteri. Jag har i.o.f.s. aldrig testat den funktionen men jag tror på C-Tec i det fallet.
Den lilla C-Tec laddaren ser jag inte exakt modellbeteckning på men jag har tre C-Tec laddare som fungerar på liknande sätt, det är bara amperestyrkan som skiljer dom åt. Samtliga tre fungerar utmärkt och underhållsladdar batteriet efter att det blivit fulladdat (precis som CS-One). Min Biltema (10A) fyller också en bra funktion eftersom den fungerar med samtliga batterier, t.o.m. mitt 6 voltsbatteri till Monkeybiken, men jag skulle inte vilja ha den som min enda laddare eftersom den inte underhållsladdar batteriet efter att den laddat fullt. Däremot kan jag bekräfta att minnesfunktionen fungerar, d.v.s. den inställning man hade senast är den inställning som kommer upp när man ansluter laddaren nästa gång.

Toppen