• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batteriladdare Biltema?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.742
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag kan inte minnas att jag haft någon laddare med val som inte haft minne på väljaren, misstänker att det är ovanligt idag.

Instämmer med Morris, tänk på att Biltema's laddare ovan inte underhållsladdar när den är klar med absorptionsfasen.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Jag kan inte minnas att jag haft någon laddare med val som inte haft minne på väljaren, misstänker att det är ovanligt idag.

Instämmer med Morris, tänk på att Biltema's laddare ovan inte underhållsladdar när den är klar med absorptionsfasen.
Jag kikade på weben, Biltema hävdar att den ska underhållsladda men det gör då inte min i varje fall.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Har den fläkt eller är den fläktlös?
Den låter när den laddar, men om det är fläkten som låter vet jag inte, eller om det finns fläkt i den,
Underhållsladdning vet jag inte om det är, har bara sett att den stannat och visar typ 12.8 volt
om den sen skulle starta igen om spänningen skulle sjunka vet jag inte,
Jag tar lös den när den laddat färdigt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.742
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min Biltema-laddare sitter kopplad på startbatteriet hela vintern, min DC-DC laddare vaknar när spänningen stiger och börjar då även ladda bobatteriet, dock hinner aldrig bobatteriet bli fulladdat då laddcykeln i Biltema's laddare har alldeles för kort laddcykel i tid. (har iofs inte testat Litium-läget som troligen laddar upp till 14,6V).
Men jag är ju regelbundet i garaget och då startar jag om Biltema-laddaren, så det funkar för mej, ska man lämna laddaren en längre tid skulle jag välja en som även har underhållsladdning.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.003
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kan inte minnas att jag haft någon laddare med val som inte haft minne på väljaren, misstänker att det är ovanligt idag.

Instämmer med Morris, tänk på att Biltema's laddare ovan inte underhållsladdar när den är klar med absorptionsfasen.
Hejsan, jag har nog tre st. liggandes i garaget med inställningar som inte startar om där de stängdes av, men en stor är trasig och startar nu inte alls ens med tryck på knapparna fast den inte är stendöd... och två mindre med svag laddning, men de använder/ använde jag bara för en uppladdning av lösa batterier och själva laddfunktionen verkade helt ok. på dem.

Jag bara funderade på Biltemaladdaren som inte startar upp underhållsladdning om man står still länge. Innebär det också att den inte startar om själv om man står på en ställplats länge och kanske kopplar in något som tar rätt mycket ström i t. ex. cigguttaget och drar ur batteriet med åtskilliga Amp. så det sjunker rejält. Det är ju inte heller så bra om man inte alls tänker på det, och särskilt inte om det står att den underhållsladdar, för underhållsladdning kan ju innebära att mer laddning än att bara ev. en svagare spänning som ligger på efter laddcykeln behövs om förbrukning sker, särskilt på ett bobatteri om den stora laddaren är likadan ?? och inte startar om efter att den blivit klar en gång första natten av en tredagarsvistelse.

En sådan kan ju nästan luras mer än en som inte startar om när man stoppar i 230V sladden. Men om den inte startar då, så startar den förmodligen inte heller om när den har blivit klar en gång.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.742
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag bara funderade på Biltemaladdaren som inte startar upp underhållsladdning om man står still länge. Innebär det också att den inte startar om själv om man står på en ställplats länge och kanske kopplar in något som tar rätt mycket ström i t. ex. cigguttaget och drar ur batteriet med åtskilliga Amp. så det sjunker rejält. Det är ju inte heller så bra om man inte alls tänker på det, och särskilt inte om det står att den underhållsladdar, för underhållsladdning kan ju innebära att mer laddning än att bara ev. en svagare spänning som ligger på efter laddcykeln behövs om förbrukning sker, särskilt på ett bobatteri om den stora laddaren är likadan ?? och inte startar om efter att den blivit klar en gång första natten av en tredagarsvistelse.

En sådan kan ju nästan luras mer än en som inte startar om när man stoppar i 230V sladden. Men om den inte startar då, så startar den förmodligen inte heller om när den har blivit klar en gång.

M.v.h. JANKRO.

Ingen aning faktiskt, det borde nog testas att genom att belasta ett batteri där biltemas laddare gått klart laddcykeln men fortfarande är ansluten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.486
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag funderar på att installera en fast ansluten liten laddare till startbatteriet enbart, den stora bodelsladdaren laddar visserligen med ett par ampere, men den följer laddcykel för bodelen så när det batteriet är fullt så övergår den till underhållsladdning även på startbatteriet.
Har en bil med smartgenerator och jag ser att den i stort sett aldrig laddar startbatteriet fullt, så toppladdning behövs,vad väljer man för laddare 4-5A? spelar det någon roll att laddning tidvis kommer från bodelsladdaren också? dessutom är det olika typ av batterier litium/AGM
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.003
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag funderar på att installera en fast ansluten liten laddare till startbatteriet enbart, den stora bodelsladdaren laddar visserligen med ett par ampere, men den följer laddcykel för bodelen så när det batteriet är fullt så övergår den till underhållsladdning även på startbatteriet.
Har en bil med smartgenerator och jag ser att den i stort sett aldrig laddar startbatteriet fullt, så toppladdning behövs,vad väljer man för laddare 4-5A? spelar det någon roll att laddning tidvis kommer från bodelsladdaren också? dessutom är det olika typ av batterier litium/AGM
Hej i min äldre bil så har jag en gammal Ctek kopplad enbart till bobatteriet som vaknar när man kopplar in sig på stolpe.
Den är ärvd efter min gamle far som är borta sedan mer än tio år sedan men....
Jag köpte den åt honom kanske för femton år sedan även om det låter otroligt länge sedan, och kopplade in den i hans cigguttag som var aktivt även när bilen var avstängd och hoppade igång när han kopplade in sig på stolpen vid sin parkeringsplats där de bodde, mest för kupévärme samt värme till motorn.
Ctek'en benämndes just som underhållsladdare och jag tror den ligger på mellan 3 och 5 Amp.
Den sköter sig fortfarande bra och underhållsladdar, blir klar, och börjar åter ladda när man mjölkat startbatteriet på ström till dator m.m. genom ciguttaget.
Funkar jättebra fortfarande och man behöver ju inte ha den i motorrummet, utan bara på startbatterisidan av ett ev. skiljerelä eller liknande pryl.

Jag skriver ofta Ctek när jag skriver om sådant här, men det är mest för att ofta var de faktiskt först med lite finesser som funkade bra, och jag var liiite bekant med en som jobbade där då, uppåt Dalarna till, men inte nu sedan länge.
Nu för tiden finns det massor med andra både kända och troligen även okända fabrikat som nog är lika bra och billigare i pris, samtidigt som kanske underhållsladdning med laddare från andra, och det blåa varuhuset inte har samma uppfattning om vad som är underhållsladdning som andra kända fabrikat har.......
Samtidigt skall man inte hylla C... för mycket för de går sönder eller i alla fall gick sönder rätt ofta förr. Jag har bytt ut tre trasiga under åren och värst var en som var ny och dömde ut ett batteri just till min fars bil, han köpte ett nytt som även det blev utdömt av en från början alltså trasig laddare...... Men om de funkar så funkar de bra.

Det lossnade väl bra för Ctek när de fick Ferrari, Lamborghini, Mercedes, Maybach, Harley Davidson, Aston Martin och Bentley att leverera en Ctek som underhållsladdare original med fordonen runt 2007 tror jag.

(Bäst är kanske att fimpa viss laddning från bodelsladdaren och överlåta hela ansvaret till en mindre och bra laddare ensam till startbatteriet.)
Kanske en sådan här.
www.clasohlson.com/medias/sys_master/9545682190366.pdf

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen