Jag funderar på att installera en fast ansluten liten laddare till startbatteriet enbart, den stora bodelsladdaren laddar visserligen med ett par ampere, men den följer laddcykel för bodelen så när det batteriet är fullt så övergår den till underhållsladdning även på startbatteriet.
Har en bil med smartgenerator och jag ser att den i stort sett aldrig laddar startbatteriet fullt, så toppladdning behövs,vad väljer man för laddare 4-5A? spelar det någon roll att laddning tidvis kommer från bodelsladdaren också? dessutom är det olika typ av batterier litium/AGM
Hej i min äldre bil så har jag en gammal Ctek kopplad enbart till bobatteriet som vaknar när man kopplar in sig på stolpe.
Den är ärvd efter min gamle far som är borta sedan mer än tio år sedan men....
Jag köpte den åt honom kanske för femton år sedan även om det låter otroligt länge sedan, och kopplade in den i hans cigguttag som var aktivt även när bilen var avstängd och hoppade igång när han kopplade in sig på stolpen vid sin parkeringsplats där de bodde, mest för kupévärme samt värme till motorn.
Ctek'en benämndes just som underhållsladdare och jag tror den ligger på mellan 3 och 5 Amp.
Den sköter sig fortfarande bra och underhållsladdar, blir klar, och börjar åter ladda när man mjölkat startbatteriet på ström till dator m.m. genom ciguttaget.
Funkar jättebra fortfarande och man behöver ju inte ha den i motorrummet, utan bara på startbatterisidan av ett ev. skiljerelä eller liknande pryl.
Jag skriver ofta Ctek när jag skriver om sådant här, men det är mest för att ofta var de faktiskt först med lite finesser som funkade bra, och jag var liiite bekant med en som jobbade där då, uppåt Dalarna till, men inte nu sedan länge.
Nu för tiden finns det massor med andra både kända och troligen även okända fabrikat som nog är lika bra och billigare i pris, samtidigt som kanske underhållsladdning med laddare från andra, och det blåa varuhuset inte har samma uppfattning om vad som är underhållsladdning som andra kända fabrikat har.......
Samtidigt skall man inte hylla C... för mycket för de går sönder eller i alla fall gick sönder rätt ofta förr. Jag har bytt ut tre trasiga under åren och värst var en som var ny och dömde ut ett batteri just till min fars bil, han köpte ett nytt som även det blev utdömt av en från början alltså trasig laddare...... Men om de funkar så funkar de bra.
Det lossnade väl bra för Ctek när de fick Ferrari, Lamborghini, Mercedes, Maybach, Harley Davidson, Aston Martin och Bentley att leverera en Ctek som underhållsladdare original med fordonen runt 2007 tror jag.
(Bäst är kanske att fimpa viss laddning från bodelsladdaren och överlåta hela ansvaret till en mindre och bra laddare ensam till startbatteriet.)
Kanske en sådan här.
www.clasohlson.com/medias/sys_master/9545682190366.pdf
M.v.h. JANKRO.