• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteri lampan lyser på instrumentpanelen please advice?

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Bifogar en video som beskriver vad som händer.
Bilens generator i motorn laddar inte batteriet typ. Jag fick underhållsladda för 3 dagar sen och då slocknade instrumentpanelens röda batteri lampa indicator. Men nu lyser den igen. Kan man byta något som heter kol va?
 

Bilagor

  • 20220304_185124.mp4
    101,9 MB · Visningar: 0
Lösning
1990 , är det inte milen som räknas när det gäller slitage, inte som mjölk som har bäst före datum . . . jag hade ju bytt kol eller ännu hellre kolbrygga med allt i ett, går säkert 10k mil till, kanske inte laddar lika bra som en ny uppgraderad men duger nog till dom flesta, och handen på hjärtat hur många år blir det innan det börjar jävlas igen. . . .

Nej, det är inte bara milen som räknas, gamla uttorkade 30 år gamla kullager kommer nästa gång, eller så går de nya kolen igenom den utslitna kollektorn, och du kan vara säker på att den börjar krångla när du minst önskar det, och generatorn har högst belastning, d.v.s. när det är mörkt, kallt och regnigt, eftersom det är då det går åt mest ström med all utrustning på.
F.ö...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack
Jag laddade batteriet fullt i går och mäter nu volt och jag får 12,45V. Batteriet är sen 2016. När jag sen startar bilen som vanligt så lyser den instrumentbrädan batteri röda lampan, trots att det är fulladdat. Känns som jag måste köpa nytt batteri va
Nej snarare tvärt om 12.45V ett tag efter laddning utan någon förbrukning?? tyder bara på att batteriet inte är jättebra för då borde det fortfarande visa kanse 12.7 Volt om det vore jättebra och om då absolut ingen förbrukning alls har skett sedan laddningen, utan bara vila.
Men det intressanta är vad spänningen hamnar på när bilen har startat. Om absolut ingen laddning sker så skall det inte ha hänt något med dina 12.45V. möjligen några tiondelar lägre efter startmotorn har tagit lite, men det intressanta är om det sker någon höjning av 12.45 när bilen går, och då om det laddar ok........ som det säkert inte gör, så skulle du ha över 14.5V. kanske uppåt 15V. men det har du högst troligt inte.
Antingen har du ingen höjning eller möjligen lite grand som inte gör någon nytta laddningsmässigt.
Allt tyder på att generatorn inte laddar alls eller möjligen dålig kontakt i någon kabel eller anslutning. Men åter, eftersom laddlampan lyser så verkar "elektroniken" funka och det mesta tyder på trasig generator som inte matar ut någon spänning/ström alls så inte ens laddningslampan kan slockna, typ kolen, regulatorn eller dålig kontakt vid kolhållaren eller regulatorn på fästskruvar eller något i bakant på generatorn. Men ändå, generatorfel.
Man kan nog också säga att även om ett batteri är trasigt/dåligt så skall det till ett rätt underligt/rejält fel om inte generatorladdning ändå skall ske och därmed släcka laddlampan.
En intelligent 230V laddare kan däremot säga ifrån, för en sådan känner/läser av batteriet och olika fel och struntar i att starta laddning om den inte blir nöjd med testen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske inte så påfrestande med in start per dygn, det sker ju om man använder en bil dagligen också, men bilen behöver ju vara igång en skaplig stund för att återladda det som gick åt vid start.

Lite svårt att förklara från grunden, men om du har ett mätinstrument och enklaste varianten, mät spänningen (Volt) på startbatteriets poler med bilen avstängd så bör det visa kanske 12,6 V eller så,,,, om batteriet är skapligt laddad eller mindre/mycket mindre Volt om batteriet är delvis urladdat.
Om du då startar bilen så skall spänningen (Volt) gå upp till över 14.5 eller mer för att laddning skall fungera bra.
Om laddlampan lyser så är det högst troligt att generatorn inte laddar, samtidigt som det ändå troligen funkar med startströmmen till generatorn som talas om ovan, för det är strömmen som håller lampan tänd som går ner och jordar i generatorn och funkar till att kicka igång generatorladdningen.
Hur generatorn ser ut vid regulatorn och kolen är lite olika, enklast är typ BOSCH där allt sitter i en enhet, men du har troligen en Ducellier generator och de kan vara lite struligare i konstruktionen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det skulle ev. kunna vara något batterikrångel också men att kolla det med instruktioner skrivet här kan vara lite svårt och diffust både att förklara och förstå på ett bra sätt.

Men generatorer från 1990 laddar sällan så högt som 14,5V, även om de är i toppskick snarare 13,8-14V.
 
Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
12,45V tyder på halvladdat batteri men det kan funka. Att generatorlampan lyser tyder på generatorfel. Spelar ingen roll hur många nya batterier du sätter i bilen, generatorlampan kommer att lysa ändå.
Vad kan jag kolla på generatorn? Måste jag skruva bort den för att kolla vad som kan vara fel?
Någon sa man kan starta motorn och mäta på batteriet med en voltmeter och se då status hur generatorn laddar/inte laddar?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad kan jag kolla på generatorn? Måste jag skruva bort den för att kolla vad som kan vara fel?
Någon sa man kan starta motorn och mäta på batteriet med en voltmeter och se då status hur generatorn laddar/inte laddar?
Starta motorn och sätt på alla förbrukare som fläkt, helljus, torkare, ja allt du kan komma på, mät sedan med voltmätare på batteriet. Visar den under 13 volt så kan du utgå från att generatorn är kass. Den ska helst visa mera än 13 men visar den 13 så laddar generatorn iaf.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Vad kan jag kolla på generatorn? Måste jag skruva bort den för att kolla vad som kan vara fel?
Någon sa man kan starta motorn och mäta på batteriet med en voltmeter och se då status hur generatorn laddar/inte laddar?
Mät på Batteriet före start. Starta motrorn och mät igen på Batteriet. Då motorn går så ska spänningen öka .
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Nej snarare tvärt om 12.45V ett tag efter laddning utan någon förbrukning?? tyder bara på att batteriet inte är jättebra för då borde det fortfarande visa kanse 12.7 Volt om det vore jättebra och om då absolut ingen förbrukning alls har skett sedan laddningen, utan bara vila.
Men det intressanta är vad spänningen hamnar på när bilen har startat. Om absolut ingen laddning sker så skall det inte ha hänt något med dina 12.45V. möjligen några tiondelar lägre efter startmotorn har tagit lite, men det intressanta är om det sker någon höjning av 12.45 när bilen går, och då om det laddar ok........ som det säkert inte gör, så skulle du ha över 14.5V. kanske uppåt 15V. men det har du högst troligt inte.
Antingen har du ingen höjning eller möjligen lite grand som inte gör någon nytta laddningsmässigt.
Allt tyder på att generatorn inte laddar alls eller möjligen dålig kontakt i någon kabel eller anslutning. Men åter, eftersom laddlampan lyser så verkar "elektroniken" funka och det mesta tyder på trasig generator som inte matar ut någon spänning/ström alls så inte ens laddningslampan kan slockna, typ kolen, regulatorn eller dålig kontakt vid kolhållaren eller regulatorn på fästskruvar eller något i bakant på generatorn. Men ändå, generatorfel.
Man kan nog också säga att även om ett batteri är trasigt/dåligt så skall det till ett rätt underligt/rejält fel om inte generatorladdning ändå skall ske och därmed släcka laddlampan.
En intelligent 230V laddare kan däremot säga ifrån, för en sådan känner/läser av batteriet och olika fel och struntar i att starta laddning om den inte blir nöjd med testen.

M.v.h. JANKRO.
Jag körde bilen efter att jag fulladdade batteriet och uppmätte 12,45, nu visar mätaren 12,22. När jag startar bilen och mäter så får jag 12.0 - 12,60 voltmetern hoppar från typ 12.0 - 12,60.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack all, ska skruva lite nu och se vad som händer.
Är det denna man byter på generatorn, sitter kolen i denna?(angående att byta kol)

På en så gammal generator bör man inte bara byta kolen, kollektorn (som kolen går emot) bör också svarvas och spåren däremellan rensas om det finns tillräckligt material kvar i kollektorn för att svarva den? Annars är nog en ny/möjligen utbytes om det finns, ett bättre alternativ om man inte kan fixa det själv! :)
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja och det kan funka men håller med om att kollektorn behöver svarvas. Det kostar ju inte många kronor att prova, sämre kan det ju inte bli.

Risken är ju väldigt stor att den lägger av när man bäst behöver den om man gör så, generatorn går ju tufft i en husbil eftersom den också skall ladda bodelsbatterierna, om man inte alltid står vi elstolpe.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag skulle nog köpa en ny generator. Om den som är i bilen är original är den nog slut. Det finns en dock en hake, det kan bli fel med att söka på registreringsnumret. Fästöronen kan skilja en en del. Så är det på min bil.
Jag tog med generatorn till butik, sökningen med regn. blev fel.
Remskivan kan det vara bra att ha lite koll på, original är 67mm vad jag kommer ihåg. Om den är mindre är risken stor att remmen kommer att slira.

På en av bilderna ser det ut som att två kablar är kopplade till B+ på generatorn.
Risk för glapp. I princip kan bulten ha gängat ur som är B+ på generatorn. Bulten är ganska kort.
När jag bytte ut min generator satte butiken dit en längre bult för att få plats med två kablar.

Jag har också två kablar från B+ för att minska spänningsfallet. En är en kort grov kabel som går till startbatteriet. Frågan är om din eventuella extra kabel går startbatteriet.

Kolla även att D+ inte har lossnat och ligger emot jord. Laddningslampan kommer att lysa som den ska när tändningen vrids på. Det som händer när generatorn generatorn börjar att ladda är att polariteten på D+ ändras från minus till plus. Då matas laddningslampan med plus från två håll och slocknar.

Tex https://www.autodoc.se/ har billiga generatorer.
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Tack
Jag laddade batteriet fullt i går och mäter nu volt och jag får 12,45V. Batteriet är sen 2016. När jag sen startar bilen som vanligt så lyser den instrumentbrädan batteri röda lampan, trots att det är fulladdat. Känns som jag måste köpa nytt batteri va
När motorn går och laddning är ok så ska den ligga på 13,2 - 14,8 volt, byt generator.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Byt laddningsregulatorn med kol som sitter med 2 st skruvar på baksidan av generatorn.
Ja jag beställde en ny bara typ 90kr. Vad jag kunde se så är det bara en kabel kopplad back på generatorn, den är grov och går till startmotor.
Jag ska kolla noggrannare i morgon igen då det verkar som att det ska vara både B+ och D+ kontakter kalbar typ
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, den som benämns D+ är den som går till laddningslampan på panelen och är "bara" en vanlig tunn kabel.
Ibland ett flatstift eller en liten skruv/mutter fastsättning på generatorn, och ibland en kort kabelstump på den köpta regulatorn som skarvas samman med en kabel från bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen