Kanske inte så påfrestande med in start per dygn, det sker ju om man använder en bil dagligen också, men bilen behöver ju vara igång en skaplig stund för att återladda det som gick åt vid start.
Lite svårt att förklara från grunden, men om du har ett mätinstrument och enklaste varianten, mät spänningen (Volt) på startbatteriets poler med bilen avstängd så bör det visa kanske 12,6 V eller så,,,, om batteriet är skapligt laddad eller mindre/mycket mindre Volt om batteriet är delvis urladdat.
Om du då startar bilen så skall spänningen (Volt) gå upp till över 14.5 eller mer för att laddning skall fungera bra.
Om laddlampan lyser så är det högst troligt att generatorn inte laddar, samtidigt som det ändå troligen funkar med startströmmen till generatorn som talas om ovan, för det är strömmen som håller lampan tänd som går ner och jordar i generatorn och funkar till att kicka igång generatorladdningen.
Hur generatorn ser ut vid regulatorn och kolen är lite olika, enklast är typ BOSCH där allt sitter i en enhet, men du har troligen en Ducellier generator och de kan vara lite struligare i konstruktionen.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Det skulle ev. kunna vara något batterikrångel också men att kolla det med instruktioner skrivet här kan vara lite svårt och diffust både att förklara och förstå på ett bra sätt.