• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

    *) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Löst Elsystem Backkamera fungerar inte

Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.996
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Det är manöverspänningen du måste finna,
eller varför den är försvunnen menar jag.

Checka spänningen till och från tändningslåset.
Ett elschema är till stor hjälp att finna de rätta kablarna, borde gå att få fram ett här
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.572
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Det är manöverspänningen du måste finna,
eller varför den är försvunnen menar jag.

Checka spänningen till och från tändningslåset.
Ett elschema är till stor hjälp att finna de rätta kablarna, borde gå att få fram ett här
Hej Peter...
Jo misstankarna lutar skarpt åt det hållet.... Men hade hoppats slippa ta bort all panel bara för att komma åt tändningslåsets kablar.....har redan det så rörigt i HB med reservdelar och ombyggnad :twitcy:.....det får bli nästa arbetspass :eek:
Fortsättning följer på den försvunna tråden :twitcy::bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.572
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Än en gång vill jag be admin ändra tillbaka huvudrubrik till original, då saken handlar inte om backkameran.... Skall medlemmar kunna ha nytta av tråden så är det ju viktig att det inte är fel rubrik...

Redan när huvudet vaknade så funderade jag över situationen.... Och så fort jag steg upp så kollade jag om mina funderingar var rätt...... Och det var de ju inte :twitcy:.... Däremot fick det mig att än en gång fundera över säkringar a som jag har mätt 2 ggr och alla visade sig vara ok båda ggr...... Men nu föll mina tankar på två som sitter lite för sig själv.... Och till min stora förvåning så var denna gång säkring no 31 som är för tändningslåset sönder... Jag satte dit en ny.... Och slog på tändningen..... För en sekund såg jag att allt verkar fungera.... Sen gick säkringen.... Så nu undrar jag indikerar detta att det är fel i tändningslåset..... Eller?:rolleyes:

Tusen tack på förhand för ert svar :bye:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
518
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
För en sekund såg jag att allt verkar fungera.... Sen gick säkringen.... Så nu undrar jag indikerar detta att det är fel i tändningslåset..... Eller?:rolleyes:
Vad händer om du kopplar loss ledningen från säkr.hållaren vid tändn låset? Håller säkr då så kanske du ska koppla loss ledn som går från tändn.lås... osv (och söka vidare :)

Efter tanke: Kan du koppla ur tändn.lås och tjyvkoppla? Håller säkr då?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.996
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Nu gäller det att lista ut vad som fick säkringen att lösa ut.

Går säkringen när du bara vrider på tändningen?

Om inte, starta en av drifterna som berörs, vänta en stund, stäng av den, och prova med nästa drift, o.s.v.
Klarar säkringen drifterna var för sig, men inte flera samtidigt, tyder det på att någon av dem går för tungt.
Lycka till Peter :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.996
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Då skulle jag frilägga tändningslåset, vet inte hur det ser ut i en Ducato, men ofta är det typ 2-4 skruv att lossa panelen runt rattstången.
Nu skulle åter ett kopplingsschema vara välkommet, men en uppmätning av multiställaren i tändningslåset måste till, även kablarna till och från, dock är det vanligare att felet ligger i bakstycket på tändningslåset än i kablaget.

Jag minns inte din årsmodell, men kollar man tändlås Ducato 02-06, så finns inte ett enda på bildelsbasen, kan det bero på en "barnsjukdom" i den delen (?)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.572
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Hej Peter...

Tusen tack för ditt arrangemang.....
Efter lite mer funderingar så såg jag att backen låg i :eek:
Så jag gjorde ett nytt försök utan backen i..... Då går inte säkringen :spinny:
Men kupé fläkten går bara på 4:an vilket betyder att dioden till fläkten är trasig.... Och så har jag inget bakljus.... Hälften av felen är nu ok 
Så fortsättningen på den försvunna tråden fortsätter :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.572
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
menar du bakljus eller backljus ,jag tänker på din backkamera
Det gäller backljuset vilket min 12v Dvr och backkamera också är inkopplad på.... Allt går på samma signal
Felet förut kupé fläkten verka ha tillkommit efter att jag tog av alla lampor baktill då jag gjorde ett jobb på hb.... Och sen förväxlade två vita kablar....
Nu skall jag fixa kupé fläkten.... Och sen skruva tillbaka allt på rätt plats....

Alla här i denna tråd utom Admin har varit mig mycket hjälpsam och det är jag himla tacksam för....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.346
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Komponenten som sitter på tvären uppe på förkopplingsmotståndet till fläkten är en termosäkring (ingen diod) som är utbytbar om man använder "sockerbitar" istf svetsen.
Gradtalet på termosäkringen minns jag ej men om du googlar på "fläktmotstånd" finns det nämnt .här på forumet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.572
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Komponenten som sitter på tvären uppe på förkopplingsmotståndet till fläkten är en termosäkring (ingen diod) som är utbytbar om man använder "sockerbitar" istf svetsen.
Gradtalet på termosäkringen minns jag ej men om du googlar på "fläktmotstånd" finns det nämnt .här på forumet
Bra tipps Göte..... Men jag tror att det är den stora motståndet eller vad det nu heter.... För det är ett tecken när fläkten bara gåt på 4:an då är det motståndet som är kass..... Skrev nog i ett tidigare inlägg att det var dioden men det skulle vara motståndet. :eek:;)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.346
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Typiskt för när termosäkringen går är att fläkten bara går på högsta hastigheten. Sen sägs det iofs att termosäkringen ofta utlöser pga trög fläktmotor med förhöjd strömförbrukning som följd, men jag misstänker att i ditt fall så kan nog din långa vistelse i varmare länder stressa säkringen extra!
Hittade just igen att jag köpt en för 216 grader. Inte säkert det var exakt rätt gradtal men om den passar dig kan jag skicka. Ge mig adressen bara!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Typiskt för när termosäkringen går är att fläkten bara går på högsta hastigheten. Sen sägs det iofs att termosäkringen ofta utlöser pga trög fläktmotor med förhöjd strömförbrukning som följd, men jag misstänker att i ditt fall så kan nog din långa vistelse i varmare länder stressa säkringen extra!
Hittade just igen att jag köpt en för 216 grader. Inte säkert det var exakt rätt gradtal men om den passar dig kan jag skicka. Ge mig adressen bara!
Man kan nog vara ganska säker på att det är fläkten som är den verkliga orsaken, när vi hade problem mätte jag till slut upp fläktens förbrukning, och det var stor skillnad mellan den gamla och den nya fläkten. F.ö. hjälpte det bara temporärt att smörja den gamla fläkten, så ett byte är verkligen att rekommendera för att få lugn och ro på så här gamla gamla bilar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.537
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Vettigt är att byta både fläkt och motstånd när man ändå har skruvat loss bitarna. Både fläkt och motstånd brukar gå att hitta till vettigt pris på t.ex. ebay.

Pålle
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.572
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Såja...... i dag var det en bra "arbetsdag"..... ca 10 min tog det att hitta och laga felet :yes: Sen tidigare har jag löddat kablarna fast direkt på motståndet, det har hållit i över 4 - 5 år, .... som jag såg det tidigare så blir det varmt i kabelsko anslutningen på motståndet och då fungerar bla inte honkontakten, därför borrade jag hål och lödde fast den kabeln som då hade ingen kontakt med motståndet. ... värmesäkringen ser ut att vara på 216gr och fungerar ua..... men tack för era synpunkter....:bye:
Nu är det bara fönsterhissen och AC:n som inte fungerar..... men jag söker vidare efter den försvunna tråden :twitcy:
 

Bilagor

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.962
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Såja...... i dag var det en bra "arbetsdag"..... ca 10 min tog det att hitta och laga felet :yes: Sen tidigare har jag löddat kablarna fast direkt på motståndet, det har hållit i över 4 - 5 år, .... som jag såg det tidigare så blir det varmt i kabelsko anslutningen på motståndet och då fungerar bla inte honkontakten, därför borrade jag hål och lödde fast den kabeln som då hade ingen kontakt med motståndet. ... värmesäkringen ser ut att vara på 216gr och fungerar ua..... men tack för era synpunkter....:bye:
Nu är det bara fönsterhissen och AC:n som inte fungerar..... men jag söker vidare efter den försvunna tråden :twitcy:
Inte undra på att du får elproblem när du gör så, du döljer ju problemet med att strömförbrukningen är för hög, nästa gång brinner förmodligen fläktmotorn upp!
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.572
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Inte undra på att du får elproblem när du gör så, du döljer ju problemet med att strömförbrukningen är för hög, nästa gång brinner förmodligen fläktmotorn upp!
Kan du utvecklar det lite mer? Då jag ser inte atthär är den typ av fel som du påstår.... Kupé fläkten fungerade inte denna gång pga. En kall lödning och med tiden lossnade kablen...
 
Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…
Toppen