• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Backkamera fungerar inte

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Häromdagen slutade backkameran att fungera (skärmen framme fungerar)och även cupe fläkten, cigarettuttagen på mitten konsolen slutade också att fungera, idag märkte jag att torkarblad och spolarmotorn ej heller fungerar.... Och sen en längre tid har inte vänstra ruta motor fungerat... Säkert har alla ett gemensamt fel (hoppas jag).... Jag har kollat alla säkringar.... Och även de i motorrummet under det svarta locket...... Alla säkringar är hela...... Nu börjar mina kunskaper tryta..... Och maktlöshet inför felet (felen) ökat...... Så kanske någon vänlig medlem har tipps på vad jag mer kan göra....
 
Lösning
Såja...... i dag var det en bra "arbetsdag"..... ca 10 min tog det att hitta och laga felet :yes: Sen tidigare har jag löddat kablarna fast direkt på motståndet, det har hållit i över 4 - 5 år, .... som jag såg det tidigare så blir det varmt i kabelsko anslutningen på motståndet och då fungerar bla inte honkontakten, därför borrade jag hål och lödde fast den kabeln som då hade ingen kontakt med motståndet. ... värmesäkringen ser ut att vara på 216gr och fungerar ua..... men tack för era synpunkter....:bye:
Nu är det bara fönsterhissen och AC:n som inte fungerar..... men jag söker vidare efter den försvunna tråden :twitcy:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Jaha nu kommer det svåra att mäta sig fram till avbrottet !
Kolla matningsbleckens anslutningar där bör det vara avbrott ,kolla återigen den tjocka anslutningen !
I värsta fall får man dra/löda dit en ny matningskabel till blecken från en inkommande matningspunkt !
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Ja det kan stämma ,det är matningsrelä,kolla reläsocklarna genom att dra upp reläna !
Felet kan också ligga i själva reläkontakterna !och då måste man mäta sig fram eller chansa på nya reläer.
Reläna skall ju också ha en styrspänning och den kanske saknas,skall höras ett klick när de drar !
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jojje.... Du är en klippa som tar dig tid att hjälpa mig..... Men just nu känner jag och min kropp att jag får nog ta det lugnt och lämna in bilen..... Värken gör sitt nu :(
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hade vi bara haft ett elschema,det hade underlättat !
Börjar misstänka att det är styrningen till reläna från tändningen som saknas ?

Du kan säkert vara inne på rätt tråd jojje.... Men "denna typ" av el är för mig överkurs. :eek:
Imorgon kl 08:30 så har jag tid på verkstad här i Växjö.... Växjö Peter känner dem så därför fick jag en tid direkt i morgon :spinny: så jag kan bara hålla tummarna att jag inte blir ruinerad :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Till Admin..... Jag ser att ni har ändrat rubriken i denna tråd.... Och utan att informera mig om det :mad:
Jag är tacksam om admin ändrar tillbaka rubriken till tidigare då den är nu missvisande.....
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Du kan säkert vara inne på rätt tråd jojje.... Men "denna typ" av el är för mig överkurs. :eek:
Imorgon kl 08:30 så har jag tid på verkstad här i Växjö.... Växjö Peter känner dem så därför fick jag en tid direkt i morgon :spinny: så jag kan bara hålla tummarna att jag inte blir ruinerad :twitcy:
Ok vi håller tummarna
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dyrt Blev det :eek: om jag tänker på hur närmre en lösning jag är på detta eländiga el fel.... Verkstaden gav upp :msn_wall: det kostade mig 500 spänn :eek:
Så just nu vet jag inte hur jag ska lösa detta :rolleyes:
Är just nu på väg till Laholm för att fiska lax :spinny:..... Med en dag i taget kommer man långt bort :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De drifter du räknar upp som inte fungerar är sådana som kräver tändningen påslagen.
Jag misstänker att den funktionen strular.
Kan du mäta bakom tändningslåset så det finns spänning dit och ifrån?
Det borde sitta ett eller flera reläer som styrs av tändningen
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland behöver jag distans till ett problem därför drog jag till Laholm för att fiska lax istället :spinny:
Men innan det så körde jag till Halmstad för att tanka gas, handla mat och köpa lite på biltema. Så det blev en himla lång dag... :eek: väl i Laholm så mötte jag en fiske kompis... Han har parkinson :eek: bryter han inte sitt fiskespö så har han ett stort ormbo med linan på rullen :eek:...... Idag fick jag hjälpa honom ca 1/2 Tim med att trassla upp linan.....
Sen blev det kvällstur med hundarna.... Även om mina fötter skrek allt de kunde att de ville vila.... Men jag lyssnade inte på dem :twitcy:
När vi hade gått halvvägs så hörde jag en röst inom :rolleyes: mig som så.... Flera olika personer säger om elproblemet att det måste vara någor relä som inte slår till, och andra säger att nästan alla dessa problem hänger samman, en person fick mig till att öppna helt ena säkringsboxen (då fick jag bla. en insyn i hur säkringboxen fungerar)....
En fick vindrutetorkare att fungera om man tjuvkopplade säkringsboxen.... En tyckte jag skulle byta avgasrör :swoon:
Hur som helst så hörde jag rösten som sa..... Dessa relän som ingen vet vad de går till... Det måste ju vara dessa relän som styr de strömlöst plintar i säkringsboxen.... Det finns ju ingen anledning att dra in fler pluskablar än den grova plus kabel som sitter i säkringsboxen.... Så om rösten har rätt så är det ett eller flera relän i säkringsboxen som inte fungerar som de ska.... Enkelt eller hur :spinny:

Nu uppstod ett annat problem...... Att nu är jag rädd ifall rösten har fel och bara sätter mig i en massa onödigt arbete...... Så just nu tar jag hellre det lugnt..... Tills den dagen kommer då jag bara absolut måste prova och se om rösten hade rätt :twitcy:

Sen till Admin.... Tydligen är det svårare för Admin att rätta till sitt misstag från i går än det är att fixa mitt elproblem.... Säger som Greta Thunberg....... Skäms på er..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så ja idag kändes det rätt att ta itu med problemet........ men först vill jag för tredje gång be ADMIN att ändra rubriken tillbaka till ursprungs rubriken då ämnet handlar inte om min backkamera... TACK.
Idag är det över +30 här i Laholm, så då är det bra väder att jobba i :twitcy:.... Nu har det gått flera dagar sen jag har fått njuta av läsningen när jag hörde rösten inom mig som sa vart problemet låg..... det var relä i säkringsdosan om jag nu minns rätt.....
Så jag angrep direkt de 2+2 relä som sitter i säkringsdosan.... och till min stora ........ besvikelse så hittade jag inga fel på relä, däremot slår de inte till när jag vrider om startnyckeln.... vilket de borde göra :( ... tyvärr går det inte att se någon kabel som styr dessa relä så just nu är jag tillbaka på ruta ett :msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall:........
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Men, -går det verkligen inte att få isär så du kommer åt baksidan av reläkortet? Plasten runt är väl inte gjuten dit? Även om det ryker en eller annan plastflärp så borde ett visst mått av våld lösa problemet (tror jag)!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men, -går det verkligen inte att få isär så du kommer åt baksidan av reläkortet? Plasten runt är väl inte gjuten dit? Även om det ryker en eller annan plastflärp så borde ett visst mått av våld lösa problemet (tror jag)!

Som jag ser det så är det alla kablar som sitter på baksidan som hindrar mig från att öppna säkringsboxen helt ..... men det är samtidigt märkligt att det gäller både säkringsboxen till vänster och den till höger.....måste vara något som styr relän gemensamt eller hur..?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Allt tyder på att det saknas styrspänning till reläna från tändningen !
Du kan testa om du har funktionerna genom att bygla ett relä i taget om det är standardrelä punkt 30 till 87 spolen har (85-86)
En tillfällig lösning kan vara om du hittar en punkt som har 12v med tändningen på och om du kommer åt punkt 86 på det ena reläet som brukar vara plus förbind med en kabel, ! mät dig fram ! troligtvis är reläerna parallellkopplade !
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Allt tyder på att det saknas styrspänning till reläna från tändningen !
Du kan testa om du har funktionerna genom att bygla ett relä i taget om det är standardrelä punkt 30 till 87 spolen har (85-86)
En tillfällig lösning kan vara om du hittar en punkt som har 12v med tändningen på och om du kommer åt punkt 86 på det ena reläet som brukar vara plus förbind med en kabel, ! mät dig fram ! troligtvis är reläerna parallellkopplade !

Jag tog ut relän i dag och testade ett efter ett... Alla 4 relä fungerar bra och sluter blecken så spänning kan passera... Jag mätte också polerna där relän sitter det skall vara spänning på de nedre poler men jag fick inte fram någon... Känns just nu som att det kan vara brott i säkringsboxen.... Men varför i båda samtidigt.... Och då känns det som att något annat måste vara felet..
 
Toppen