• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Backkamera fungerar inte

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Häromdagen slutade backkameran att fungera (skärmen framme fungerar)och även cupe fläkten, cigarettuttagen på mitten konsolen slutade också att fungera, idag märkte jag att torkarblad och spolarmotorn ej heller fungerar.... Och sen en längre tid har inte vänstra ruta motor fungerat... Säkert har alla ett gemensamt fel (hoppas jag).... Jag har kollat alla säkringar.... Och även de i motorrummet under det svarta locket...... Alla säkringar är hela...... Nu börjar mina kunskaper tryta..... Och maktlöshet inför felet (felen) ökat...... Så kanske någon vänlig medlem har tipps på vad jag mer kan göra....
 
Lösning
Såja...... i dag var det en bra "arbetsdag"..... ca 10 min tog det att hitta och laga felet :yes: Sen tidigare har jag löddat kablarna fast direkt på motståndet, det har hållit i över 4 - 5 år, .... som jag såg det tidigare så blir det varmt i kabelsko anslutningen på motståndet och då fungerar bla inte honkontakten, därför borrade jag hål och lödde fast den kabeln som då hade ingen kontakt med motståndet. ... värmesäkringen ser ut att vara på 216gr och fungerar ua..... men tack för era synpunkter....:bye:
Nu är det bara fönsterhissen och AC:n som inte fungerar..... men jag söker vidare efter den försvunna tråden :twitcy:

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Häromdagen slutade backkameran att fungera (skärmen framme fungerar)och även cupe fläkten, cigarettuttagen på mitten konsolen slutade också att fungera, idag märkte jag att torkarblad och spolarmotorn ej heller fungerar.... Och sen en längre tid har inte vänstra ruta motor fungerat... Säkert har alla ett gemensamt fel (hoppas jag).... Jag har kollat alla säkringar.... Och även de i motorrummet under det svarta locket...... Alla säkringar är hela...... Nu börjar mina kunskaper tryta..... Och maktlöshet inför felet (felen) ökat...... Så kanske någon vänlig medlem har tipps på vad jag mer kan göra....
Har inget konkret förslag men det kan vara så att lödningar i kretskortet där säkringarna sitter har släppt. Vet att Ford hade det problemet ett tag , fick själv löda om. Kolla så att det finns ström vid stiften där säkringen sitter.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tråkigt att höra att du råkat ut för elproblem.
Synd att det inte hände för ca en vecka sedan (eller inte hände alls) när vi var i närheten av dej. Då hade jag tagit fram alla mätare och lödkolven och hjälpt dej.
Hoppas det löser sig med ovanstående hjälp.
Mvh Tony
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tråkigt att höra att du råkat ut för elproblem.
Synd att det inte hände för ca en vecka sedan (eller inte hände alls) när vi var i närheten av dej. Då hade jag tagit fram alla mätare och lödkolven och hjälpt dej.
Hoppas det löser sig med ovanstående hjälp.
Mvh Tony

Jag tackar och :bock::bock::bock:  för din vänlighet Tony....
Idag provade jag med en extra minus kabel.... Tyvärr hjälpte det inte :msn_cry:
Jag har nu mätt och det visar sig att minus är ok... Men där är ingen +....
Medan jag skriver detta så slår det mig att där sitter flera säkringar på batteri plattan som är på plus polen.... Måste kolla dem också :rolleyes:.... Är alla hela då är mitt huvud tom på lösningar :msn_cry::msn_cry::msn_cry:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du verkligen spänning vid säkringarna ?
Kanske är du i närheten av Broby så kan jag hjälpa dig !
Eller jag kan köra till dig ?

Jojje

Hej Jojje.... jag har mätt alla säkringar även de som sitter på pluspolen på startbatteriet.... Har också dragit en extern minuskabel till cigg uttaget.... det hjälpte inte.... så jag mätte mellan minus på cigguttaget och plus från batteriet .... då får jag 13.2V.... så minus är helt ok enligt mig.... Peter Växjö medlem här i HBK har kontaktat en firma som tar in mig i morgon .... så att köra härifrån känns just nu inte helt rätt, men vist är du i närheten så är du mer än välkommen.... adress Älgvägen 5 Växjö.... eller ring på 0704240465
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Högersidan kollad.... Alla säkringar inom den vita linjen har ingen ström :eek: skall kolla i boken vart de går....
Om något nu är sönder i säkringsboxen är det något man själv kan laga?
 

Bilagor

  • IMG_20200803_132048.jpg
    IMG_20200803_132048.jpg
    1,3 MB · Visningar: 53

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Det här tyder på avbrott på säkringsboxens undersida ! Det man kan göra är att komma åt undersidan och mäta och rengöra och ev. måste man löda ! Med tiden rostar och oxiderar såna här delar !
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag tagit loss enheten.... Ser ut som att den inte går att öppna..... Önskar tipps på vad gör jag nu..... Köpa en ny?
 

Bilagor

  • IMG_20200803_133456.jpg
    IMG_20200803_133456.jpg
    1,7 MB · Visningar: 50

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Just nu ser allt bra ut.... Har svårt att få av det övre bakre plasten... Tipps... Skall spruta oxidspray in i "lådan"
 

Bilagor

  • IMG_20200803_135125.jpg
    IMG_20200803_135125.jpg
    1,4 MB · Visningar: 27

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Flatstiftanlutningar brukar med tiden ha dålig kontakt,problemet är att de ofta är låsta med en liten klack så de kan vara svåra att lossa !
Men kan du röra på dem samtidigt som du kontaktsprajar så kan det hjälpa !
 
Toppen