Sv: B-körkort för tung husbil?
Det handlar inte om en gudomlig förmåga utan när vi tog b-kort så fick vi köra alla slags bilar även lastbilar.
Många jobbade på brädgårdar som hade egen lastbil även grustag som hade egna lastbilar.
MEN så fort man körde åt en kund fordrades trafik-kort för då räknades det som yrkesmässigt.
Själv körde jag lastbil då och då. Många andra med mej fick då sedan frågan om vi ville ha C-kort. Både frugan och jag kryssade i rutan och fick sedan kortet.
mvh Gert
[
quote=LaBri;271639]Ja, och handen på hjärtat vad säger att en med B-körkort sedan 1996 eller tidigare har någon slags medfödd kompetens att framföra dessa tunga fordon om de klassas som personbil, men kompetensen försvinner om samma bil är reggad som tung lastbil. Och vad är det för en gudomlig förmåga svenskar med B-körkort före 1996 besitter, som tydligen inte andra europeiska medborgare har?
Självklart, tycker jag, att kompetensen ska bevisas innan man sätter sig som förare i ett sådant fordon - antingen genom att det krävs C-behörighet eller genom någon slags egen behörighet för tunga husbilar.
Lasse[/quote]