• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort för tung husbil?

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

jo vi vet att gränsen är 3500kg frågan var blir man en bättre förare om
man typar om husbilen till 3500kg och åker lagligt
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej Gurra och alla andra trafikanter . Vore det inte bra med lite omdömme i trafiken så hoppas jag om du kör en bil på 3500 eller 4500 kg spelar ingen roll. Visa hänsyn till medtrafikanter . MVH Bosse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Varför ska man lida för man fick c berhörigheten genom en namnteckning ?
Har kört några mil i lastbil sen dess och även fått utbildning på framförande av brandbil i utryckning så kallad blåljuskörning med tillhörande halkkörning på övningfält varje år(väldigt lärorikt),sen om det är orättvist eller ej får de lärde tvista om observera att jag inte kallar mej yrkeschaufför långt ifrån heder till alla dessa som rattar runt alla oss andra som tror att en långtradare är utrustad med rotorblad från nån helikopter som bara kan lyfta när vi andra ska förbi å fram,kul det där med morsan och mckort hon skulle "gärna" få låna min varadero 1000 men hon klagar på att när hon tar högersvängarna runt frysboxen i köket med rullatorn vill den inte följa med som för,morsan är 80+

skulle heller inte vara främande för nån slags uppkörning för c behörigheten typ vart 3 år
tror inte att hälsan och trafikvettet ligger på samma nivå om hälsan är god eller
ps det här inlägget är skrivet lite med glimten i ögat ;)

Tack för det inlägget. Nu kan man köra lugnt med B-kort taget före -96.:D

Sorry, måste redigera. Gurra tackade detta inlägg;)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Visst tycker väl alla att det måste finnas olika behörigheter på körkort? Inte ska jag få framföra en tung långtradare på mitt B-körkort? Konsekvenserna när det smäller ökar dramatiskt ju tyngre fordon jag framför. Olika behörigheter innebär dessvärre alltid gränsdrgningar och vid gränsdragningar kommer alltid någon i kläm. Särskilt när villkoren ändras och inte är tydliga.

Grundproblemet med dåliga lastvikter justeras dessvärre på ett sätt att diskussionerna nu istället gälller körkortsbehörigheter.

Att ha omdöme, kompetens, rätt hälsotillstånd, mm, borde vara självklarheter för alla trafikanter och ska givetvis inte i sig leda till högre körkortsbehörighet.

Sen är det förbaskat tråkigt med de här svenska undantagen, där man nu ska få med sig övriga världen i efterhand.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Undantagsregler, liknande den som är aktuell när det gäller körning med "tung" husbil på "gammalt" B-kort finns i de flesta länder.

Den internationella benämningen är "grandpa´s right" -- d.v.s. att farfar har rätt att köra det han fick köra när körkortet utfärdades.
 

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Styrelsen har inlett diskussioner med utbildningsanordnare för tunga körkortsbehörigheter. Tanken är att erbjuda Husbilsklubbens medlemmar en utbildningshelg för C1 behörighet. Utbildninngen är tänkt att anordnas som träffar runt om i landet.

Så fort propositionen angående tredje körkortsdirektivet kommer tas diskussionerna upp igen och en utbildningsplan kommer att tas fram.

Tills dess - kör lugnt.

Kurt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Undantagsregler, liknande den som är aktuell när det gäller körning med "tung" husbil på "gammalt" B-kort finns i de flesta länder.

Den internationella benämningen är "grandpa´s right" -- d.v.s. att farfar har rätt att köra det han fick köra när körkortet utfärdades.

Jo det är helt rätt. De reglerna ser vi här hemma också när det gäller ex C-behörighet och A-behörighet och det är väl riktigt att inte retroaktivt ta tillbaka behörigheter som man fått.

Det jag tycker är olyckligt är när vi skapar nya undantag, ex de förändrade reglerna för husbil pb2, utan att ha övriga Europa med oss. Det är därför vi har den här komplicerade situationen att jag lockas att köpa ett fordon som jag sedan kanske inte får framföra vare sig innanför eller utanför landets gränser.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Tog C-behörighet för säkerhets skull för 2 år sedan eftersom vi köpte en 5,2 tons Iveco baserad alkovbil. Bedömmer att jag hade konkret nytta av ca 5% av kursen. Det mesta av teoridelen berörde bärighetsklasser, färdskrivare, lastsurrning m.m. irrelevant. Kördelens "utmaning" var den dubbelstegade växellådan och luftningen av bromsar, inte speciellt relevant.

Vår 5,2 tons husbil, 8,25 m lång om med dubbla bakhjul är mer lättkörd och ligger bättre på vägen än vår första 5,9 m långa halvintegrerade 3 tons husbil med smal hjulbas och överhäng bak.

Så de 20000 kr och massa tid som C-kortet kostade var lika onödiga för oss som husbilschaufförer som de flesta navigationskurser som också har mycket liten anknytning till modernt båtåkande.

Inser att vi måste ha gränser någonstans men stegena till nästa nivå får inte vara orimliga. Ett C1-kort upp till 7,5 ton, med mindre omfattning i tid och pengar än dagens C-kort och med fokus på de för husbilar relevanta aspekterna och inte lastbilsfokus vore nog rätt enligt min åsikt.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Jag gjorde likaledes och det har jag inte ångrat. Lite nytta hade man allt av kursen då det ju var många år sedan man tog det vanliga körkortet.

Dessutom var det rätt kul att baxa runt en 26 tons Scania i backarna i Jönköping.

Och dom 16.000 det kostade är ju trots allt inte så förfärligt mycket pengar i förhållande till dom 1.3 mille som bilen kostar.

Jag kan i alla fall säga att som van bilförare är det inga problem att ta C-kortet. Jag stormläste teori i en vecka och skrev upp - klart.
Tog sedan 2 dubbellektioner måndag, tisdag, onsdag och en dubbellektion torsdag förmiddag, körde upp på eftermiddagen - klart.

Nu behöver man i alla fall inte vara orolig för vad man hittar på angående detta och jag har inget förklaringsproblem för lokala poliser på kontineneten.

Sen tycker jag absolut att man kan införa ett C-1 kort för bilar upp till ?? ton men då inte med rätt att användas för yrkesmässig trafik.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Vilken proposition?

Den proposition där regeringen förseslår riksadagen att bl a besluta kring de delar av det tredje körkortsdirektivet som vi diskuterat i tråden. Bland annat vilka behörighetskrav som ska gälla för tung pb2.

Eftersom propositionen inte är beslutad och därmed inte överlämnats till riksdagen, har den heller inte diarieförts. Kan tänka den diarieförs typ "2009/07:xx", beroende på när den beslutas! :)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Tack för det inlägget. Nu kan man köra lugnt med B-kort taget före -96.:D

Sorry, måste redigera. Gurra tackade detta inlägg;)
Hej utveckla gärna jag är nog inte riktigt med här var fick jag med bkort nånstans
skulle va "kul"å veta vad du tackar för har läst in teorin på c behörigheten samt kört upp för en körskola krav från räddningsverket samt tillbringat många mil i både bärgare och sopbil och tank och släckbil
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Vet inte om det är rätt tillfälle att andvända ordet civilkurage men som en kursledare sa som utbildade i körning med farligt gods var att man får hoppas att dom som kör tung bil utbildar sej ordentligt eller låter bli att köra överhuvudtaget med tanke på omgivningen;)
en grej som jag tycker är kanon i sverige idag är den nya handledarutbildningen för att få övningsköra suveränt (tyckte det verka lite löjligt först men backar helt å hållet efter att ha gått den)
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: B-körkort för tung husbil?

Om det är rätt eller inte att få köra tung personbil med B-kort behöver inte diskuteras eftersom det är rätt enligt reglerna (före -96).
Och om kompetensen finns så kan man undra om alla som har B och kör personbil under 3,5ton kör perfekt. Det gäller givetvis alla med C-kort också. Kör alla perfekt, knappast. Tror nog mycket av det har bottnar som vanligt i svensk avundsjuka att nu vissa kan få köra dessa tunga bilar.

Och dom som lider värst är väl dom som fick sitt C-kort i början på -80 talet utan det minsta test. En namnteckning o körkortet var klart.
Detta var det bästa jag hört när det gäller B- för tung:yes:
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: B-körkort för tung husbil?

Du skrev: "Varför ska man lida för man fick c berhörigheten genom en namnteckning ?"

Tycker det var en bra kommentar. Viket innebär, Varför ska man behöva lida för att b-kortet är taget före -96.
Håller med, Men om vi inför flygcertifikat på husbilar över 3500 kg så kan vi lägga ner husbilsklubben, och göra några tusen personer arbetslösa (Fixat);)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Dessa frågor fick jag svar på i Transportstyrelsens monter på mässan i Jönköping i sept.
Jag har namnet på personen som svarade.

Gäller mitt B körkort utfärdat innan 1996 för Personbil klass 2 över 3,5 t.?

Svar: Ja.

Om körkortet varit indraget på grund av trafikförseelse?

Svar: Nej, då försvinner behörigheten.

Om körkortet varit indraget begränsad tid på grund av sjukdom?

Svar: Ja, behörigheten finns kvar, men då jag nu fått ytterligare besked om att behörigheten försvinner vid indragning på grund av sjukdom, bör detta kontrolleras för den det kan vara aktuellt för.

Om husbilen är lastbil över 3,5 t. (tung lastbil)?

Svar: Nej, övergångsregeln gäller enbart Personbil klass 2. Då gäller bara
C-kort.

Kan jag nyttja min E behörighet som jag kompletterade mitt B med 2005
och dra ett tungt släp efter Pb kl.2 över 3.5 t.?

Svar: Ja.

Hur väger man Personbil klass 2, både under och över 3,5 t.?

Svar: Den vägs som en personbil med alla 4 hjulen på vågen.

Det var raka svar som jag upplevde det av en påläst person som jag inte tvivlar på.

Vägningssättet gäller antagligen bara i Sverige.
(Egen fundering: Då bör man inte få böter för övervikt per axel utan på totalen när man har överlast.)


Då jag i mitt tidigare liv har arbetat med lastbilar så har jag C behörigheten, men det är ju ingen nackdel att ens livskamrat också kan ta över ratten om det skulle behövas.

MVH Krister. :music-icon: :mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Enligt Dethleffs manual till vår husbil så skriver tillverkaren att man ska först köra upp med framhjulen och anteckna värdet och sedan köra upp med bakhjulen och sedan lägga ihop värdet.

När vi gjorde det på en vägstation utanför Västervik så fick vi konstiga värden, vi körde då upp med alla fyra och fick ett värde.

Vet i tusan. äsch, bara att tuta o köra, blir väl att prova det i Europa domstolen till slut om dom tar upp trafikmål:p
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen