• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort för tung husbil?

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Problemet ligger väl varken i Norge eller i övriga EU, utan på på en svensk myndighet som tydligen själva inte vet vad som gäller.
Och det värsta, de verka inte det minsta angelägna om ta ta tag i problematiken.:mad:
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Jag funderar på vem som har önskat få fram det här med tung-bil å B.körkort?:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Förmodligen någon smart myndighetsperson som ville göra lite pengar på höjd skatt på husbilar. Men så fel det blev.

Håller med visby fast med tillägget ge oss ett C1 så behöver man inte skjuta så högt.
Verkar rimligt eftersom det ändå är den nivån som kommer att gälla och kortkompetensen redan finns.

Måste bara citera mitt egna inlägg och lägga till lite.

Hade bara våra kära beslutsfattare tittat lite längre än vad näsan räcker och då menar jag ända till Tyskland b.la. Så hade man satt en maxgräns för B-kortsvikt till 7,5 ton. problemet har väl blivit dessa turistbussar som köat för ett PB2 bevis. Har själv varit på Bilprovningen i Uppsala och hört dom sucka.

Tycker det blev en intressant ordväxling men tror att det kommer bli bra 2013 när C1 kommer och då med ett prov. Synd bara att det ska behöva gå sju år innan något händer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10980

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Har alltid trott att få köra med b-kort är fel, alla i vår familj som kör husbil har c-behörighet en jäkla skillnad att köra lastbil kontra personbil! Kanske därför man haft problem med växelådorna, man gör lika dant som vid personbilskörrning lägger i 5-ans växel i 60-70 km. Om du skulle köra lastbil lika dant skulle det gå åt he!!. Har sett att alla inte kan backa heller! lika dant när man möter hubilar ligger de på mittlinjen.
 

Westman

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
2541
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Var just i kontakt med Transportstyrelsen angående hur man får ett körkort med villkor 74 (C1) i Sverige. Svaret är att detta finns för närvarande inte här utan det är endast C-behörighet som gäller.
Känns lite tungt att behöva skaffa ett sådant enbart för att inte köra med överlast.

/Lars
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Enligt bifogade artikel i Husvagn och Camping får man inte framföra husbil över 3,5 ton utan en speciell kod i körkortet.

Husvagnochcamping.se - Nyheter - Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands

mvh
Pehr
Ja, och handen på hjärtat vad säger att en med B-körkort sedan 1996 eller tidigare har någon slags medfödd kompetens att framföra dessa tunga fordon om de klassas som personbil, men kompetensen försvinner om samma bil är reggad som tung lastbil. Och vad är det för en gudomlig förmåga svenskar med B-körkort före 1996 besitter, som tydligen inte andra europeiska medborgare har?
Självklart, tycker jag, att kompetensen ska bevisas innan man sätter sig som förare i ett sådant fordon - antingen genom att det krävs C-behörighet eller genom någon slags egen behörighet för tunga husbilar.:confused::mad::cool:

Lasse
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Om ikke svenskforståelsen min ikke er helt feil synes jeg LaBri tar feil i sin fremstilling her.
Vi som i Norge tok førerkort før en bestemt dato fikk automatisk C1 og D1 når de nye førerkortklassene kom på 90 tallet. Husk at tidligere i Norge var førerkort for personbil (klasse 1) inntil 7,5t og for å kjøre buss eller lastebil måtte en ha klasse 2.

Er det da riktig at fordi førekort for lastebil/buss senkes fra 7,5t til 3,5t så har de plutselig ikke lov og føre kjøretøy over 3,5t? Derfor inførte Norge dengang en førerkortklasse intil 7,5t som gjorde at man fikk lov til å kjøre de kjøretøene man hadde tatt førerkort for.

Dere har vel en slik presidens i Sverige også at ingen lov skal ha tilbakevirkende kraft? Derfor må jo folk få kjøre det kjøretøyet de har tatt førerkort for?

Jeg har som sagt i andre tråder fått opplyst at svenskene kan kjøre det samme kjøretøyet i Norge som de kan i Sverige bare de kan dokumentere at man kan det i Sverige. Og som det står i artikkelen i Husvagn & Camping må det være skrevet en plass.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Så här står det i artikeln

"Bara en utskrift av EU-direktiv från internet duger inte. För att vara säker på att inte bötfällas eller än värre drabbas av körförbud eller lagfaras för olovlig körning skall du alltså skaffa dig behörighet "

Gurra
 

Conny 4333

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Hjo
HBK-Nr
4333
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Enligt bifogade artikel i Husvagn och Camping får man inte framföra husbil över 3,5 ton utan en speciell kod i körkortet.

Husvagnochcamping.se - Nyheter - Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands

mvh
Pehr

Om detta stämmer så får jag säga att det var väntat. Så länge det inte är prövat i rätten så är det ju att tänja på lagen. Efter att åkt runt hos ett antal husbilsförsäljare med min granne som inte har C kort men skall köpa husbil, och fått höra att "det är inga problem"
du får köra tung bil enligt dom. Då jag ställer frågan om dom tar tillbaka bilen om det skulle visa sig vara olagligt, var det självklart inte någon som gjorde det.
Alltså skaffa behöriget för det fordon du tänker använda.

mvh
Conny
 

Westman

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
2541
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Ett problem är att Vägverkets föreskrift, VVFS 2008:260 villkor 74 o 76, som trädde i kraft 30 september 2008 tydligen inte är tillämpliga i Sverige.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Så här står det i artikeln

"Bara en utskrift av EU-direktiv från internet duger inte. För att vara säker på att inte bötfällas eller än värre drabbas av körförbud eller lagfaras för olovlig körning skall du alltså skaffa dig behörighet "

Gurra

Husk at vi nordmenn har hatt en førerkortklasse som siden midt på 90 tallet ikke eksisterte i EU (verden, nemlig kjøretøy mellom 3,5t og 7,5t) , men det har stått på vårt førerkort hva vi kan kjøre. Da mener du kansje at vi har kjørt ulovlig også? De senere år har denne klassen hett C1 og D1 (tidligere het den D2).

Jeg har ikke sagt at noen utskrift fra Internett er den riktige dokumentasjon. Hva står det f.eks. når dere får Internasjonalt førerkort, står det der PB II f.eks.? Eller at man trenger en annen dokumentasjon fra svenske myndigheter som godtas utenlands?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

C1 er en EU-normert klasse fra tidlig 90 tall, men det var Norge og Tyskland som først tok denne i bruk. I praksis ble det nye direktivet som blir innført i Sverige i 2013 tatt i bruk i Norge i 1997 og Tyskland i 1998 - med overgangsregler for de eldre førerkort med 7,5 tonn grense. Tyskland har en ekstra klasse for opp til 12 tonn, men med andre regler enn den felles C1.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Husk at vi nordmenn har hatt en førerkortklasse som siden midt på 90 tallet ikke eksisterte i EU (verden, nemlig kjøretøy mellom 3,5t og 7,5t) , men det har stått på vårt førerkort hva vi kan kjøre. Da mener du kansje at vi har kjørt ulovlig også? De senere år har denne klassen hett C1 og D1 (tidligere het den D2).

Jeg har ikke sagt at noen utskrift fra Internett er den riktige dokumentasjon. Hva står det f.eks. når dere får Internasjonalt førerkort, står det der PB II f.eks.? Eller at man trenger en annen dokumentasjon fra svenske myndigheter som godtas utenlands?

Hej Om du nu vet om vilken dokumentation som godkänns vid en kontroll av Norsk polis
Så är ju problemet löst, vilken är det:confused:

Gurra
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Har precis talat med Transportstyrelsen, tel 0243-78951. Det som är lagligt i Sverige är lagligt i övriga Europa, inte bara EU-länderna. Problemet är om de lokala tjänstemännen sätter sig på tvären. Man ska INTE skriva på och godkänna några böter i detta fallet. Han rekommenderade att ha med utskrift av körkortsdirektivet på lokalt språk. I värsta fall får man dra det till EU domstolen. Vi har lagen på vår sida.

Beträffande artiklen: Kod 79 betyder lastbil upp till 7,5 ton.

Det nya körkortsdirektivet som träder i kraft 2013 kommer att innehålla en C1 klass MEN det är inget man får per automatik. Ett enklare teori och förarprov, jämfört med klass C, kommer att krävas. /Jeanette
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Jag förstår inte vari problemet ligger.
1968 tog jag mitt körkort AB, på det kortet får jag köra motorcykel och personbil oavsett vikt.
Det kan ingen ta ifrån mig om inte kortet blir indraget.
Då skulle jag inte få köra motorcykel heller.
Arne.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Problemet är väl att lagen haft en icke önskvärd effekt som man inte kunde förutse den gång man skrev den.
Undantaget har ju tillkommit för att de som hade en personbil tyngre än 3.5 ton den gång reglerna gjordes om, inte helt plötsligt skulle stå med en obrukbar bil.

Ingen kunde väl den dag drömma om att man skulle kalla en stor lastbil eller buss för personbil.

Grunden till allt det här är ju naturligtvis att man skapat en skatteteknisk regel utan att tänka efter vad det skulle få för övrig effekt.
Jag kan inte bli oenig med någon som tycker att det är klart olämpligt att moster Agda 93 kör en 12 tons Scaniabuss i 120 på motorvägen mellan Laholm och Halmstad. Hon har för övrigt inte haft bil på 20 år.
Men lagligt är det

Logik ska man inte leta efter, finns inte.

Det var som i gamla husvagnsdagar när man fick skruva fast en blyplatta i bagageutrymmet på bilen för att få dra vagnen man köpt. Inte fasen blev bilen bättre eller jag en bättre förare för den sakens skull men lagligt var det.

Det ska bli väldigt spännande att se hur man från myndighetens sida ska krångla sig ur det här.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Visst är det mycket som är märkligt. Tänker i fförsta han på när man någongång på 80-talet på ett enkelt sätt "vikta upp" ett B-kort till C-kort, utan en massa konstiga regler.
För tidigare gällde ju tydligen även ett B-kort för tung lastbil.
Och inte har det blivit några katastrofala följder i olycksstatestiken på grund av den förändringen.

Vad som jag däremot finner lite mera egendomligt är att man helt plötsligt fick behörighet att köra motorcykel med ett AB-kort fast man inte ens behövde dokumentera att man klarade att använda en trampcykel.

Men jag har ändock en viss förtröstan om att man från våra myndigheter kommer fram till någon slags lösning, men som sagt den behöver ju inte vara varken logisk eller fungera i verkligheten.:(
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Jag förstår inte vari problemet ligger.
1968 tog jag mitt körkort AB, på det kortet får jag köra motorcykel och personbil oavsett vikt.
Det kan ingen ta ifrån mig om inte kortet blir indraget.
Då skulle jag inte få köra motorcykel heller.
Arne.

inte jag heller..
står ju så klart o tydligt i körkortslag 1998:488 ,och det gäller överallt..
har c-kort själv men nu blir de väl tjafs om den när artikeln när man en dag ska sälja bilen.
7. Körkortsbehörighet A LÄTT MOTORCYKEL och B som förvärvats före den 1 juli 1996 ger alltjämt rätt att köra fordon enligt de definitioner som fanns före ikraftträdandet av lagen (1996:320) om ändring i körkortslagen (1977:477).
 
Toppen