Sv: Amstel i Grekland
Epilog
Henry Miller sade det redan 1939:
”It takes a lifetime for someone to discover Greece, but it takes only an instant to fall in love with her!”
Vi kan bara instämma, men i husbilsperspektiv, från vår horisont, vill jag på svenska förenkla det något:
”Det är lätt att bli kär i Grekland men det kommer att ta hela livet att upptäcka det!”
Kär i Grekland blev vi verkligen men vi är kanske något sena för att upptäcka allt vackert i hela landet!
Vi har huvudsakligen, ”bara” rest runt på Peloponnesos. Vi har rest utefter, nästan hela halvöns, alla vackra kustvägar och en liten del av inlandet. Under vårt vinteruppehälle har vi upptäckt så mycket vacker natur och kultur, badat vid så många fina stränder, ätit så god mat och dryck och ändå är vi inte tillnärmelseviss mätta på Grekland. Bara ödet vill oss väl, skall vi snart tillbaka för att upptäcka lite till av Grekland.
Det låter ambitiöst med en ”Epilog” till vår lilla husbilsresa ”Amstel i Grekland” men syftet är enbart att skapa nyfikenhet och inspirera andra HBK-are att upptäcka, precis som vi själva gjorde, att det går alldeles utmärkt och har många fördelar, att övervintra på Peloponnesos eller bara besöka Grekland med husbilen på vår eller höst.
Det har redan skrivits ofantligt mycket om det vackra husbilsvänliga Grekland, särskild på tyska, holländska och engelska. På svenska är det dock mycket sparsamt med reseberättelser eller så är de ofullständiga eller föråldrade. Förutom det vi har erfarit själva, hämtar jag alltså mycket kunskap och information från utländska husbils -reseberättelser och –forum. För mig handlar det alltså inte om att ”uppfinna hjulet på nytt” men väl om att få ”fler hjul att snurra”. Min ”Epilog” kommer att delas upp i lagom stora bitar t.ex. ”Avstånd och hur kommer man dit?”, ”Klimat och väder”, ”Ställplatser”, ”Campingar”, ”Med hund till Grekland”, ”Maten”, ”Kostnader”, m.m.
Det finns många svenska husbilar och även HBK-are, som har varit i Grekland före oss och jag hoppas att de kan och vill bidra med information där jag själv kommer till korta. Jag förväntar mig alltså återkoppling och frågor.
Idag börjar jag med ”Turismen i Grekland”
Grekland lockar rekordmånga turister!
Den grekiska turismen utvecklades bättre än målet om 17 miljoner utländska besökare , som fastställdes i början av säsongen 2013. Grekisk turism har gynnats av stabilisering i det ekonomiska, politiska och sociala klimatet. Turism står för 17 procent av den grekiska bruttonationalprodukten och 18 procent av jobben i landet.
18 miljoner utländska turister besökte Grekland under 2013. Det är en ökning med 15,5 procent jämfört med ett år tidigare . Grekiska motsvarighet till svenska SCB,
ELSTAT redovisar att Grekland aldrig dragit så många turister under ett år.
De allra flesta, 88%, kommer från Europa och Ryssland. Siffrorna visar också en ökning av antalet turister från Turkiet.
De flesta turister kommer från Tyskland 13%, följt av brittiska 10% . Franska och italienska turister står för 6,4 resp. 5,4% och holländare för 3,2%. Svenskar 2,1%.
69% av alla resenärer kommer med flyg.
Av svenskarna kommer 97% med flyg, 2,3% kommer landvägen och 0,7% sjövägen, antingen på egen köl (ca. 1/4del) eller med färja via Patra/Igoumenitsa.
Slutsats ca. 1300 svenskar kommer årligen
med färjan från Italien till Patras och Igoumenitsa.
Då återstår min undran, hur många av dessa kommer med husbil?
Som avslutning på detta långa inlägg, måste jag tillägga att Sverige är tveklöst det populäraste landet bland Grekerna i allmänhet. I alla fall på Peloponnesos! Så många gånger vi har fått höra följande yttrande: “Ah, you come from Soidhia? Sweden, very good people! We like Sweden!” Sedan kommer de dragandes med appelsiner och/eller andra frukt!
Kalisperra!
Julian
[/SIZE]