• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ampermätare

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
När bateriet börjar att ta slut är väl det amperen som minskar?
Jag har tänkt att sätta in en ampermätare i bilen men vet inte hur den funkar.
Det stod i en katalog jag läste att man skulle vara noga med att sladdarna man koplade in mätaren med var lika grova som dom övriga på bilen.
Vadå övriga?

Snarken
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Med en Votronic battericomputer har man alltid fullstendig kontroll på batteribank, ut/inn, beholdning, om du kjører i +/-, volt mm. I tillegg har du kontroll på lading fra motor, om lading fra 230 sentralen er ok, hvordan solcellene fyller batteriene, om det er feil på anlegget og avvik fra normalen. Alt viser seg på denne saken.

Kjøp gjerne ett voltmeter, da vet man volt styrken på systemet, thats it, men IKKE noe kommer i nærheten av den fullstendige kontroll du får over anlegget med en battericomputer. Ett fantastisk nyttig redskap jeg har montert i mine 3 siste husbiler. Alle Votronic/REIMO. Og er ett krav i neste husbil også.

:)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: ampermätare

Man blandar ihop begreppen litegrann.

Det är bra om man tänker på att startbatterier är till motorn med höga/korta uttagsmöjligheter, medan bodelsbatterier är gjorda för långsamma ej häftiga uttag.

Mvh Stefan

Det beror på vad du har för typ av batterier. Personligen räknar jag inte ett sk "fritidsbatteri" som ett riktigt djupcyklingsbatteri.

Batterier som är gjorda för långsamma uttag och många laddcykler är AGM och GEL.

// Pär
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

men IKKE noe kommer i nærheten av den fullstendige kontroll du får over anlegget med en battericomputer. Ett fantastisk nyttig redskap jeg har montert i mine 3 siste husbiler.
:)
Kan bara hålla med om att det är ett nyttigt instrument om man är beroende av batterierna. När vi hade det i båten så var det det instrument som jag tittade mest på. Man ser direkt om laddningen fungerar eller om cellerna har hamnat i skugga. På båten fick man ju flytta bommen så att den inte skymde cellerna. Man såg verkligen vilken dramatisk skillnad i laddning det blev om det bara kom en liten skugga på cellerna. Slutsatsen var också att det var bättre att ha två mindre solceller än en stor. De ska då vara parallellkopplade. Chansen är då större att nån slipper vara i skugga och kan ladda fullt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: ampermätare

Svaret på den ursprungliga frågan borde nog i slutändan vara att det räcker med en relativt enkel voltmeter för att få en uppfattning om kvarvarande batterikapacitet, men sen kan man använda en battericomputer om man absolut vill ha koll på alla strömmar som passerar batteriet.;)

Själv nöjer jag mig med den ursprungligen inbyggda voltmätaren och har fram tills nu ej blivit utan el. (kanske delvis beroende på stor batteribank)
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: ampermätare

Hej!

Jag har en äldre Batt-meter i båten och den räknar baklänges dvs 0 när det är fullt och i takt med att man förbrukar så börjar den på 0,1 amp sedan 0,2 osv jag har ochså ställt min så att den har en rullande visning av volt + hur många amp jag förbrukar just nu+Hur många amp jag ligger back i banken + Hur många % jag har i banken, och för att % skall visa rätt måste du tala om för battmetern hur stor bank du har.
Du kan ochså få den att visa tex 0 % när batteribanken är 50%
Sen när du börjar ladda batteribanken så räknar amp och% åt andra hållet för att sedan passera på plussidan på amp men inte på %
Sedan när batteribanken inte får någon laddning av 230 volt solcell eller motorgen så kalibrerar den sig själv.
Ring till Odelko o fråga dom är hjälpsamma, jag höll på med mycket båtel för några år sen men det har kommit nya modeller efter det.

Dina batteribank var på 150 amp när batterina var nya dom anger vad dom kan leverera på 20 tim. Ta och ladda batteribanken full lägg på i ditt fall 7,5 amp nya skall klara det i 20 tim med en slutspäning på ca 11 volt.
Men för att se vad dina batt kan prestera lägg på 7,5 amp och se hur många timmar det går innan späningen är ca 11 volt. timmar gånger amp och du har vad din bank är på idag.
Det som är svårt i en sådan mätning är att hålla amp på 7,5 amp under hela mätningen för när späningen sjunker så sjunker ampen med.
Men för processorn i en battmeter är det bagis den håller reda på minsta lilla milliamp.
Hoppas att du hängde med annars får du fråga mer.

Mvh Bert
Tack holiday för kloka ord.
Det blir en Batt-Meter.

Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: ampermätare

Tack holiday för kloka ord.
Det blir en Batt-Meter.

Mvh

Perrovski

Inte är du garanterad ström ändå!
Det finns andra fel som kan orsaka strömförlust.
Bättre, billigare och säkrare att lägga dessa 4-4500:- på ett litet elverk och en enkel voltmeter till Cig-utaget, från Jula.

Jim :)
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Bilagor

  • Batterimätare NASA BM1.jpg
    Batterimätare NASA BM1.jpg
    27 KB · Visningar: 429

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

I senaste numret av Praktiskt Båtägande finns en artikel om
"Tankmätare för Batterierna". Nr 3 / 2010.

5 mätare beskrivs och en "steg-för-steg" -beskrivning hur man monterar och kopplar in en battmätare.
VDO Battman 3 ca2600
Odelco Battmeter 3 ca3000
Victrn BMV-600 ca2500
Blue Sea VSM 422 ca7500
Nasa BM-1 ca2000

Har inte kunskapen/erfarenheten att avgöra vilken som är bäst i test. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: ampermätare

I senaste numret av Praktiskt Båtägande finns en artikel om
"Tankmätare för Batterierna". Nr 3 / 2010.

5 mätare beskrivs och en "steg-för-steg" -beskrivning hur man monterar och kopplar in en battmätare.
VDO Battman 3
Odelco Battmeter 3
Victrn BMV-600
Blue Sea VSM 422
Nasa BM-1
Har inte kunskapen/erfarenheten att avgöra vilken som är bäst i test. :)

Har tittat igenom dessa märkena och kommit fram till att dom är ganska lika
det är svårt att göra sig en uppfattning bara genom att läsa tillverkaras reklam/datablad

Har inte jämfört priserna.

För min del fastnade jag för Battmeter3 som jag tycker har vettigaste funktioner och eftersom den har en larm-/styrutgång för att kunna ansluta ett larm, stänga av vissa förbrukare eller t.ex. starta och stoppa ett elverk.
Jag kommer nog att köpa denna istället för nasa´n som jag hade tänkt mig
Tack skall du ha PatricS

Juan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Hej!
Efter att har efter att ha följt och även deltagit i diskussionen om amperemätare har jag några funderingar.
Med alla välmenta råd så blir det inte lätt att välja utrustning, utan att ha sitt syfte klart för sig. Alltså VAD jag vill uppnå och VARFÖR, innan jag funderar på HUR.
I princip så är väl antalet kvarvarande amperetimmar ointressant om man inte vet vad de skall användas till. Som exempel så stannar ett kompressordrivet kylskåp och en dator om spänningen blir för låg, medan en lampa kan fortsätta att lysa ytterligare några dygn.
Som jag förstår så finns det utrustnings som både kan mäta laddning och förbrukning samt uppskatta hur länge man kan klara sig under rådande förhållande. Rätta mig om jag har fel, men den kan väl inte vara till så stor hjälp om man har ett kompressordrivet kylskåp som går till och från hela tiden.
Med risk för att låta som en ”messersmith” så menar jag att det är viktigare att ställa rätt fråga, än ha rätt svar till fel fråga.
//Conny
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Hej!
Som jag förstår så finns det utrustnings som både kan mäta laddning och förbrukning samt uppskatta hur länge man kan klara sig under rådande förhållande. Rätta mig om jag har fel, men den kan väl inte vara till så stor hjälp om man har ett kompressordrivet kylskåp som går till och från hela tiden.
//Conny

Ja säg inte det. I vår båt hade vi ett kompressorkylskåp som gick på el. Det eviga bekymret var alltid hur länge strömmen skulle räcka. Då var det ju himla bra att ha en batterimätare som höll koll på kampen mellan kylskåpet och solcellen. Med en sån mätere så är det också ganska lätt att mäta ett medelvärde på strömförbrukningen från kylskåpet, per dygn tex. Kan berätta att kylskåpet alltid vann över solcellerna. Jag ansåg då att det var det viktigaste instrumentet på båten. Med instrumentet kunde jag optimera solcellsladdningen och enkelt se när det var dags att ladda på med generatorn.
 
Toppen