• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AMP-mätare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej .!

Jag har kopplat in en ampemeter..... tyvärr blev kabeldragningen från shunten lite lång ca 7 meter kabel... nu är det så att mätaren inte visar rätt pg.a detta.... så nu undrar jag om någon vänlig person med lite kännedom kan berätta för mig om jag kan "trimma" mätaren med den lilla skruven som syns på en av bilderna....skruven syns som en lite röd fläck på bilden
Tacksam för ett svar...

Varma hälsningar
Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010091.JPG
    P1010091.JPG
    463,8 KB · Visningar: 9
  • P1010092.JPG
    P1010092.JPG
    519,5 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

I dag upptäckte jag att en kabel från batteriet gick ner till ett gammalt batteri som står i "källaren" under AGM batteriet.... jag orkade inte ta bort det när jag satte dit AGM batteriet (dålig rygg).... kan "spöken" uppstå även om det bara var en minuskabel som var kopplad till det gamla batteri :confused:....
Jag är tacksam om någon kan lite om detta....

Peter & Wovi o criss
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Peter, menar du att bara minuskabel är ansluten på det gamla batteriet och inte pluspolen? Ja då händer ju inget annat än att du släpar på några onödiga kilon. Däremot om även pluspolen är inkopplad, då har du parralellat dit AGM-batteri med en annan typ av batteri som dessutom är i okänt skick. Då kan detta göra att AGM-batteriet aldrig blir fulladdat.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Nä.... sån tur var var det bara minuskabel som var kopplad :twitcy:..... men jag börja misstänka att borsch S6 AGM batteri inte är så bra till husbil....:swoon:

Peter, menar du att bara minuskabel är ansluten på det gamla batteriet och inte pluspolen? Ja då händer ju inget annat än att du släpar på några onödiga kilon. Däremot om även pluspolen är inkopplad, då har du parralellat dit AGM-batteri med en annan typ av batteri som dessutom är i okänt skick. Då kan detta göra att AGM-batteriet aldrig blir fulladdat.
// Göte J
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: AMP-mätare

Bosch S6 AGM är ju tänkt som startbatteri men samtidigt står det att det har hög cyklingstålighet. Bosch-batterierna - Bilar: S6
http://aa.bosch.de/aa-batterien/nordic/media/brochure_S6.pdf'
Jag hittade ingen information om hur Bosch tänkt sig att ladda detta batteri men kanske någon annan kan ge bättre besked.
// Göte J

Tror inte att Borsch AGM är så bra till husbil. Däremot verkar dom vara tåliga att ha på en cykel. (Hoppas ni tar detta inlägg som det är menat. Ett skämt) Häggen i soliga Umeå:)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Jag har legat lite lågt med Amp-mätaren och elen och funderat på alla tipps och min verklighet..... I dag fick jag svaret när jag skulle koppla in LED-ljus.... mätaren visade ibland siffror men aldrig samma och ibland stod alla digitala siffror på 00,00 ..:confused: trotts att jag viste att där var el i sladden... nu började jag misstänka instumentet.... Efter lite bockande på mätsladdarna hittade jag ett avbrott i ena mätsladden.... Det är ett biltema instrument.....
 

Bilagor

  • P1010249.JPG
    P1010249.JPG
    278,6 KB · Visningar: 0
Toppen