• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AMP-mätare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej .!

Jag har kopplat in en ampemeter..... tyvärr blev kabeldragningen från shunten lite lång ca 7 meter kabel... nu är det så att mätaren inte visar rätt pg.a detta.... så nu undrar jag om någon vänlig person med lite kännedom kan berätta för mig om jag kan "trimma" mätaren med den lilla skruven som syns på en av bilderna....skruven syns som en lite röd fläck på bilden
Tacksam för ett svar...

Varma hälsningar
Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010091.JPG
    P1010091.JPG
    463,8 KB · Visningar: 9
  • P1010092.JPG
    P1010092.JPG
    519,5 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: AMP-mätare

För att kunna trimma din A-mätare måste du ju veta vad den verkliga strömmen är, dvs ha en rätt visande A-mätare inkopplad.
Dessutom måste du veta att aktuell trimmer är avsedd för att jsutera så att A-mätaren visar rätt.

En ströshunt är ett lågohmigt motstånd på vilket det finns uttag för mätaren. Spänningsfallet över shunten är proptionellt mot aströmmen.

Om du menar ledningarna till shunten från mätaren så skall de inte påverka vad den visar.

Menar du ledningarna som för dens tröm du skall mäta kommer dessa att utgöra en del av shunten med felvisning som följd.

Kanske detta är originaldelar till din bil?
Då borde det finnas installationsbeskrivning som inte bör frångås.

de
Roy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Tack Roy för ditt uttömande svar...

Ja.! det är ledningen som skall mäta resistansen i shunten som jag menar... När jag provade mätaren så hade jag ca 50cm kabel.... då visade mätaren på "tomgång" ca 00.4 amp..... nu när jag har förlängt kabel så visar mätaren ca. 03.1 amp på tomgång... så jag tror att kabel har en inre resistans som gör att värdet har ändrat.... men om jag skruvar på skruven och skruvar så att mätaren visar 00.4 amp på tomgång så borde det väj vara ganska rättvisande.... mätaren är inget orginaltillbehör..... men det skall väl inte ha någon betydelse.... eller?....
Hälsningar
Peter & Wovi

Ps.. det är inte så förbanad noga att ampmetern visar korekt på decimalen...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Nu har jag skruvar på skruven.... vist var det den "röda" skruven som man kalibrerar instrumentet med.... men tyvärr så gick det inte att skruva ner så mycket som behövdes... så nu vet jag inte hur jag skall få någonlunda rätta värden...... kanske byta signalkabeln.?....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Amperemätaren är i verkligheten en mV-meter som mäter spänningsfallet över shunten. Eftersom mV-metern har väldigt hög ingångsreststans (megohm)så inverkar inte en förändrad längd på mätledningen (milliohm)!
Det måste vara något annat som är fel t.ex. att du kanske måste mata mätaren från ett separat batteri (9v). Det är inte säkert mV-metern klarar att mäta i området närmast + och - av matningsspänningen.
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: AMP-mätare

Hej, om det blir olika värden när signalkabeln är en halvmeter eller sju meter så borde det ju bero på kabeln men det verkar lite underligt för det är så liten spänning som mäts, så klena kablar skall räcka som signalkablar. Var det inte helt enkelt laddningen som ändrade sig mellan mätningarna, för justeringen är ju injusterad och plomberad med färg och skall inte röras.
Om du tar en digital multimeter och sätter den på m.V. likström (millivolt/tusendels volt) och mäter över shuntens båda sidor så skall du kunna läsa av värdet på spänningsfallet. Lite olika beroende på shunt men det brukar ligga på runt 10 m.V. per Amp. laddning/urladdning.
Se till att laddning eller urladdning pågår genom shunten, enklast är det att inte ladda utan att sätta på en eller flera förbrukare så värdet håller sig jämt, kanske TV och en fläkt eller något, så du har en förbrukning runt 5 Amp. (TV'n helst på en stilla testbild el.dyl så den drar lika mycket ström hela tiden.)
Om du får ett värde på ex. 53 m.V vid shunten och sedan mäter på signalkablarna vid displayen så skall du ha ett värde mycket nära värdet vid shunten om allt är ok. Om det skiljer mycket så får du kolla upp kablar och anslutningar m.m.
För att skruva in rätt värde på displayen så är det enklast om du har, eller lånar en bra multimeter, sätter den på Amp. mätning och lossar den ena laddkabeln vid shunten och kopplar in multimetern i serie med kabeln och shunten o.s.v.
Då har du ett Amp. värde på mätinstrumentet som är så bra som instrumentet är, och sedan vrider du på justeringsskruven till displayen tills den visar samma värde som mätinstrumentet och du är nöjd.

(En sådan här Amp. mätare är faktiskt en voltmätare som mäter millivoltskillnaden som ligger på in och utgång på shunten. Kolla även upp så signalkablarna ligger rätt så du får ett plusvärde när laddning sker och minus när urladdning sker...Om du nu inte mäter över en kabel som enbart laddar, för då funkar det ju inte med TV m.m. som jag skrev ovan. Men se till om du måste ställa in displayen när laddning sker att laddaren inte ändrar laddnivå vid injusteringen så du blir lurad.)

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Göte J hann lite före :), men med samma tankar.
Och som han påpekar, förutom de två signalkablarna så skall ju diplayen ha egen strömförsörjning. Fler mätare på marknaden, bl.a. de som Kjell & comp. säljer skall bara ha 9V strömförsörjning för att hållas igång.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Tack.!.. Jankro & Göte
Jag tycker det är välding fint av er att engagera er i ett av mina "problem"....
De tipps ni har gett mig kan jag säkert använda mig av.... mätaren har separat matning...skall senare testa med annan matning av spänningen till mätaren...sen kan jag bara kolla mätaren på kvällen när det är mörkt då solpanelerna laddar under dagen.... Men jag skall mäta som Jankro skrev både vid shunten och mätaren för att se om jag får lika värde..... sen hör jag av mig när jag vet mer.... önskar er alla en härlig dag....
Här i Alexandroupolis är det målnigt med regn och +17 ute.... hoppas solen värmer mer i dag....

Peter & Wovi
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Tack vare er hjälp så fungerar det nu som det skall..... jag kopplade in ett 9volts batteri som strömkälla.... och vips så fungerade det som det skall.... tusen tack för hjälpen.... nu är det bara 500 problem till som skall lösas :twitcy:

Önskar er alla en härlig kväll
Peter & Wovi
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Tack vare er hjälp så fungerar det nu som det skall..... jag kopplade in ett 9volts batteri som strömkälla.... och vips så fungerade det som det skall.... tusen tack för hjälpen.... nu är det bara 500 problem till som skall lösas :twitcy:

Önskar er alla en härlig kväll
Peter & Wovi

Jag hänger på ämnet med egen fråga: Jag har köpt en Votronic "LCD Ammeter with shunt 60 A" och är lite osäker på inkopplingen, ska shunten sitta mellan batteriets minuspol och de båda kablarna som nu är anslutna (förmodar att det är till laddare resp förbrukare). Shunten strömförsörs via en 3 A säkring från batteriets pluspol, hur stämmer detta med det som skrivits i tråden om extern el etc? Tacksam för tips.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Nja. "LCD-amp.meter m 60 A shunt" innebär som sagt att man har en mätare mäter den spänning (mV) som blir över ett kalibrerat motstånd (=shunt) som genomflyts av din laddnings/förbrukningsström. Ohms lag gäller, U=RxI .60A shunt innebär bara att den tål belastas med 60A utan att förstöras.
Så helt rätt, shunten ska kopplas mellan minuspol och inkommande minuskablar (förkommer fall där man sätter shunt mellan pluspol och inkmmande pluskablar).
men någon annan strömförsörjning,med 3a säkring ska inte till shunten utan det är till själva mätinstrumentet.
Dock får du nog kolla i pappert som följde med om du kan ta det från bilens el. Är instrumentet avsett för bilbruk går det nog bra, annars får man sätta tex 9v batteri som ligger flytande i förhållande till bilens elsystem.
Jag glömde nämna att på shunten brukar finnas en grov och en klen anslutning i vardera ändan. Mätledningen som går till instrumentets mätingångar ska anslutar till de klena och batteri och inkammande kablar till de grova.
// Göte J
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: AMP-mätare

..
Jag glömde nämna att på shunten brukar finnas en grov och en klen anslutning i vardera ändan. Mätledningen som går till instrumentets mätingångar ska anslutar till de klena och batteri och inkammande kablar till de grova.
// Göte J
¨
Du menar väl 2 grova trådar där den ström som skall mätas går in respektive ut (ex vis alla ö trådar på ena sidan, batteriet på den andra), samt 2 klena trådar för den interna förbrukningen i mätaren (display mm).
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Jag menade att den ström som ska mätas ska passera de grov anslutningarna och instrumentets mätingång ansluts till de klena anslutningarna. Instrumentes egen matningsspänning skilda från mätledningarna.
//Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Om du läst inläggen så står det att man kan i bland behöva en extern strömkälla till ampmetern.... så fungerar det inte med den lokala strömen så får man göra som jag fick göra, se tidigare texst.... ha extern ström via ett 9v batteri.... Förstår du nu då..
Obs min mätare är inte den samma som finns i tidigare bild fil...

Bra bild men varför ska det då behövas ett separat 9 V batteri?
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Jag har köpt en Votronic "LCD Ammeter with shunt 60 A" och är lite osäker på inkopplingen, ska shunten sitta mellan batteriets minuspol och de båda kablarna som nu är anslutna (förmodar att det är till laddare resp förbrukare). Shunten strömförsörs via en 3 A säkring från batteriets pluspol, hur stämmer detta med det som skrivits i tråden om extern el etc? Tacksam för tips.

På en Votronic, som er en kvalitets instrument produsent, kobler du strømforsyningen bare direkte på husbil batteri. Trenger ingen ekstra 9V batteri, det er det kun billige kina målere som må ha.


:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: AMP-mätare

Bra bild men varför ska det då behövas ett separat 9 V batteri?
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Enklast kan man nog säga så här. Sådana här mindre mätare med LCD display eller dyl. är inte tänkta till någon särskild marknad utan kan monteras i någon maskin, apparat, eller var som helst, och skall helt enkelt ha 9V. strömförsörjning för att displayen skall lysa upp och visa siffror/tecken. Om man sedan använder dem i en bil för att mäta batteriet eller laddning m.m. så skall de ändå ha 9V. till displayen.
Och de mätare som från början är tänkta till bilmarknaden, har de helt enkelt tillverkat för 12V. strömförsörjning av display m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AMP-mätare

Hej .!

Jag har kopplat in en ampemeter..... tyvärr blev kabeldragningen från shunten lite lång ca 7 meter kabel... nu är det så att mätaren inte visar rätt pg.a detta.... så nu undrar jag om någon vänlig person med lite kännedom kan berätta för mig om jag kan "trimma" mätaren med den lilla skruven som syns på en av bilderna....skruven syns som en lite röd fläck på bilden
Tacksam för ett svar...

Vad vill du använda en permanent installerad amperemeter till ?
För mätning av det momentana förbrukningen i bodelen levererad via EBL ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Jo ser du... för det första... så kan jag se vad varje inviduell gjej drar i amp... sen kan jag se hur mycket solpanelerna verkligen ger.... följden av detta blev att jag gjorde en annordning i aluminium där jag nu kan vinkla solpanelerna över 45gr (135w) åt båda håll.... så nu tänker jag se om jag kan styra det med en typ linjär motor så slipper jag kliva upp på taket om vinkel måste ändras.... Jag bor konstant i HB och just nu är jag nere vid medelhavet........ och fricampar så gott som alltid.... Det har blivit viktigt för mig att ha koll på strömmen.... och vart tar den vägen....:swoon: hoppas detta förtydliga mitt behov..... annars får du höra av dig igen....

Varma hälsningar
Peter N & Wovi
 
Toppen