Sv: AMP-mätare
Hej och tack Knut för din förklaring.... även om jag har svårt för att hänga med.... men det brukar ta lite tid sen går det upp ett ljus
.... men med åren så verkar ljuset trögare och trögare...
Jag hittade detta på nätet...
Elektrisk spänning
Om en elektron kommer in i ett elektriskt fält som bildas kring polerna på ett batteri kommer den negativt laddade elektronen att dras till plus-polen. Ju starkare fältet är mellan polerna desto snabbare rör sig elektronen mot pluspolen. Denna energiökning blir då ett mått på det elektriska fältets spänning. Elektrisk spänning anges med enheten 1
volt (1 V). Ett vanligt batteri ger spänningen 1,5 V. Vill man ha högre spänning kan man koppla flera batterier (med pluspol mot minuspol) i en rad efter varandra. Detta kallas seriekoppling. Man kan även parallellkoppla batterier (med minuspol till minuspol osv). En sådan koppling medför ej högre spänning men däremot starkare ström (möjlighet för elektroner att komma fram). I ett batteri får man alltid likström som alltid går i samma riktning i ledningen. Om en växelströmskälla används måste en tranformator vara inkopplad.
Elektrisk ström
För att elektroner (elektrisk ström) skall kunna vandra i en ledning krävs en strömkälla t.ex. i form av ett batteri eller en generator. Ju fler laddningar (elektroner) som drivs fram per tidsenhet desto starkare blir strömmen. Enheten för ström är 1
ampere (1 A). Metaller är goda strömledare eftersom de rymmer många fria elektroner. Andra material utan eller med få fria elektroner kallas isolatorer, t.ex. porslin.
Elektrisk resistans
Elektroner i en metalltråd stöter ideligen på motstånd (andra atomer i ledningen) varvid ett slags friktion uppstår. Denna friktion avges i form av värme. Motståndet i en ledning mot elektrisk ström kallas resistans. I isolatorer är resistansen mycket stor medan den är liten i goda ledare, som koppartråd. Det finns ett samband mellan spänning, ström och resistans. Sambandet kallas
Ohms lag och kan skrivas som en formel : Spänning = Ström * Resistans eller med vanligen använda bokstavssymboler, U = I * R .
Elektrisk effekt
På olika elektrisk apparater eller glödlampor står en beteckning,
Watt-tal (W), som anger hur effektivt apparaten, glödlampan kan omvandla el-energi till andra energiformer såsom värme- eller rörelseenergi. För denna effekt finns följande samband : Effekt = Spänning * Ström eller med vanligen använda symboler, P = U * I .
Ser att jag använde amp när jag borde använt W.... men min mätare mäter ju i A (även om det är mikroström den mäter vilket har tydliggjorts tidigare på tråden).... men hur som helst om min mätare har te.x - 10 A..... en timme och + 10 A nästa timme..... har då batteriet återgått till tidigare ursprung..... ?.... för mig låter det logiskt....