• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AMP-mätare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej .!

Jag har kopplat in en ampemeter..... tyvärr blev kabeldragningen från shunten lite lång ca 7 meter kabel... nu är det så att mätaren inte visar rätt pg.a detta.... så nu undrar jag om någon vänlig person med lite kännedom kan berätta för mig om jag kan "trimma" mätaren med den lilla skruven som syns på en av bilderna....skruven syns som en lite röd fläck på bilden
Tacksam för ett svar...

Varma hälsningar
Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010091.JPG
    P1010091.JPG
    463,8 KB · Visningar: 9
  • P1010092.JPG
    P1010092.JPG
    519,5 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AMP-mätare

Jo ser du... för det första... så kan jag se vad varje inviduell gjej drar i amp... sen kan jag se hur mycket solpanelerna verkligen ger.... följden av detta blev att jag gjorde en annordning i aluminium där jag nu kan vinkla solpanelerna över 45gr (135w) åt båda håll.... så nu tänker jag se om jag kan styra det med en typ linjär motor så slipper jag kliva upp på taket om vinkel måste ändras.... Jag bor konstant i HB och just nu är jag nere vid medelhavet........ och fricampar så gott som alltid.... Det har blivit viktigt för mig att ha koll på strömmen.... och vart tar den vägen....:swoon: hoppas detta förtydliga mitt behov..... annars får du höra av dig igen....

Varma hälsningar
Peter N & Wovi
Visst nog, Peter N & Wovi, är det bra att veta vad varje ström användning, och vad solcellerna ger.
summa - status (balans) av konsumtion och utbud kan du läsa med en voltmeter.

Optimering av solceller som styrs av en linjär motor kräver lite mer elektronik.
Plus och minus, horisontalt och vertikalt, med flera (min. 4 + 3) små ljuskänsliga elementer.
Varje morgon, den optimala ljusstyrka finns och starta linjärmotorn beroende på säsong, en komplicerad funktion.
Vil bli förvånad om en sådan enhet inte finns i många typer - redan.

Jag skulle rekommendera dig tangampereter att mäta den individuella apparatur och laddakapacitet från generatorer, solceller etc.
När uppmätt - då du vet och kommer inte att göra ledningar för allt.
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Jo..men ser du ... jag är också lat....eller skall vi säga bekväm av mig....och vill göra det enkelt för mig.... jag har för övrigt två digala mätare med mig varaav den ena är också en tångampmeter....och nu en fast som ständigt visar volten digitalt och nu en som ständigt visa amp....sen finn det liknande analoga i panelen (HOBBY HB) men då måste jag trycka på en knapp för att de skall visar något..... något som jag sett nu är om mitt batteri är på 12,56 volt för stunden och jag använder min lila dator som förbrukar ca 1,6 amp så rasar volten ner till 11.87 under tiden jag använder datorn....använder jag den i ca 2 tim och när jag stänger av den så återgår batteri volten till 12,45....Det som förvånar mig är att ett helt nytt AGM batteri (105amp) rasar så mycket i volten... men kanske det är normalt.?... men nu vet jag detta så när jag en dag får mer inform. om saken så vet jag om mitt batteri är "friskt"... just nu tycker jag att det är "sjukt".... Sen ang solpanelen så tänker jag bara göra så att den går upp ca 45gr åt ena eller andra hållet... det blir enklast för mig...innan var solpanelen platt monterad... och jag fick nästan ingen laddning här nere vid medelhavet....men nu laddar den bra mellan 5-8 amp.... trodde först att min regulator hade lagt av så jag beställde en ny DC/DC CETEK... så så kan det gå när jag inte har koll på min ström....... självklart var det inget fel på min gamla CETEK.:twitcy:
Önskar er alla en härlig helg.....
Peter & Wovi
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AMP-mätare

....Det som förvånar mig är att ett helt nytt AGM batteri (105amp) rasar så mycket i volten... men kanske det är normalt.?... men nu vet jag detta så när jag en dag får mer inform. om saken så vet jag om mitt batteri är "friskt"... just nu tycker jag att det är "sjukt".... Sen ang solpanelen så tänker jag bara göra så att den går upp ca 45gr åt ena eller andra hållet... det blir enklast för mig...innan var solpanelen platt monterad... och jag fick nästan ingen laddning här nere vid medelhavet....men nu laddar den bra mellan 5-8 amp.... trodde först att min regulator hade lagt av så jag beställde en ny DC/DC CETEK... så så kan det gå när jag inte har koll på min ström....... självklart var det inget fel på min gamla CETEK.:twitcy:
Önskar er alla en härlig helg.....
Peter & Wovi

Mycket antyder att du inte får laddat batteri eller batterierna rätt.
Hur ofta kör du ? och hur länge ?
Hur mycket använder du batterikapaciteten innan du kör igen ?
Kanske AGM batterier kan göra det för dig, som jag har 2,1 kWh med 4 x 70 Ah endast AGM-batterier (även startbatteri) som ladda til full kapacitet - mycket snabbt.
Beroende på konsumtionen; 45 - 90 minutter.

För vad ska jag använda solceller :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Hej...

Ja... du det är inte mycket.... jag står ofta stilla 2-4 månader sen kör jag vidare.... och när jag står stilla då har jag inte lust till att ge mig ut och köra för att ladda batterierna... så jag är nästan beroende av solen..:twitcy:... Min dagliga användning av amp vet jag inte
så exsakt.... men lapptoppen drar mest.... ca 1,6 amp.... använder jag lapptoppen 6 tim en dag då blir det 9,6 amp... sen har jag LED belysning och som mest drar den totalt 1 amp ggr 4 tim/dag = 4 amp... vattenpumpen drar också lite men den räknar jag som försumbar.... men om vi skarvar så kan vi säga högst 15 amp/dag... och vi kan dra upp det till 20 amp så ligger vi definitivt inte i underkant... och det är fortfarande inte mycket amp tycker jag..... för ett 105 amp AGM batteri.... men det viktigaste är ju vad jag får tillbaka av solen.... och det har mättren infm. mig om en solig dag 6-8 amp i timmen.... en molnig dag 0-2 amp i timmen...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AMP-mätare

Du kör inte till mataffären för leveranser ?

Jag är glad att vi här behandlar forkelligheten att köra och hur man använder sin husbil - det ofta misförstålser och olika uppfattningar om behoven.
Med din körning behov är det logiskt att du bör använda solenergi,tror jag.
Har du funderat på ett separat batteri ( Lithium - GEL ) för solceller som kan ladda andra batterier via DC / DC-laddaren ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Jodå men då tar jag min 125cc scooter.... och Wovi följer gärna med på en tur.....
Lithium-gel batteri ??? tydligen en ny uppfinning..... hur fungerar de..?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AMP-mätare

Vad jag menar är att du inte får laddat dina batterier vid slumpmässigt laddning.
Batterierna måste regelbundet affsulfateres och djup laddning - fullt.
Genom strunt laddning fungerar lithium bäst, men GEL har godtagbara färdigheter för liten laddning och urladdningar, men behöver regelbunden behandling.
Om du laddar dina andra batterier från DC / DC-laddare för laddning slutföras.
OK ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Jodå ....jag använder en DC/DC CTEK laddare till batteriet som du säkert vet då skall det inte vara några problem med små laddningar.... Köpte batteriet här i Grekland via nätet..... kanske de skickade ett dåligt batteri till mig ?..... men jag har sparat kvittot och kör förbi Thessalonikien om ca 10 dagar.... så hittar jag inga egna fel i "anläggningen" så bör det vara batteriet..... och då kommer jag att reklamera det....

Jag har en liten undran... vart i Danmark bor du.?.... i mina yngre år fram till 17års åldern och varje sommarlov bodde jag i Hornbæck... mina föräldrar hade en sommarstuga där.... var också ofta i Helsingör
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AMP-mätare

Hallo Muskatten
Så jag försöker igen - igen :)
Om batteriet behöver 12 ampere (nom.144watt) för en full laddning, vilket är nödvändigt för att upprätthålla batteriets funktion och dina solpaneler bara ger 7 ampere (nom.84 W) försämrar laddningskapacitet varje dag.
Oavsett DC / DC laddare eller annat magi.;)
Endast som kan funka bättre er lithium.

Jag bor ca. här
GPS: 56.15552,10.15531   
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Hmmmm..... vet inte om vi i svergie fått lära oss att räkna på ett annat sätt..... min förbrukning är max 20amp/dag.... och då bör batteriet förlora 20 amp under en dag...eller?
Sen laddar mina solpaneler med max 8 amp.... och här har jag för mig att det gäller i timmen..... så laddar solpanelerna med 8 amp ca 4 tim... då säger vi i sverige att det är 4tim x 8 amp =24 amp...... men skolan förstod sig aldrig på mig så skolan kan säkert ha missat att lära ut rätt till mig.... annars bör det bli 4 amp i överskott..... vart de tar vägen vet i fan.:twitcy:.... jag mins att man hade ett minne också ...... kanske de 4 amp skall vara där....
Jag hoppas nu att jag inte behöver sätta mig igen på skolbänken och börja om.....:swoon:

Så det kunde varit intressant och se din "danska" uträkning med samma siffror

Hilsen Peter & Wovi

Fan också ....en sak till skolan missade..... för 4x8 blir ju 32 och inte 24..... men så gick jag också i skola på 60 talet..... så med åren har mycket "skrivits upp"..... och nu 2012 har jag plötsligt 12 amp över.... eller.?:twitcy: kanske jag har fått ett gamalt batteri så summan av amp skruvas ner...:twitcy: Man kan aldrig lita på en Grek....

Hallo Muskatten
Så jag försöker igen - igen :)
Om batteriet behöver 12 ampere (nom.144watt) för en full laddning, vilket är nödvändigt för att upprätthålla batteriets funktion och dina solpaneler bara ger 7 ampere (nom.84 W) försämrar laddningskapacitet varje dag.
Oavsett DC / DC laddare eller annat magi.;)
Endast som kan funka bättre er lithium.

Jag bor ca. här
GPS: 56.15552,10.15531   
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Hej igen Göte....

Jag vet inte vem "man" är.... men hoppas att det inte är jag..... och är det jag så får vi skylla på skolan..... och min dyslexi.....
Jag hoppas du kommer med en förtydlig av all ström och volt och amper..... kanske jag kan säga såhär..... att jag vänta med spänning på ditt svar.... och hoppas att det inte blev kortslutning..

Hälsningar
Peter & Wovi

Något som förvirrar i onödan är när man här på forumet blandar ihop beteckningarna för ström A och batterikapacitet Ah. Samma gäller effekt W och Wh.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMP-mätare

Skal prøve å gi en folkelig beskrivelse av ampeer begrepene.

A er den strøm en kan måle i øyeblikket.
Ah er den strøm en har forbrukt eller lagret over tid.

Så om en har et øyeblikksforbruk på 20A og dette forbruket står på i 1 time har en 20 Ah.
Har en fra et batteri forbrukt 20 Ah så trenger en å mate inn minst 24 Ah.

Watt (W) er spenningen i Volt ganger strøm i Ampeer, så de 20A ved 12V skulle bli 240W, står dette forbruket på i 1 time så har en et forbruk på 240Wh.

Nå skal jeg forvirre litt, med god hjelp av solpaneler :wink: disse gir en spenning på normalt 17V og effekten oppgis i W ved optimale solforhold. Regulatorene for slike paneler er i hovedsak to typer: De som regulerer ned spenningen og lader med maksimalt samme A tall som fra panlet, og MPPT som tar utgangspunkt i W fra panelet og omformer både V og A slik at mest mulig av effekten kan benyttes til ladning.

Men en ekstra fidus, ladere for blybatteri kan kjøre med maks påtrykk opp til omlag 80% fullt batteri - deretter trenger de fleste batterier en mykere ladning opp til 100% (110% ved avsulfatering - med noe overspenning). Ofte sier en at en kan lade til 80% på 20% av tiden det tar opp til 100%, dette for å ikke tørke ut batteriene.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Hej och tack Knut för din förklaring.... även om jag har svårt för att hänga med.... men det brukar ta lite tid sen går det upp ett ljus:swoon:.... men med åren så verkar ljuset trögare och trögare...
Jag hittade detta på nätet...

Elektrisk spänning
Om en elektron kommer in i ett elektriskt fält som bildas kring polerna på ett batteri kommer den negativt laddade elektronen att dras till plus-polen. Ju starkare fältet är mellan polerna desto snabbare rör sig elektronen mot pluspolen. Denna energiökning blir då ett mått på det elektriska fältets spänning. Elektrisk spänning anges med enheten 1 volt (1 V). Ett vanligt batteri ger spänningen 1,5 V. Vill man ha högre spänning kan man koppla flera batterier (med pluspol mot minuspol) i en rad efter varandra. Detta kallas seriekoppling. Man kan även parallellkoppla batterier (med minuspol till minuspol osv). En sådan koppling medför ej högre spänning men däremot starkare ström (möjlighet för elektroner att komma fram). I ett batteri får man alltid likström som alltid går i samma riktning i ledningen. Om en växelströmskälla används måste en tranformator vara inkopplad.
Elektrisk ström
För att elektroner (elektrisk ström) skall kunna vandra i en ledning krävs en strömkälla t.ex. i form av ett batteri eller en generator. Ju fler laddningar (elektroner) som drivs fram per tidsenhet desto starkare blir strömmen. Enheten för ström är 1 ampere (1 A). Metaller är goda strömledare eftersom de rymmer många fria elektroner. Andra material utan eller med få fria elektroner kallas isolatorer, t.ex. porslin.
Elektrisk resistans
Elektroner i en metalltråd stöter ideligen på motstånd (andra atomer i ledningen) varvid ett slags friktion uppstår. Denna friktion avges i form av värme. Motståndet i en ledning mot elektrisk ström kallas resistans. I isolatorer är resistansen mycket stor medan den är liten i goda ledare, som koppartråd. Det finns ett samband mellan spänning, ström och resistans. Sambandet kallas Ohms lag och kan skrivas som en formel : Spänning = Ström * Resistans eller med vanligen använda bokstavssymboler, U = I * R .
Elektrisk effekt
På olika elektrisk apparater eller glödlampor står en beteckning, Watt-tal (W), som anger hur effektivt apparaten, glödlampan kan omvandla el-energi till andra energiformer såsom värme- eller rörelseenergi. För denna effekt finns följande samband : Effekt = Spänning * Ström eller med vanligen använda symboler, P = U * I .

Ser att jag använde amp när jag borde använt W.... men min mätare mäter ju i A (även om det är mikroström den mäter vilket har tydliggjorts tidigare på tråden).... men hur som helst om min mätare har te.x - 10 A..... en timme och + 10 A nästa timme..... har då batteriet återgått till tidigare ursprung..... ?.... för mig låter det logiskt....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMP-mätare

Både A og W er øyeblikksmålinger, men holder du denne i en time får du Ah eller Wh. Ampeertime eller watttime, som er måleenhetene for effekt.

Om en sammenligner med vatn, Ah er liter, A er vatnfløde i liter/minutt og V er vatntrykket. Et batteri tilsvarer en vatntank.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Joo.... så långt hänger jag med.... men nu undrar jag om min fråga jag hade tidigare i tråden.... nu har jag en mätare som visar A och en som visar V.... och än vet jag inte om jag tar ut 10 A i en tim och stoppar in 10 A nästa tim..... hamnar jag då där jag började ta ut A... för mig låter det vettigt.... men i "denna värld" är det lite klurigt..... även för en fd. snickare.....
I dag kl 09 visade A mätaren + 4 A sen har mätaren gått upp till + 7,4 A vid 12-tiden..... och nu ca kl 14.00 visar den + 6 A...... det blir i genomsnitt ca 5,6666666 A osv i fem (5) tim... ändå blir batteriet inte fullladdat.... jag skall kolla spänningen senare i kväll när batteriet har vilat.... men just nu står det på 13,28 pg.a att batteriet laddas av solpanelen

Både A og W er øyeblikksmålinger, men holder du denne i en time får du Ah eller Wh. Ampeertime eller watttime, som er måleenhetene for effekt.

Om en sammenligner med vatn, Ah er liter, A er vatnfløde i liter/minutt og V er vatntrykket. Et batteri tilsvarer en vatntank.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMP-mätare

Spenningen ved ladning er faktisk en god pekepinne på batteriets ladning!
Grunnet begrenset kapasitet på lader/kilde så blir det batteriet som styrer spenningen, avhengig av størrelsen på batteribanken blir det ikke en skala for alle. For min batteribank (300 Ah) ligger ladespenningen fra mine ladere 0,3 V over hvilespenningen - skulle tro at det blir noe tilsvarende for deg også.

Det finnes tabeller som viser ladenivå bassert på hvilespenning. Finner selvfølgelig ikke igjen en slik tabell. Et helt fullt AGM batteri har en hvilespenning rundt 14V og tomt omlag 12V. Husk at spenning under belastning er lavere enn hvilespenningen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Så nu har solen gått ner och batteriet har fått vila 1 tim..... spänningen stannade på 12,12 V.... ibland gjorde mätaren korta hopp upp till 12,54 V.... men stannade efter en stund på 12.12 V..... Vi har haft sol hela dagen och jag har räknat ut att solen laddade med i genomsnit 3,9 A i timmen från kl 09-17.00...det blev åtta (8) timmars laddning med sammanlagt + 32A..... Tyvärr kollade jag aldrig spänningen i morse innan laddningen men har ett svagt minne att den låg på 12.10 V.... Sen tänder jag upp lampor så att förbrukningen blir ca -1 A.... då hoppar spänningen upp till 12,54 V..... och stannar där ganska stabilt .... efter 10 min startar jag datorn - !,5 A..... då rasar spänningen ner till 11.88 V..... men efter ett par minuter går den upp till 12.08 V.... och är då stabil.....drar jag ut kontakten till lapptoppen rusar spänningen upp till 12,42 V..... så nu är frågan är detta ett "normalt beteende" för ett 105Ah AGM batteri.....när man förbrukar max 2A i tim...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AMP-mätare

Hej BredoMobil...

Tack för din vänlighet att hjälpa mig.... och inte skall du behöva be om ursäkt.... det är jag som skall tacka dig .....
Såg att du bor i samma stad som min pappa kom ifrån...

Önskar dej en go aften

Peter & Wovi

Til musen og katten
Undskyld mine venlige indlæg i et forsøg på at hjælpe dig - find ud af det selv.
 
Toppen