Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Dom e knepiga de där kineserna.
Svart är plus och vit är minus.........
Tog en stund innan jag fattade vad som var fel.
Det är inget fel..
Svart är i fordon en så kallad tändtråd alltså en positiv kabel, normalt skall den ha en grå linje.
Vit kabel kan vara negativ, normalt till äldre fordon
Brun är en jord standard till fordon sedan många år tillbaka.
Förväxla ej med starkström där blå är numera en standard som nolla växelström.
Detta ger problem till speciellt husbilar där många okunniga instalerar saker med en brun och blå kabel. Sitter den i ett fordon skall brun vara jord, men till växelström skall denvara fas.
Har du en lågspänningsförbrukare med en röd och svart kabel sä är den svarta negativ den röda positiv, gul är normalt ständig spänning och orange efter strömbrytare.
Men ett tips ta alldrig för givet färgerna och ännu mindre linjen på kablar.
Tillägg: ifrán batteri Röd & Svart pá bilar sá kan det sitta en svart minuskabel till jord, men endast ifrán batteriet.
Här blandas standarna ihop lite som att svart är en minus som kopplas till negativ polarisation till DC svagström. I starkstrtöm Ex 380V fas samma som brun och grá.
sá vi máste alltid skilja pá Bilel, svagström och starkström.