• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nästa omgång luckor påbörjade. Allt blev inte exakt som första ritningen så viss justering behövs. Karossen inte heller fullt så exakt rätvinklig som man kanske kan tro. Alltså lite justeringar även för det.

Visserligen ingen bordcirkelsåg men styrskenan är ett fantastiskt hjälpmedel.

IMG_2895.JPG


Varit o fyndat lite mer godsaker till Willysjeepen.

IMG_2888.JPG

IMG_2890.JPG

IMG_2894.JPG
 

ludde72

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Haninge
HBK-Nr
10342
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Om du skulle behöva en rephandbok till Volvo 740 kan jag skaka fram en sån och den innehåller kopplingsscheman, så där borde det synas vilken säkring som går vart

Mvh
Lasse
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej Ludde. Nej det räcker bra med den info jag fick från EPersson. Jag skall ju inte kopiera Volvons elsystem, bara veta hur själva säkringsdosan är kopplad internt. Men tack i alla fall.

För övrigt kom det ett paket från amerikat i brevlådan idag. Original elschema till 1991 Van.

IMG_2904.JPG

Aldrig fel att ha och jag har redan förstått vad ett par vilsna kablar haft för funktion. Det har varit säkerhetsbältesvarning men då originalstolen var utbytt när den blev ambulansombyggd var detta bortkopplat.

När det gäller luckorna, liksom övrig inredning, så rundar jag av med en 5mm radie fräs. Grundar o spacklar samt lackar alltihopa.
Gillar runda mjuka kanter. Materialet i hela inredningen är poppelplywood 15mm. Samt 3mm på väggar o tak.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ambulansen!

Håller med Bennsan - blir väldigt intressant att se slutresultatet.
Har följt många projekt och det här är de bland topp tio utan tvekan, man blir imponerad av grundligheten. Jag vet just nu åtminstone 4 projekt som går i snigelfart då "verkmästaren" blev rädd att det skulle snart bli klar och lade in en krypväxel. De vill ju ha någonting att återvända till och meningen är kanske att det skall inte bli färdig?

Själv blir jag irriterad av dessa ständiga efterjusteringar när man gör något nytt. Jag vill påpeka för icke insatta, att det är en helt annan sak att själv tillverka något från råvaror än att reparera något befintligt. Inte minst de mentala smällarna när exempelvis den tekniska biten blir perfekt, men man har valt fel grundmaterial. Har hänt mig ofta..
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Håller med Bennsan - blir väldigt intressant att se slutresultatet.
Har följt många projekt och det här är de bland topp tio utan tvekan, man blir imponerad av grundligheten. Jag vet just nu åtminstone 4 projekt som går i snigelfart då "verkmästaren" blev rädd att det skulle snart bli klar och lade in en krypväxel. De vill ju ha någonting att återvända till och meningen är kanske att det skall inte bli färdig?

Själv blir jag irriterad av dessa ständiga efterjusteringar när man gör något nytt. Jag vill påpeka för icke insatta, att det är en helt annan sak att själv tillverka något från råvaror än att reparera något befintligt. Inte minst de mentala smällarna när exempelvis den tekniska biten blir perfekt, men man har valt fel grundmaterial. Har hänt mig ofta..
Aha,jag är ju 11 år äldre än dig. Kanske lyssna på dina råd och lägga ner mitt projekt :spinny::spinny:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ambulansen!

Aha,jag är ju 11 år äldre än dig. Kanske lyssna på dina råd och lägga ner mitt projekt :spinny::spinny:

Nähe, inte menar jag någon här på forumet, världen är större än så... 71 år är ju ingen ålder heller, känner en som är 92 och vill starta ett företag från grunden, men sönerna stretar emot.. Det är nog mycket fråga om den mentala biten, att behålla sin naivitet och inte ledsna på alla repriser..

Går din projekt trögt när du känner dig så träffad?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Nähe, inte menar jag någon här på forumet, världen är större än så... 71 år är ju ingen ålder heller, känner en som är 92 och vill starta ett företag från grunden, men sönerna stretar emot.. Det är nog mycket fråga om den mentala biten, att behålla sin naivitet och inte ledsna på alla repriser..

Går din projekt trögt när du känner dig så träffad?
Nej da,brinner av iver att få komma igång när värmen kommer. Håller bara på med att besluta hur jag till slut skall ha det när jag börjar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Jag tycker din planering ser fin ut, allt du hitills gjort och planerat skulle jag inte kunnat gjort bättre, även om det kanske inte är mycket att jämföra med.
Tråkigt att du förlorade tid och pengar på det gamla projektet, så här års känns det nog tungt för de flesta, har haft en period av deppig overksamhet men så fort våren är i antågande blir allt bättre.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Som du vet Bengtic så fick jag en prognos på epilepsi för 2 år sedan men aldrig haft ett anfall mer än det jag fick när prognosen gavs. Kan känna mig lite vissen ibland men så fort jag går ner till husbilen och grejar lite så känner entusiasmen för fullt. Den är en av mina bästa mediciner. Väntar bara på våren och nu är det bara olika inköp av detaljer till att färdigställa den.
 
Toppen