Knut
FD HBK Medlem
Sv: Ambulansen!
Den G-30 med 6,5 l dieselmotor jeg hadde tidlig på 90-tallet gikk normalt på 1,1 - 1,2 l/mil, og det endret seg nesten ikke med en 2 tonn henger på kroken. Men på autobahn i Tyskland og cruisekontroll på 160 km/h ble den riktig tørst omlag 2 l/mil. Litt eksperimentering og vi fant 120 km/h som knekkpunkt i forbruket - opp dit var det liten skilnad, over og forbruket steg nesten loddrett. Regner med at med ditt karosseri så ligger knekkpunktet ved en noe lavere hastighet - luftmotstanden tar sitt. En god henger bak skulle ikke spille stor rolle.
En hengertest på min G-30 var Oslo-Geilo-Oslo med 2 hester på en boggi henger og snittfart på 70 - dvs maks lovlig fart alle steder, Hallingdal opp og Numedal ned (3 fjelloverganger) ga et forbruk på 1,2 l/mil.
Den G-30 med 6,5 l dieselmotor jeg hadde tidlig på 90-tallet gikk normalt på 1,1 - 1,2 l/mil, og det endret seg nesten ikke med en 2 tonn henger på kroken. Men på autobahn i Tyskland og cruisekontroll på 160 km/h ble den riktig tørst omlag 2 l/mil. Litt eksperimentering og vi fant 120 km/h som knekkpunkt i forbruket - opp dit var det liten skilnad, over og forbruket steg nesten loddrett. Regner med at med ditt karosseri så ligger knekkpunktet ved en noe lavere hastighet - luftmotstanden tar sitt. En god henger bak skulle ikke spille stor rolle.
En hengertest på min G-30 var Oslo-Geilo-Oslo med 2 hester på en boggi henger og snittfart på 70 - dvs maks lovlig fart alle steder, Hallingdal opp og Numedal ned (3 fjelloverganger) ga et forbruk på 1,2 l/mil.