• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätten

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Reaktionerna på denna förändring är tyvärr i många fall, för alla involverade, negativa. Det blir allt vanligare med skyltning som förbjuder husbilar eller bara tillåter personbilar klass 1. I Sverige klassificeras vanliga personbilar som klass 1 och husbilar som personbilar klass 2.

Denne tekst fremgår af #1 i denne tråd. Derfor mente jeg at det kunne være på sin plads at finde de svenske lovregler, der omhandler skiltning på P-pladser i forbindelse med naturområder. Dette i forsøget på at finde ud af om myndighederne bruger Forordningen om Skilte korrekt.

Jeg beklager hvis jeg har bevæget mig for langt væk fra trådens emne.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025
"Personbil klass I omfattar bilar som är försedda med högst 8 sittplatser utöver förarplatsen. Personbil klass II omfattar personbil med ett karosseri som är inrett som bostadsutrymme."
Men nu stod det inget om personbil. Endast P och klass1
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025
Förstår inte vad du menar? Jag citerar bara Transportstyrelsen. Men du kan du säkert utveckla så att jag förstår!
Nej, det kan jag inte för jag skrev helt galet. Vad jag menar är att deat antingen ska stå personbil klass1 eller en personbilsskylt med tillägget klass1
Det kan inte batra stå: P klass 1.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.612
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Klass 1 kan mycket väl vara en moped, därför måste man väl ange att det gäller personbilar
Håller med dig. Men samtidigt finns det väldigt sällan P-skyltade parkeringsplatser för mopeder. Oftast finns en personbil på skylten, eller en tilläggsskylt med en personbil mellan P-skylten och Klass 1 skylten, men det är inget krav.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Håller med dig. Men samtidigt finns det väldigt sällan P-skyltade parkeringsplatser för mopeder. Oftast finns en personbil på skylten, eller en tilläggsskylt med en personbil mellan P-skylten och Klass 1 skylten, men det är inget krav.
Problemet är väl just att det inte är helt klart vad som avses med skyltningen.
Anmärkningsvärt med tanke på att Sverige är det enda land i EU som har två klasser av personbilar.

Men ambitionen är kanske inte att vara tydlig vara sig det gäller personbilsklasser eller notering på "äldre körkort"(övergångsregler) om rätten att framföra tunga klass 2 fordon.
 

Snickaren67

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
37332
Medlemskap
2024
Skickade bifogade debattartikel till GP som dock "inte hade möjlighet att publicera den". Vill ändå delge alla medlemmar mina tankar. Kan inte bifoga en Wordfil så texten kommer här:

Allemansrätt för alla

Att allemansrätten är till för alla framgår tydligt av själva termen. Men är det verkligen så längre? På senare år har allt fler inskränkningar etablerats, inskränkningar som till sin karaktär osökt och synnerligen beklagligt för tankarna till ett tidigare samhälle där alla människor inte var lika välkomna överallt. Där människors lika värdighet inte existerade.

Den autonoma, mobila turismen har ändrat karaktär. Det här gäller alltså inte turister som reser runt i landet och bor på hotell, pensionat, vandrarhem eller liknande, utan de som har med sig sitt eget boende.

Ytterst få cyklar längre runt med ett litet tält på pakethållaren, även om undantag finns. Att åka runt med en svart PV444 med tält i bagageutrymmet är idag ingenting vi längre ser på vägarna. Steget därefter, husvagnen, blir också allt sällsyntare på vägarna. De återfinns numera mest på campingplatser med ett förtält eller mindre ”förhusbyggnad”, trädäck, häckar, cykelställ och flaggstänger. De fungerar idag mest som sommarstugor.

Den autonoma, mobila turismen sker idag med husbil och antalet husbilar, såväl inrikes som utrikes registrerade, är i stadig ökning. Alltfler upptäcker och uppskattar friheten att inte vara bunden till var det finns hotell och restauranger, att inte i förväg i detalj behöva planera sin semester, att inte vara schemabunden. Likheten med fritidsbåtar är stark och det är många tidigare båtägare som gått iland och fortsätter sitt nomadliv till lands.

Reaktionerna på denna förändring är tyvärr i många fall, för alla involverade, negativa. Det blir allt vanligare med skyltning som förbjuder husbilar eller bara tillåter personbilar klass 1. I Sverige klassificeras vanliga personbilar som klass 1 och husbilar som personbilar klass 2.

Enligt allemansrätten skall alla ha tillgång till naturen, att ströva, plocka svamp och bär, lyssna på fåglar eller kanske gå på fotosafari. När parkeringsplatser, såväl anlagda som i terräng upplåtna för parkering, skyltar med att husbilar är förbjudna är det en uppenbar inskränkning av allemansrätten, en tydlig diskriminering när personbilen med husvagn fortfarande är tillåten.

Man kan verkligen undra vad det är som startat dessa reaktioner och inskränkningar. Varför vill man ha besökare, men bara med vissa färdmedel? Vad är det man vill undvika eller åstadkomma? Varför går det bra att som turist komma promenerande, cyklande, mopedande, med personbil klass 1, buss eller lastbil men inte med husbil?

Husbilen är, som redan konstaterats, autonom. Den har pentry, kojer, toalett och sophink, allt som behövs för att inte på minsta sätt inkräkta på eller vara beroende av sin omgivning. När personbilen klass 1 lämnar efter sig toalettpapper och exkrementer, tomma förpackningar av allehanda slag och engångsgrillar i naturen tycks den av någon underlig anledning ändå vara mer välkommen än husbilen som i värsta fall i mjuk terräng lämnar ett tillfälligt hjulspår.

Den nya tidens mobila, autonoma turism, inhemsk såväl som utrikes, vill uppleva Sverige, hela Sverige. Man vill komma ut i naturen, utrikes turistande anger ofta den svenska naturen som skäl för sitt besök. Man vill också kunna besöka städer för att handla och gå på restaurang, gå på muséer och teatrar, vandra i parker eller bara uppleva bebyggelsen och atmosfären i städer och mindre orter.

Att hänvisa husbilar till campingplatser är total missriktat, varken svenskar eller andra har valt husbil för att stå i semesterbyar. Turister från kontinenten har nog av campingplatser i sin närhet, förvägrar vi dem att uppsöka den svenska naturen och svenska samhällen kommer de inte hit.

Efter några år med husbil ser vi hur vissa aktörer insett att husbilsturismen är positiv för dem, medan andra tycks leva i en villfarelse om att husbilsmänniskorna är farliga och måste förbjudas.

När man på en parkering upptäcker att husbilen skall betala ett antal hundralappar för att stå där över natten, medan den vanliga personbilen lite längre bort på samma asfaltyta står gratis, är det inte förvånande att man inte återkommer till den orten. Den som vill ha turister inser att det är förmånligt att göra det positivt för dem att komma.

Att man gör inskränkningar i allemansrätten är allvarligt, speciellt som det inte finns några gångbara skäl för det. Skall vi behandla alla lika eller skall vi diskriminera?
Finns en viktig regel som många glömmer terrängkörningslagen.
 
Toppen