• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätten

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Skickade bifogade debattartikel till GP som dock "inte hade möjlighet att publicera den". Vill ändå delge alla medlemmar mina tankar. Kan inte bifoga en Wordfil så texten kommer här:

Allemansrätt för alla

Att allemansrätten är till för alla framgår tydligt av själva termen. Men är det verkligen så längre? På senare år har allt fler inskränkningar etablerats, inskränkningar som till sin karaktär osökt och synnerligen beklagligt för tankarna till ett tidigare samhälle där alla människor inte var lika välkomna överallt. Där människors lika värdighet inte existerade.

Den autonoma, mobila turismen har ändrat karaktär. Det här gäller alltså inte turister som reser runt i landet och bor på hotell, pensionat, vandrarhem eller liknande, utan de som har med sig sitt eget boende.

Ytterst få cyklar längre runt med ett litet tält på pakethållaren, även om undantag finns. Att åka runt med en svart PV444 med tält i bagageutrymmet är idag ingenting vi längre ser på vägarna. Steget därefter, husvagnen, blir också allt sällsyntare på vägarna. De återfinns numera mest på campingplatser med ett förtält eller mindre ”förhusbyggnad”, trädäck, häckar, cykelställ och flaggstänger. De fungerar idag mest som sommarstugor.

Den autonoma, mobila turismen sker idag med husbil och antalet husbilar, såväl inrikes som utrikes registrerade, är i stadig ökning. Alltfler upptäcker och uppskattar friheten att inte vara bunden till var det finns hotell och restauranger, att inte i förväg i detalj behöva planera sin semester, att inte vara schemabunden. Likheten med fritidsbåtar är stark och det är många tidigare båtägare som gått iland och fortsätter sitt nomadliv till lands.

Reaktionerna på denna förändring är tyvärr i många fall, för alla involverade, negativa. Det blir allt vanligare med skyltning som förbjuder husbilar eller bara tillåter personbilar klass 1. I Sverige klassificeras vanliga personbilar som klass 1 och husbilar som personbilar klass 2.

Enligt allemansrätten skall alla ha tillgång till naturen, att ströva, plocka svamp och bär, lyssna på fåglar eller kanske gå på fotosafari. När parkeringsplatser, såväl anlagda som i terräng upplåtna för parkering, skyltar med att husbilar är förbjudna är det en uppenbar inskränkning av allemansrätten, en tydlig diskriminering när personbilen med husvagn fortfarande är tillåten.

Man kan verkligen undra vad det är som startat dessa reaktioner och inskränkningar. Varför vill man ha besökare, men bara med vissa färdmedel? Vad är det man vill undvika eller åstadkomma? Varför går det bra att som turist komma promenerande, cyklande, mopedande, med personbil klass 1, buss eller lastbil men inte med husbil?

Husbilen är, som redan konstaterats, autonom. Den har pentry, kojer, toalett och sophink, allt som behövs för att inte på minsta sätt inkräkta på eller vara beroende av sin omgivning. När personbilen klass 1 lämnar efter sig toalettpapper och exkrementer, tomma förpackningar av allehanda slag och engångsgrillar i naturen tycks den av någon underlig anledning ändå vara mer välkommen än husbilen som i värsta fall i mjuk terräng lämnar ett tillfälligt hjulspår.

Den nya tidens mobila, autonoma turism, inhemsk såväl som utrikes, vill uppleva Sverige, hela Sverige. Man vill komma ut i naturen, utrikes turistande anger ofta den svenska naturen som skäl för sitt besök. Man vill också kunna besöka städer för att handla och gå på restaurang, gå på muséer och teatrar, vandra i parker eller bara uppleva bebyggelsen och atmosfären i städer och mindre orter.

Att hänvisa husbilar till campingplatser är total missriktat, varken svenskar eller andra har valt husbil för att stå i semesterbyar. Turister från kontinenten har nog av campingplatser i sin närhet, förvägrar vi dem att uppsöka den svenska naturen och svenska samhällen kommer de inte hit.

Efter några år med husbil ser vi hur vissa aktörer insett att husbilsturismen är positiv för dem, medan andra tycks leva i en villfarelse om att husbilsmänniskorna är farliga och måste förbjudas.

När man på en parkering upptäcker att husbilen skall betala ett antal hundralappar för att stå där över natten, medan den vanliga personbilen lite längre bort på samma asfaltyta står gratis, är det inte förvånande att man inte återkommer till den orten. Den som vill ha turister inser att det är förmånligt att göra det positivt för dem att komma.

Att man gör inskränkningar i allemansrätten är allvarligt, speciellt som det inte finns några gångbara skäl för det. Skall vi behandla alla lika eller skall vi diskriminera?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.626
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Allemansrätten gäller för människor, inte fordon.

Den som äger en parkeringsplats bör ju få bestämma reglerna för den.

Dessa inskränkningar beror oftast på de husbilsåkare som missköter sig på olika sätt.

När en trevlig plats vid t ex en sjö läggs in i Park4night förvandlas den snabbt till en allmän Ställplats med många besökare till markägarens förtvivlan. Lägg alltså inte in platser i appar mm.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
En alltmer förekommande tilläggsskylt på en nästan helt öde parkeringsyta.
Med enda syfte från trafiknämnden, att begränsa möjligheten för oss husbilister att parkera,
inte ens om man är villig att betala rättmätig dygnsavgift?
Märklig inställning från kommunen, att inte ta vara på den här lilla extra inkomsten?

Skyltningen förekommer allt oftare, bl.a i en kommun, som envetet och energiskt lobbar för,
att försöka etablera en rejäl besöksanläggning och därmed skriva in ortens namn i fetstil på stora Turistkartan?

Flytetyg i alla dess former ses gärna som ett pittoreskt inslag i stadsbilden,
man satsar gärna resurser på att göra hamnområden attraktiva för denna besökskategori.

Nej, jag tycker inte alls, att vi husbilister är sedda som "nåt som katten burit in"...., det är nästan värre.
Vi har ju fått stämpeln helt klart och tydligt för oss, eftersom att "vi" missköter oss i naturen,
lämnar efter oss sopor, bajsar och kissar i buskarna, har med oss alla våra förnödenheter i bagaget
och är bara allmänt tärande enligt vissa.

Samtidigt är jag mycket väl medveten om, att vissa har inte minsta hum om hur man bör uppföra sig med husbil.
Det handlar egentligen mer om uppförandekoder, men ska hela den här grupperingen behöva lida pin,
för att ett fåtal encelliga typer inte tycks begripa bättre?

Skulle önska, att alla våra husbilsklubbar vore lite mer aktiva och lobba för, att förändra vår sargade image.
Kanske börja med att ifrågasätta, varför P-bil klass ll ej tillåts parkera inom den uppritade rutan, nattetid?

P-skyltn.jpeg
 
Senast ändrad:

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Allemansrätten gäller för människor, inte fordon.

Den som äger en parkeringsplats bör ju få bestämma reglerna för den.

Dessa inskränkningar beror oftast på de husbilsåkare som missköter sig på olika sätt.

När en trevlig plats vid t ex en sjö läggs in i Park4night förvandlas den snabbt till en allmän Ställplats med många besökare till markägarens förtvivlan. Lägg alltså inte in platser i appar mm.
När en kommun stänger en parkeringsplats för husbilar men tillåter alla andra fordon inklusive husvagnar kallar jag det för diskriminering. Jag tror inte husbilsfolket missköter sig, jag tror det är psykologi, att man är rädd för att husbilsfolket skulle kunna missköta sig eller att det känns konstigt att människor bor i bilar. Husvagnar är man underligt nog inte lika avogt inställd till. Varför blir markägaren förtvivlad om en ställplats får många besökare?
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
En alltmer förekommande tilläggsskylt på en nästan helt öde parkeringsyta.
Med enda syfte från trafiknämnden, att begränsa möjligheten för oss husbilister att parkera,
inte ens om man är villig att betala rättmätig dygnsavgift?
Märklig inställning från kommunen, att inte ta vara på den här lilla extra inkomsten?

Skyltningen förekommer allt oftare, bl.a i en kommun, som envetet och energiskt lobbar för,
att försöka etablera en rejäl besöksanläggning och därmed skriva in ortens namn i fetstil på stora Turistkartan?

Flytetyg i alla dess former ses gärna som ett pittoreskt inslag i stadsbilden,
man satsar gärna resurser på att göra hamnområden attraktiva för denna besökskategori.

Nej, jag tycker inte alls, att vi husbilister är sedda som "nåt som katten burit in"...., det är nästan värre.
Vi har ju fått stämpeln helt klart och tydligt för oss, eftersom att "vi" missköter oss i naturen,
lämnar efter oss sopor, bajsar och kissar i buskarna, har med oss alla våra förnödenheter i bagaget
och är bara allmänt tärande enligt vissa.

Samtidigt är jag mycket väl medveten om, att vissa har inte minsta hum om hur man bör uppföra sig med husbil.
Det handlar egentligen mer om uppförandekoder, men ska hela den här grupperingen behöva lida pin,
för att ett fåtal encelliga typer inte tycks begripa bättre?

Skulle önska, att alla våra husbilsklubbar vore lite mer aktiva och lobba för, att förändra vår sargade image.
Kanske börja med att ifrågasätta, varför inte P-bil klass ll ej tillåts parkera inom den uppritad rutan, nattetid?

Visa bilaga 230580
Var nyligen i Mariehamn och på en plats var det just så att personbilar fick stå under natten men inte husbilar. Obegripligt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.327
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag tycker inte att det är så obegripligt eftersom många tyvärr sköter sig väldigt illa. Vi kan ju se på parkeringen vid Åsa. Vi tyckte att detta var en trevlig plats att stanna på en natt, fint läge vid stranden och bra ställe att strosa runt på. Sedan så fanns det ju tyvärr sådana som "bosatte" sig där med möbler och vindskydd i flera dagar. Nu är där parkeringsförbud på nätterna i Åsa. Samma var det vid reningsverket i Ystad innan började ta avgift. Jag blev seriöst glad när Reningsverket blev avgiftsbelagd för nu går det faktiskt att få plats där. Smyge är ju ett annat exempel där det missköts fortfarande trots att det faktiskt är förbjudet att stå där. Nej tyvärr så binder vi ris åt egen rygg. Naturligtvis gäller det ju ingen här i klubben men andra gör det ju naturligtvis för hade någon här gjort det så hade vi ju inte kunnat klaga, eller hur?
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
När en kommun stänger en parkeringsplats för husbilar men tillåter alla andra fordon inklusive husvagnar kallar jag det för diskriminering. Jag tror inte husbilsfolket missköter sig, jag tror det är psykologi, att man är rädd för att husbilsfolket skulle kunna missköta sig eller att det känns konstigt att människor bor i bilar. Husvagnar är man underligt nog inte lika avogt inställd till. Varför blir markägaren förtvivlad om en ställplats får många besökare?
Håller med dig i stort, men ställer mig en aning undrande till att en parkering tillåter husvagnsekipage men ratar husbilar. Det kan kanske vara så, men vill bara säga att jag inte känner igen mig i beskrivningen. Sedan det du avslutningsvis skriver: Varför blir markägaren förtvivlad om en ställplats får många besökare? Är tveksam att denna beskrivning av markägarens beteende verkligen gäller en etablerad ställplats. Alltså en plats som etablerats för att ta emot denna typ av gäster – gärna betalande. Som jag ser det verkar det snarare vara en reaktion mot en illa vald fricampingplats. I tidigare inlägg i denna tråd talas om appen Park4night. Av egen erfarenhet känner jag till en plats där en tidigare liten undanskymd privat badplats som sedan urminnes tider under gemytliga former brukats av lokala ortsbor under de senaste åren har förvandlats till ett inferno av husbilar – som fullständigt ”tagit över” platsen. Och försöker man som markägare tala med husbilsägarna och påpeka det faktiska förhållandet (privat mark, privat väg till platsen, terrängkörningslag, inga sanitära faciliteter och så vidare) blir svaret omedelbart en hänvisning till allemansrätten och en internationell ställplatsapp av samma kategori som den ovan nämnda. Den privatägda lilla badplatsen har alltså helt plötsligt blivit utnämnd till en internationell ”ställplats” tillgänglig för alla. Och markägaren har enbart att finna sig i detta. Eller….?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar också som det ofta är campingplatser som får ångest och ser varje nattparkerad husbil på kommunens mark/parkeringar som en förlorad välbetalande kund, även om det inte är många som åker dit som ersättning för en nattparkering.
Ett exempel är troligen Karlsborg. Där fanns det förr massor med nattparkeringar som inte störde någon. Nyligen tänkte jag sent framåt nattkröken att sova där ett par timmar innan jag for vidare. Kollade vartenda ställe inne i staden, ute vid fästningen, utmed vattnet m.m. Tomma stora ytor och parkeringar överallt och tidsbegränsning eller andra förbud som talade om, inte här och inte här heller.
Det finns ju campingen (som troligen var nattstängd då i alla fall) och så ställplatsen? vid hamnen. Men för några timmars vila bara....
Jag behövde handla också, och det lös i ICA (? tror jag) i södra änden.
Nej f.. tänkte jag när man knappt kan parkera husbilen ens för att handla så får nog även det vara.
Mörkt och tråkigt var det och hamnade till slut ända borta i Tibro innan det blev nattro :msn_sleep:.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.198
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag ser det... Så är ju vi inom hbk också medskylldiga...:eek: till att platser stängs eller det blir förbud att stå där om natten...
Och det är av dessa anledningar.... Att vi lämnar ut platser som normalt kanske en eller två husbilar hittar i veckan/månaden/året eller vad man ny tycker...
Finns inte platsen på ställplats listan inom hbk... Då hamnar den där för eller senare... För att inte prata om en tysk skulle hitta platsen... Då hamnar den snabbt på park4night... :eek:

De flesta här i hbk har säkert läst varningar om att lämna inte ut på listan eller en app dina smultronställen, eftersom vi då gräver vår egen "grav"...

Självklart använder nog de flesta sin toa i husbilen, men jag har sett folk pissa i buskarna vid parkeringar... Det värsta jag så var en som pissade på asfalten mellan min och hans husbil. :eek:... Självklart polisanmälde jag saken.... Och lika självklart var polisen inte ens intresserad av att ta emot anmälan.. :eek:

När en plats väl har hamnat på lista/app
Då kommer ju också de som har varken toa/ dusch eller båda dit.... Vart tror ni de gör sina behov..?

Jag har själv upplevt när ön utanför Malmö var lugn och fin, jag kunde stå där i veckor och lokalfolket kom gärna och pratade med mig..
En dag la någon ut platsen på en eller flera listor/ appar... Och så hade vi en morgon över 40 husbilar där... Många utan toa... Och jag kan säga att lukten av människoskit hängde tungt i luften där.... Det var så illa att tom jag klagade till kommunen med risken att platsen stängdes, många lokalbor hade redan klagat.... Och mycket riktigt nästa vår var platsen stängd för personbil klass 2.

Men att säga att vi är diskriminerande är väl i så fall vårt eget fel... Men självklart aldrig ditt fel :rolleyes:
Glöm inte att flera länder redan avvisar husbilar från populära platser..

Är just nu i norra Grekland och här vart vi står var det tidigare en eller två husbilar i veckan.... Nu är det så fullt att man knappt kan gå mellan de tyska husbilar... En stod i tre dagar mindre än en meter mellan våra bilar...

Vi alla med husbilar är ju mer eller mindre delaktiga i det som händer nu och framöver... Men det har inget med allemansrätten att göra... Eftersom du får gärna besöka platsen by fot.. ;)
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Håller med dig i stort, men ställer mig en aning undrande till att en parkering tillåter husvagnsekipage men ratar husbilar. Det kan kanske vara så, men vill bara säga att jag inte känner igen mig i beskrivningen. Sedan det du avslutningsvis skriver: Varför blir markägaren förtvivlad om en ställplats får många besökare? Är tveksam att denna beskrivning av markägarens beteende verkligen gäller en etablerad ställplats. Alltså en plats som etablerats för att ta emot denna typ av gäster – gärna betalande. Som jag ser det verkar det snarare vara en reaktion mot en illa vald fricampingplats. I tidigare inlägg i denna tråd talas om appen Park4night. Av egen erfarenhet känner jag till en plats där en tidigare liten undanskymd privat badplats som sedan urminnes tider under gemytliga former brukats av lokala ortsbor under de senaste åren har förvandlats till ett inferno av husbilar – som fullständigt ”tagit över” platsen. Och försöker man som markägare tala med husbilsägarna och påpeka det faktiska förhållandet (privat mark, privat väg till platsen, terrängkörningslag, inga sanitära faciliteter och så vidare) blir svaret omedelbart en hänvisning till allemansrätten och en internationell ställplatsapp av samma kategori som den ovan nämnda. Den privatägda lilla badplatsen har alltså helt plötsligt blivit utnämnd till en internationell ”ställplats” tillgänglig för alla. Och markägaren har enbart att finna sig i detta. Eller….?
Håller med om de små badplatserna och liknande och lägger aldrig in sådana och är det privat mark eller terräng är det illa. Annars har vi på flera ställen noterat att endast husbilar är otillåtna. Priset tog en ICA-handlare på västkusten som inte ville ha husbilskunder. Det som irriterar mig mest är kommunal mark där vi inte är välkomna
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Som jag ser det... Så är ju vi inom hbk också medskylldiga...:eek: till att platser stängs eller det blir förbud att stå där om natten...
Och det är av dessa anledningar.... Att vi lämnar ut platser som normalt kanske en eller två husbilar hittar i veckan/månaden/året eller vad man ny tycker...
Finns inte platsen på ställplats listan inom hbk... Då hamnar den där för eller senare... För att inte prata om en tysk skulle hitta platsen... Då hamnar den snabbt på park4night... :eek:

De flesta här i hbk har säkert läst varningar om att lämna inte ut på listan eller en app dina smultronställen, eftersom vi då gräver vår egen "grav"...

Självklart använder nog de flesta sin toa i husbilen, men jag har sett folk pissa i buskarna vid parkeringar... Det värsta jag så var en som pissade på asfalten mellan min och hans husbil. :eek:... Självklart polisanmälde jag saken.... Och lika självklart var polisen inte ens intresserad av att ta emot anmälan.. :eek:

När en plats väl har hamnat på lista/app
Då kommer ju också de som har varken toa/ dusch eller båda dit.... Vart tror ni de gör sina behov..?

Jag har själv upplevt när ön utanför Malmö var lugn och fin, jag kunde stå där i veckor och lokalfolket kom gärna och pratade med mig..
En dag la någon ut platsen på en eller flera listor/ appar... Och så hade vi en morgon över 40 husbilar där... Många utan toa... Och jag kan säga att lukten av människoskit hängde tungt i luften där.... Det var så illa att tom jag klagade till kommunen med risken att platsen stängdes, många lokalbor hade redan klagat.... Och mycket riktigt nästa vår var platsen stängd för personbil klass 2.

Men att säga att vi är diskriminerande är väl i så fall vårt eget fel... Men självklart aldrig ditt fel :rolleyes:
Glöm inte att flera länder redan avvisar husbilar från populära platser..

Är just nu i norra Grekland och här vart vi står var det tidigare en eller två husbilar i veckan.... Nu är det så fullt att man knappt kan gå mellan de tyska husbilar... En stod i tre dagar mindre än en meter mellan våra bilar...

Vi alla med husbilar är ju mer eller mindre delaktiga i det som händer nu och framöver... Men det har inget med allemansrätten att göra... Eftersom du får gärna besöka platsen by fot.. ;)
Att besöka platsen "by fot" är ju lätt när man får parkera sin klass 1 där medan närmaste plats för klass 2 ligger flera kilometer bort.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej, det verkar också som det ofta är campingplatser som får ångest och ser varje nattparkerad husbil på kommunens mark/parkeringar som en förlorad välbetalande kund, även om det inte är många som åker dit som ersättning för en nattparkering.
Ett exempel är troligen Karlsborg. Där fanns det förr massor med nattparkeringar som inte störde någon. Nyligen tänkte jag sent framåt nattkröken att sova där ett par timmar innan jag for vidare. Kollade vartenda ställe inne i staden, ute vid fästningen, utmed vattnet m.m. Tomma stora ytor och parkeringar överallt och tidsbegränsning eller andra förbud som talade om, inte här och inte här heller.
Det finns ju campingen (som troligen var nattstängd då i alla fall) och så ställplatsen? vid hamnen. Men för några timmars vila bara....
Jag behövde handla också, och det lös i ICA (? tror jag) i södra änden.
Nej f.. tänkte jag när man knappt kan parkera husbilen ens för att handla så får nog även det vara.
Mörkt och tråkigt var det och hamnade till slut ända borta i Tibro innan det blev nattro :msn_sleep:.

M.v.h. JANKRO.
Norr om stan finns en ställplats vid ett stall. Väldigt mysigt. Sällan fullt.
Står annars väldigt mycket på Segelsällskapets Ställplats.
Gillar Karlsborg väldigt mycket. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Norr om stan finns en ställplats vid ett stall. Väldigt mysigt. Sällan fullt.
Står annars väldigt mycket på Segelsällskapets Ställplats.
Gillar Karlsborg väldigt mycket. :)
Hejsan, det gör jag också, och även ställplatser där och runt om, och så finns ju även Forsvik med slussarna m.m.
Nu för (två veckor sedan, mörkt och blött och lite hungrande efter både nattTV och lite kvällstilltugg) skulle jag bara försöka nattparkera mellan ca. 22 på kvällen till kanske 8 på morgonen utan att ens behöva gå ur bilen........ Vilket misslyckades :(.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hejsan, det gör jag också, och även ställplatser där och runt om, och så finns ju även Forsvik med slussarna m.m.
Nu för (två veckor sedan, mörkt och blött och lite hungrande efter både nattTV och lite kvällstilltugg) skulle jag bara försöka nattparkera mellan ca. 22 på kvällen till kanske 8 på morgonen utan att ens behöva gå ur bilen........ Vilket misslyckades :(.

M.v.h. JANKRO.
Halloj! Jag har suttit i den sitsen också. Då är man tvungen att hitta en skogsväg med en avstickare på.
Inte så lätt när både den ena lagen och den andra sätter stopp hela tiden. :-(
mvh Tony
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Någon juridiskt kunnig som har koll på vad som gäller, får man begränsa en allmän parkering för husbilar?
Vilka skyltar är juridiskt rätt, personbil II, husbilssymbol etc?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
I år har det varit extra skitigt. Dessutom har husbilarna blivit mindre och saknar toa (och hundpåsar). Vissa skogsvägar, som normal används vid vandring, är slitna av 4-hjulsdrivna fordon.
Det var bättre förr
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.626
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Håller med dig i stort, men ställer mig en aning undrande till att en parkering tillåter husvagnsekipage men ratar husbilar. Det kan kanske vara så, men vill bara säga att jag inte känner igen mig i beskrivningen. Sedan det du avslutningsvis skriver: Varför blir markägaren förtvivlad om en ställplats får många besökare? Är tveksam att denna beskrivning av markägarens beteende verkligen gäller en etablerad ställplats. Alltså en plats som etablerats för att ta emot denna typ av gäster – gärna betalande. Som jag ser det verkar det snarare vara en reaktion mot en illa vald fricampingplats. I tidigare inlägg i denna tråd talas om appen Park4night. Av egen erfarenhet känner jag till en plats där en tidigare liten undanskymd privat badplats som sedan urminnes tider under gemytliga former brukats av lokala ortsbor under de senaste åren har förvandlats till ett inferno av husbilar – som fullständigt ”tagit över” platsen. Och försöker man som markägare tala med husbilsägarna och påpeka det faktiska förhållandet (privat mark, privat väg till platsen, terrängkörningslag, inga sanitära faciliteter och så vidare) blir svaret omedelbart en hänvisning till allemansrätten och en internationell ställplatsapp av samma kategori som den ovan nämnda. Den privatägda lilla badplatsen har alltså helt plötsligt blivit utnämnd till en internationell ”ställplats” tillgänglig för alla. Och markägaren har enbart att finna sig i detta. Eller….?
Väldigt bra beskrivning av det jag menade i mitt inlägg!
 
Toppen