• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätten

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nu missförstår du mig på riktigt.
Jag är uppriktigt nyfiken att se hur skyltningen ser ut, som blir diskriminerande.

Ni gör ett " nybörjar" fel... hänger upp er på ordet..diskriminering.....ett ord har inte alltid en så exakt o avgränsad betydelse som man lätt kan tro. Betydelsen privat personer emellan i olika grupper o olika ålder kan vara olika. Privat kanske diskriminering används om mycket som i största allmänhet upplevs som " orättvist".
Just ordet diskriminering blir lite krångligt av att det finns en diskrimineringslag o ombud... dessa har ju en mera avgränsad o definierad betydelse av ordet. Juridik!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu spånar jag, fast med en viss substans! :) Villfarelse, dvs okunskap om att en förseelse eller gärning är straffbar, är i grunden inte en ursäkt för att undkomma påföljd. Rent juridiskt kan jag tänka mig att utländska husbilar har skyldighet att sätta sig in hur de klassificeras i annat land, nu Sverige. Problemet, som jag ser det, är att det inte är trafikbrottsligt att parkera fel i Sverige. De parkeringsavgifter vi drabbas av i Sverige är inte böter, utan just avgifter och drivs inte in för utlandsregistrerade fordon. Böter drivs in, men inte avgifter. Så går det när man ensidigt avkriminaliserar, utan att väga in det internationella perspektivet. Sverige i ett nötskal!
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Ska också påpeka att detta är välkänt i utländska, inte minst tyska, campingforum!
Jösses vad komplicerat det här blev!

Jag kör sedan drygt två år en gammal husbil som är registrerad som lätt lastbil.

En parkering med denna skylt innebär att jag inte får parkera med min husbil här.
1725024160754.png

Fram till för några månader sen trodde jag att bara personbil klass 1 fick parkera här.
Helt fel då även pb2 får stå här(, men inte jag).

Min önskan är att någon förbarmar sig och visar mig en skyltning som en utländsk husbilsägare skulle kunna misstolka och att det därigenom skulle vara "orättvist" för en svensk husbilsägare som följer regelverket.

Det är väl min fantasi eller brist på densamma som gör att jag inte förstår hur den ser ut.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jösses vad komplicerat det här blev!

Jag kör sedan drygt två år en gammal husbil som är registrerad som lätt lastbil.

En parkering med denna skylt innebär att jag inte får parkera med min husbil här.
Visa bilaga 235701

Fram till för några månader sen trodde jag att bara personbil klass 1 fick parkera här.
Helt fel då även pb2 får stå här(, men inte jag).

Min önskan är att någon förbarmar sig och visar mig en skyltning som en utländsk husbilsägare skulle kunna misstolka och att det därigenom skulle vara "orättvist" för en svensk husbilsägare som följer regelverket.

Det är väl min fantasi eller brist på densamma som gör att jag inte förstår hur den ser ut.
Ta bort tilläggsskylten med personbilen från din bild ovan och sätt dit en tilläggsskylt som det står "Klass 1" på, se nedan. Då har du den aktuella skylten som förbjuder pb klass 2 att stå där! Ok?

1725029257933.png

Det kan också bara stå Klass 1 på tilläggsskylten, utan fordonssymbol!
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Ta bort tilläggsskylten med personbilen från din bild ovan och sätt dit en tilläggsskylt som det står "Klass 1" på, se nedan. Då har du den aktuella skylten som förbjuder pb klass 2 att stå där! Ok?

Visa bilaga 235703

Det kan också bara stå Klass 1 på tilläggsskylten, utan fordonssymbol!


Tack för att du svarade och ursäkta att min nedan inkopierade bild från tyska parkeringsskyltar blir så stor.

"Din skylt" är jag väl förtrogen med och om man jämför med min inkopierade skyltning är den giltig även i Tyskland.
Det som skiljer är texten klass 1.
Men för en tysk förare avser en parkering med "din skylt" bara tillåtelse för personbil (med noteringen klass 1).
Utgångspunkten är att bara personbil får parkera här. Vad klass 1 innebär kan ju efterfrågas men det framstår ju inte som att
större fordon typ husbil har rätt att parkera här.

Det är ju såklart illa om man bara har tillägget klass 1 för då kan jag förstå missuppfattningen om vad som gäller.

Jag tycker dock inte att svenska förare diskrimineras bara för att utländska förare inte förstår vad klass 1-tillägget innebär och därigenom
"bryter" mot våra regler.

Slutsatsen borde väl dock vara att vi inte borde skylta med bara klass 1 tillägget, för att göra det tydligare för alla.

Stort tack för svaret och nu har jag lärt mig något nytt idag också.

PerS



Parking is allowed only to indicated vehicle class

Sign 314 with 1010-58
Parking is allowed only to indicated vehicle class. In this example, only passenger cars are allowed to park here.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Tack för att du svarade och ursäkta att min nedan inkopierade bild från tyska parkeringsskyltar blir så stor.

"Din skylt" är jag väl förtrogen med och om man jämför med min inkopierade skyltning är den giltig även i Tyskland.
Det som skiljer är texten klass 1.
Men för en tysk förare avser en parkering med "din skylt" bara tillåtelse för personbil (med noteringen klass 1).
Utgångspunkten är att bara personbil får parkera här. Vad klass 1 innebär kan ju efterfrågas men det framstår ju inte som att
större fordon typ husbil har rätt att parkera här.

Det är ju såklart illa om man bara har tillägget klass 1 för då kan jag förstå missuppfattningen om vad som gäller.

Jag tycker dock inte att svenska förare diskrimineras bara för att utländska förare inte förstår vad klass 1-tillägget innebär och därigenom
"bryter" mot våra regler.

Slutsatsen borde väl dock vara att vi inte borde skylta med bara klass 1 tillägget, för att göra det tydligare för alla.

Stort tack för svaret och nu har jag lärt mig något nytt idag också.

PerS



Parking is allowed only to indicated vehicle class

Sign 314 with 1010-58
Parking is allowed only to indicated vehicle class. In this example, only passenger cars are allowed to park here.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Den största diskrimineringen som jag ser det är att svenska husbilar får felparkeringsavgifter som vi måste betala, annars hamnar vi hos kronofogden, medan utländska husbilar kan strunta i skyltningen. De kan få sin avgift, dvs en lapp på rutan, men kan strunta i att betala eftersom Sverige inte driver in avgifter från utlandsregistrerade fordon.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Och ”Sverige” är väl i detta fall ofta privata parkeringsbolag?
Det är i grunden polisen eller kommunen som utfärdar felparkeringsavgifter. Sedan har många kommuner mycket riktigt lagt ut den verksamheten på entreprenad, det har dock inte polisen Men det är den traditionella svenska S-regeringen som ligger bakom mycket av vårt avkriminaliserande. Precis som om problemen försvann då!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är i grunden polisen eller kommunen som utfärdar felparkeringsavgifter. Sedan har många kommuner mycket riktigt lagt ut den verksamheten på entreprenad, det har dock inte polisen Men det är den traditionella svenska S-regeringen som ligger bakom mycket av vårt avkriminaliserande. Precis som om problemen försvann då!
Vilket leder till en fråga: driver inte bolag som Aimo, Corepark, Apcoa,
Car park, Parkcheck och allt vad de nu heter inte in de avgifter de utfärdat för utländska fordon? Och isåfall varför? De brukar inte vara så benägna att avstå intäkter, ens om de är felaktigt utfärdade, annars.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vilket leder till en fråga: driver inte bolag som Aimo, Corepark, Apcoa,
Car park, Parkcheck och allt vad de nu heter inte in de avgifter de utfärdat för utländska fordon? Och isåfall varför? De brukar inte vara så benägna att avstå intäkter, ens om de är felaktigt utfärdade, annars.
De kan mycket riktigt ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande. Det är dock inte helt okomplicerat och fordran ska först erkännas av domstol i landet som kravet riktar sig mot! Jag tror aldrig det gjorts för en parkeringsanmärkning i Sverige! Hade det varit böter hade det automatiskt erkänts i hela EU.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.416
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ta bort tilläggsskylten med personbilen från din bild ovan och sätt dit en tilläggsskylt som det står "Klass 1" på, se nedan. Då har du den aktuella skylten som förbjuder pb klass 2 att stå där! Ok?

Visa bilaga 235703

Det kan också bara stå Klass 1 på tilläggsskylten, utan fordonssymbol!
Klass 2 finns väl inte i Tyskland med flera länder i Eu. Vad jag förstår är husbilar klassade som M1 i en del länder.
Det kan ju missförstås med klass 1.
Rätta mig om jag har fel.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan ni läsa om varför TS inte "driver" in böter från utlandet...

 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Här kan ni läsa om varför TS inte "driver" in böter från utlandet...



Det finns nyare artiklar att hitta... men det är uppenbart ett problem... jag såg också att transportstyrelsen.. planerar att införa förändringar... bl a ska det bli lättare att få transportera bort felparkerade bilar..

..................
Ja detta kan väl också kallas diskriminering? Prova med att införa betalning med Swish!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns nyare artiklar att hitta... men det är uppenbart ett problem... jag såg också att transportstyrelsen.. planerar att införa förändringar... bl a ska det bli lättare att få transportera bort felparkerade bilar..

..................
Ja detta kan väl också kallas diskriminering? Prova med att införa betalning med Swish!

Hjulboja tycker jag vore lämpligt, då kom nog nästan alla betalningar in direkt, betalning direkt i polishuset och givetvis extra avgift för att ta bort bojan.
 
Toppen